1) geen, ik had dat inderdaad dienen te zien.
Dat is geen probleem, zoiets is gemakkelijk over het hoofd gezien. Maar daar hebben wij dus geen verhaal over? Dan weet ik dat wij dat er niet bij dienen te halen indien nodig. Dank u.
2) vanaf wanneer komt de nieuwe huurder in het pand?
De nieuwe huurder wil er zo snel intrekken en wij willen dat wij zo snel mogelijk kunnen vertrekken dus daarom zeiden wij 1 maart 2011 en voor zover ik weet was de nieuwe huurder daarmee akkoord. Onze contractuele opzeg indien geen nieuwe huurder loopt tot en met 1 mei 2011. Ik vroeg mij gewoon af of hij ons ook kan dwingen om tot die datum te blijven betalen ook al hebben wij een nieuwe huurder gevonden.
3) Als u de hal met eenzelfde kwaliteit van verf in dezelfde tint schildert, zal hij geen verhaal hebben moest het bij een vrederechter terechtkomen.
Dan ga ik inderdaad de hal zelf schilderen nadat het contract is getekend, maar wat als hij ons eerst een document wil laten tekenen dat hun het gaan doen alvorens hij het contract van de nieuwe huurder wil ondertekenen?
4) Hij plaatst in zijn contract dat :
We hebben de volgende bijzondere bepaling in de huurovereenkomst staan: "In tegenspraak met artikel 4 komen verhuurder en huurder overeen dat de huurovereenkomst gedurende de eerste 3 jaar niet ontbonden kan worden door huurder. Mocht huurder toch tussentijds het huurcontract wensen te ontbinden dan kan dat met een opzegtermijn van 3 maanden en na betaling van een eenmalige boete van 3 maanden huur. Tussentijdse opzegging is tevens mogelijk indien huurder tegen dezelfde voorwaarden een andere huurder aandraagt, welke door verhuurde geaccepteerd dient te worden.
De paragraaf laat toe zich te lezen als een of drie maand opzeg en boete of een nieuwe huurder constructie. De paragraaf anders interpreteren heeft weining zin aangezien deze dan enkel vrijwillig een extra verplichting aan de huurder lijkt op te leggen.
Sorry, dit is voor mij niet echt duidelijk

Mag hij ons nog steeds een boete opleggen ook al hebben wij een nieuwe huurder die volledig met zijn voorwaarden akkoord is en die huurder erin trekt 2 maanden voor onze contractuele opzeg afloopt indien we geen huurder gevonden zouden hebben? Hij rekent nu een boete aan ter waarde van de helft van de waarborg, zijnde 825 euro. Dat vind ik nogal veel, zeker als je ziet dat hij geen verlies maakt.
5) Normaliter dient deze door beide partijen geaccepteerd te zijn. Bij totaal gebrek aan plaatsbeschrijving zal de verhuurder met alle mogelijke middelen mogen bewijzen dat het pand niet in de toestand is bij het verlaten zoals in het begin.
Oke, dank u. Dat zal dan nog afwachten zijn tot maandag. Dit kunnen we dan eventueel tegen hem gebruiken door te zeggen: "Ik schilder en werk de gaatjes in de muur (voor enkele kabels) dicht als u onze volledige waarborg terug geeft"? Of kunnen we beter gewoon niets repareren/schilderen? Ik heb hier eerlijk gezegd geen enkel probleem mee, maar als hij ons wil uitpersen ga ik niet extra schilderen enzo voor hem als het niet moet.
6) het desinfecteren van de woning wegens het houden van een huisdier? is dit opgenomen in het contract?
Er staat een bijzondere bepaling in het contract: "Het houden van huisdieren is niet toegelaten". Van desinfecteren staat er niks vermeld. We hebben 4 katten die in een veranda zitten waar geen elektriciteit of verwarming is, in feite is het een buitenruimte met een plastic dak. Wanneer we thuis zijn lopen ze gewoon binnen rond, maar enkel in de woonkamer. Het is eigenlijk via via gekomen dat we nu katten hebben en dat is ook één van de redenen van onze verhuis (terug naar een huisje). Van dat ontsmetten hebben wij trouwens geen probleem gemaakt, daar gingen we zelfs mee akkoord in de hoop dat hij dan misschien wat flexibeler zou worden en omdat het contractueel ook niet mocht en we bang hadden dat hij hier een serieuze zaak van zou kunnen maken. Ik wil er ook nog even bij vermelden dat het niet gaat om een appartementsblok. Het gaat gewoon over de boven ruimte van een winkel, wij zijn dus de enige bewoners hier. De volledige 1ste etage is van ons. De buren zijn aparte woningen (huizen).