Huurovereenkomst - Update pagina 3 - Voorstel ontvangen

JohnD

Re: Huurovereenkomst waarschijnlijk niet geregistreerd

#31 , 04 feb 2011 02:34

Wij huren nu een appartement en in ons contract staat: "Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een duur van 3 jaar een aanvang nemend op 1 januari 2009 om te eindigen op 31 december 2011".
Die bemiddeling hebt ge wel aan uw been want ...
Ingevoegd bij W 2009-06-18/11, art. 2, 006; Inwerkingtreding : 17-08-2009>
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#32 , 04 feb 2011 10:05

"Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een duur van 3 jaar een aanvang nemend op 1 januari 2009 om te eindigen op 31 december 2011" houdt in dat u een contract van korte duur hebt tot en met 31 december 2011.

“Art.10...§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt. Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

“Art.5ter.Wordt voor niet geschreven gehouden, elk beding dat de kosten voor de bemiddeling door een derde voor de verhuring van het onroerend goed ten laste legt van de huurder, tenzij de huurder de opdrachtgever is van de bemiddelingsopdracht.(Inwerkingtreding : 17-08-2009)”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een duur van 3 jaar een aanvang nemend op 1 januari 2009’ houdt in dat voornoemd art.5ter op uw overeenkomst niet van toepassing is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Ryõsuke
Topic Starter

#33 , 04 feb 2011 15:01

Dus die bemiddelingsfee ter waarde van 1 maand huur is volkomen wettelijk en kan ik niet terugvorderen?

Welke zaken vallen allemaal onder die bemiddelingsfee?

En wat met het feit dat hij een voorstel wil doen in ruil voor een nieuwe huurder goed te keuren en daar een contract voor op te maken? Wat als zijn voorstel bv. is om 2 maanden borg te laten vallen + muur schilderen op onze kosten door een vakman (hij staat nu ook al niet toe dat we dit zelf doen)? Maandag moeten we ook naar het registratiekantoor om te kijken of er zelfs wel een plaatsbeschrijving geregistreerd is aangezien wij dergelijk document nooit gezien of ondertekend hebben.

Reclame

Ryõsuke
Topic Starter

#34 , 06 feb 2011 15:37

We hebben ondertussen zijn voorstel via mail ontvangen. Ik citeer:
Geachte XXXXX, Beste XXXXX,

Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw huuropzegging.
Wij attenderen u op de boeteclausule, voor het voortijding verbreken van de overeenkomst, in de huurovereenkomst. Deze is groot 3 maanden huur, zijnde 3 maal 550 Euro is 1.650 Euro. Ook vervalt door het voortijdig beëindigen van de overeenkomst de restitutie van de maand bemiddelingsfee, die u bij aanvang heeft betaald.

U heeft aangegeven het appartement eerder dan de contractueel vastgestelde datum van 1 mei 2011 op te willen leveren, nl. per 1 maart 2011.

Wij gaan daarmee akkoord onder de uitdrukkkelijke volgende voorwaarde.
De nieuwe huurder moet het huurcontract hebben ondertekend en aan zijn verplichtingen hebben voldaan.
Zodra dit geregeld is berichten wij u dat uw voorstel onder de hieronder beschreven contouren definitief is geaccepteerd. Wij verwachten dat dit voor 12/02/2011 is gebeurd.

Verder berichten wij u dat de huur van februari 2011 nog niet door u voldaan is. Wij verzoeken u dat per ommegaande te regelen.

In de eindafrekening houden wij rekening met het volgende:
- U heeft recht op rente op de huurwaarborgsom tijdens de huurperiode. Wij zullen met een rente van 4% per jaar voor 2 jaar rekenen.
- U heeft recht op restitutie van de huurwaarborg onder aftrek van de volgende items:
1 Het zonder toestemming houden van huisdieren (katten) geeft u de verplichting om het complete appartement inclusief de hal, trappen en balkons te laten ontsmetten door een gecertificeerd bedrijf. Indien gewenst kunnen wij dit voor u laten verzorgen. U moet overleggen een certificaat dat het complete appartement is ontsmet. U kunt ook de factuur overdragen waarop staat dat het gehele appartement is ontsmet.
2 Tevens moeten wij de hal hernieuwd schilderen en zullen wij bij de oplevering het appartement inspecteren op eventuele gebreken. De hieruit volgende kosten zullen in mindering worden gebracht van de waarborgsom.
- Wij zullen gezien uw inspanningen om een nieuwe huurder te vinden de vastgestelde boete van 1.650 Euro verlagen naar 825 Euro.

Met vriendelijke groet,

XXXXX

namens XXXXX
Mijn belangrijkste vragen zijn nu:

1. Die bemiddelingsfee zijn we dan zowieso kwijt omdat die wet pas ingevoerd is vanaf 17-08-2009 en ons contract al inging vanaf 01-01-2009? Welke onkosten kunnen we onder die bemiddlingsfee laten vallen?

2. Hij zegt dat we het appartement eerder dan de contractueel vastgestelde datum van 1 mei 2011 (3 maanden opzeg vanaf 1 februari 2011) op te willen leveren, nl. per 1 maart 2011. Dat is ook enkel en alleen maar omdat we een nieuwe huurder hebben. Wat is de juridische waarde van zijn uitspraak? We hebben via de telefoon gezegd dat we inderdaad 1 maart 2011 willen vertrekken omdat er een nieuwe huurder gevonden is. Kan hij ons verplichten om uit te zitten tot mei 2011 ook al hebben we een nieuwe huurder?

3. Hij zegt: "Tevens moeten WIJ de hal vernieuwd schilderen". Dit zal dan van onze waarborg afgetrokken worden, maar wat als ik de hal nu al schilder? Moet hij dan niet eerst aan de vrederechter aantonen dat ik dit gebrekkig gedaan heb vooraleer hij een vakman (gewoon een werknemer van hem die extra veel aanrekent) kan inschakelen?

4. De belangrijkste vraag.. Kan hij ons alsnog een boete geven ook al hebben wij een nieuwe huurder voor hem gevonden? Hij heeft geen verlies aangezien na ons vertrek er onmiddellijk een nieuwe huurder komt wonen. Hij heeft dus niet één maand verlies.

5. Maandag moeten we naar het registratiekantoor in Beringen om na te gaan of het contract geregistreerd is en of er ook een plaatsbeschrijving opgemaakt is. Stel dat er wel een plaatsbeschrijving opgemaakt en geregistreerd is, moet deze dan ook door ons zijn ondertekend om geldig te zijn? Indien niet door ons getekend, wat kunnen wij hier dan mee doen? Stel ook dat er totaal geen plaatsbeschrijving geregistreerd is, wat kunnen wij hier dan mee doen? Het enige wat wij ooit gezien hebben zijn afgedrukte foto's met de pc die hij laatst bij had om alles al eens snel te controleren. Bij aanvang van ons contract hebben wij nooit een document gezien dat het appartement in detail beschreef.

Alvast bedankt en hopelijk is het binnenkort allemaal afgelopen..

Vandebos

#35 , 06 feb 2011 15:52

1) geen, ik had dat inderdaad dienen te zien.

2) vanaf wanneer komt de nieuwe huurder in het pand?

3) Als u de hal met eenzelfde kwaliteit van verf in dezelfde tint schildert, zal hij geen verhaal hebben moest het bij een vrederechter terechtkomen.

4) Hij plaatst in zijn contract dat :
We hebben de volgende bijzondere bepaling in de huurovereenkomst staan: "In tegenspraak met artikel 4 komen verhuurder en huurder overeen dat de huurovereenkomst gedurende de eerste 3 jaar niet ontbonden kan worden door huurder. Mocht huurder toch tussentijds het huurcontract wensen te ontbinden dan kan dat met een opzegtermijn van 3 maanden en na betaling van een eenmalige boete van 3 maanden huur. Tussentijdse opzegging is tevens mogelijk indien huurder tegen dezelfde voorwaarden een andere huurder aandraagt, welke door verhuurde geaccepteerd dient te worden.
De paragraaf laat toe zich te lezen als een of drie maand opzeg en boete of een nieuwe huurder constructie. De paragraaf anders interpreteren heeft weining zin aangezien deze dan enkel vrijwillig een extra verplichting aan de huurder lijkt op te leggen.

5) Normaliter dient deze door beide partijen geaccepteerd te zijn. Bij totaal gebrek aan plaatsbeschrijving zal de verhuurder met alle mogelijke middelen mogen bewijzen dat het pand niet in de toestand is bij het verlaten zoals in het begin.

6) het desinfecteren van de woning wegens het houden van een huisdier? is dit opgenomen in het contract?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#36 , 06 feb 2011 15:57

blijkbaar klopt er iets niet...
nu ja
http://www.just.fgov.be/index_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan zoeken bij publicaties.

succes

die werkt wel

Ryõsuke
Topic Starter

#37 , 06 feb 2011 16:13

1) geen, ik had dat inderdaad dienen te zien.
Dat is geen probleem, zoiets is gemakkelijk over het hoofd gezien. Maar daar hebben wij dus geen verhaal over? Dan weet ik dat wij dat er niet bij dienen te halen indien nodig. Dank u.
2) vanaf wanneer komt de nieuwe huurder in het pand?
De nieuwe huurder wil er zo snel intrekken en wij willen dat wij zo snel mogelijk kunnen vertrekken dus daarom zeiden wij 1 maart 2011 en voor zover ik weet was de nieuwe huurder daarmee akkoord. Onze contractuele opzeg indien geen nieuwe huurder loopt tot en met 1 mei 2011. Ik vroeg mij gewoon af of hij ons ook kan dwingen om tot die datum te blijven betalen ook al hebben wij een nieuwe huurder gevonden.
3) Als u de hal met eenzelfde kwaliteit van verf in dezelfde tint schildert, zal hij geen verhaal hebben moest het bij een vrederechter terechtkomen.
Dan ga ik inderdaad de hal zelf schilderen nadat het contract is getekend, maar wat als hij ons eerst een document wil laten tekenen dat hun het gaan doen alvorens hij het contract van de nieuwe huurder wil ondertekenen?
4) Hij plaatst in zijn contract dat :
We hebben de volgende bijzondere bepaling in de huurovereenkomst staan: "In tegenspraak met artikel 4 komen verhuurder en huurder overeen dat de huurovereenkomst gedurende de eerste 3 jaar niet ontbonden kan worden door huurder. Mocht huurder toch tussentijds het huurcontract wensen te ontbinden dan kan dat met een opzegtermijn van 3 maanden en na betaling van een eenmalige boete van 3 maanden huur. Tussentijdse opzegging is tevens mogelijk indien huurder tegen dezelfde voorwaarden een andere huurder aandraagt, welke door verhuurde geaccepteerd dient te worden.
De paragraaf laat toe zich te lezen als een of drie maand opzeg en boete of een nieuwe huurder constructie. De paragraaf anders interpreteren heeft weining zin aangezien deze dan enkel vrijwillig een extra verplichting aan de huurder lijkt op te leggen.
Sorry, dit is voor mij niet echt duidelijk :( Mag hij ons nog steeds een boete opleggen ook al hebben wij een nieuwe huurder die volledig met zijn voorwaarden akkoord is en die huurder erin trekt 2 maanden voor onze contractuele opzeg afloopt indien we geen huurder gevonden zouden hebben? Hij rekent nu een boete aan ter waarde van de helft van de waarborg, zijnde 825 euro. Dat vind ik nogal veel, zeker als je ziet dat hij geen verlies maakt.
5) Normaliter dient deze door beide partijen geaccepteerd te zijn. Bij totaal gebrek aan plaatsbeschrijving zal de verhuurder met alle mogelijke middelen mogen bewijzen dat het pand niet in de toestand is bij het verlaten zoals in het begin.
Oke, dank u. Dat zal dan nog afwachten zijn tot maandag. Dit kunnen we dan eventueel tegen hem gebruiken door te zeggen: "Ik schilder en werk de gaatjes in de muur (voor enkele kabels) dicht als u onze volledige waarborg terug geeft"? Of kunnen we beter gewoon niets repareren/schilderen? Ik heb hier eerlijk gezegd geen enkel probleem mee, maar als hij ons wil uitpersen ga ik niet extra schilderen enzo voor hem als het niet moet.
6) het desinfecteren van de woning wegens het houden van een huisdier? is dit opgenomen in het contract?
Er staat een bijzondere bepaling in het contract: "Het houden van huisdieren is niet toegelaten". Van desinfecteren staat er niks vermeld. We hebben 4 katten die in een veranda zitten waar geen elektriciteit of verwarming is, in feite is het een buitenruimte met een plastic dak. Wanneer we thuis zijn lopen ze gewoon binnen rond, maar enkel in de woonkamer. Het is eigenlijk via via gekomen dat we nu katten hebben en dat is ook één van de redenen van onze verhuis (terug naar een huisje). Van dat ontsmetten hebben wij trouwens geen probleem gemaakt, daar gingen we zelfs mee akkoord in de hoop dat hij dan misschien wat flexibeler zou worden en omdat het contractueel ook niet mocht en we bang hadden dat hij hier een serieuze zaak van zou kunnen maken. Ik wil er ook nog even bij vermelden dat het niet gaat om een appartementsblok. Het gaat gewoon over de boven ruimte van een winkel, wij zijn dus de enige bewoners hier. De volledige 1ste etage is van ons. De buren zijn aparte woningen (huizen).

Vandebos

#38 , 06 feb 2011 16:54

1) klopt overeenkomst werd gesloten voor het artikel van kracht werd. Is dus niet opeisbaar.

2 en 4) De paragraaf geeft u twee mogelijkheden om het contract van bepaalde duur op te zeggen: ofwel drie maand opzeg met drie maand boete, ofwel vindt u een huurder die het overneemt. De paragraaf interpreteren alsof je zelfs met het vinden van een nieuwe huurder drie maand opzeg en boete dient te betalen heeft geen zin.

Concreet zou dit inhouden dat de huurder naast het geven van een opzeg van drie maanden en een boete van drie ook nog eens vrijwillig een andere huurder gaat zoeken zonder hiervoor enige vorm van compensatie te krijgen. Dat wil ik nog tegenkomen...

3 en 5) U dient het pand te verlaten in de staat waarin u het betrok, pas als bij het verlaten geconstateerd wordt dat dit niet is kan de verhuurder eisen beginnen stellen. Bovendien en dat is zeer belangrijk, de schadevergoeding wordt gebaseerd op de waardederving van het pand door de schade; NIET door wat het kost om de schade door aannemer X te laten repareren.

6) Lovenswaardig maar tenzij het echt nodig is lijkt het me nogal extreem. Aan de andere kant toont het uw goede wil...

Eerlijk gezegd lijkt dit me een dossier dat je best even laat rusten tot je bericht krijgt van de nieuwe huurder dat alles in orde is voor zijn contract. De verhuurder eist in mijn ogen nogal veel en zal bij eventuele betwisting voor de vrederechter het nogal moeilijk krijgen zich te verdedigen.

Ryõsuke
Topic Starter

#39 , 06 feb 2011 17:17

1) klopt overeenkomst werd gesloten voor het artikel van kracht werd. Is dus niet opeisbaar.
Oké. Bedankt! :)
2 en 4) De paragraaf geeft u twee mogelijkheden om het contract van bepaalde duur op te zeggen: ofwel drie maand opzeg met drie maand boete, ofwel vindt u een huurder die het overneemt. De paragraaf interpreteren alsof je zelfs met het vinden van een nieuwe huurder drie maand opzeg en boete dient te betalen heeft geen zin.

Concreet zou dit inhouden dat de huurder naast het geven van een opzeg van drie maanden en een boete van drie ook nog eens vrijwillig een andere huurder gaat zoeken zonder hiervoor enige vorm van compensatie te krijgen. Dat wil ik nog tegenkomen...
Zijn compensatie is om i.p.v. de volledige borg, de helft ervan in te houden, zijnde 825 euro i.p.v. 1650 euro. Dit mag hij dan zomaar niet doen? De opzeg hadden we al gedaan voor we een nieuwe huurder gevonden hadden om in het slechtste geval in mei 2011 te kunnen vertrekken, maar dit doet er niet toe dan als de huurder akkoord gaat om het pand in maart 2011 te betrekken? Hij staat er nu trouwens ineens weer op dat hij het contract zelf in orde breng i.p.v. wij zoals eerder gevraagd. Dan is het volgens hem zeker in orde en hoeft hij het niet meer na te lezen.. Volgens mij voelde hij gewoon nattigheid..
3 en 5) U dient het pand te verlaten in de staat waarin u het betrok, pas als bij het verlaten geconstateerd wordt dat dit niet is kan de verhuurder eisen beginnen stellen. Bovendien en dat is zeer belangrijk, de schadevergoeding wordt gebaseerd op de waardederving van het pand door de schade; NIET door wat het kost om de schade door aannemer X te laten repareren.
Uiteraard zouden we alles achterlaten in de oorspronkelijke staat. Schilderen en gaten dichtwerken met Knauf, maar wanneer hij zo moeilijk blijft doen en er geen plaatsbeschrijving is ga ik het ook niet zomaar doen om mijn goede hart te laten zien. Bedankt voor de uitleg hierover!
6) Lovenswaardig maar tenzij het echt nodig is lijkt het me nogal extreem. Aan de andere kant toont het uw goede wil...
Dit zouden we inderdaad doen uit goede wil en begrip, maar kan hij hier verder mee gaan als we dit zouden weigeren? Ik wil mijn verantwoordelijkheid hier voor nemen indien nodig, maar zoals ik al eerder zei: als hij moeilijk blijft doen en ons probeert te "chanteren" ga ik het niet doen om mijn goede hart te tonen.
Eerlijk gezegd lijkt dit me een dossier dat je best even laat rusten tot je bericht krijgt van de nieuwe huurder dat alles in orde is voor zijn contract. De verhuurder eist in mijn ogen nogal veel en zal bij eventuele betwisting voor de vrederechter het nogal moeilijk krijgen zich te verdedigen.
Daar wringt het schoentje al. Ik heb al eerder verteld dat we hem een aantal keren hadden opgebeld om de gegevens van de nieuwe huurder te vragen zodat we hem konden opbellen voor zijn persoonlijke gegevens zodat we het contract konden opstellen. Toen waren we stom geweest door het niet meteen te vragen toen hij het is komen bezichtigen, maarja das nu verleden tijd. Hij had toen steeds een uitvlucht om de gegevens niet door te geven (niet op kantoor, geen tijd en hij zou zijn werk niet laten liggen voor ons enz. enz.) en hij wist ook niet zeker meer of die persoon het nog wel zou willen.

Nu kregen we een paar dagen geleden nog iemand over de vloer die met al zijn voorwaarden akkoord ging. Wij bellen de huisbaas op en spreken op zijn voicemail in dat we een huurder gevonden hebben die met alles akkoord gaat en we hier zo snel mogelijk werk van willen maken. Een paar uur later belt hij ons op en zegt hij: "Ik ga alles in orde brengen voor je nieuwe huurder". Wij: "Pardon?". Toen bleek ineens dat die persoon waar hij de gegevens niet van wou geven het dan toch nog wilde hebben en dat hij het contract al opgesteld had.. De persoon die we eerder die dag over de vloer gehad hadden die het ook wou, moest nu maar wachten.. Nu hebben we dus nog steeds niet de gegevens van die andere huurder. De huisbaas zal ook zowieso pas het contract ondertekenen en laten ondertekenen door de nieuwe huurder wanneer wij met zijn voorstel akkoord gaan. Wie weet is het misschien onzin dat die persoon het wil, gewoon om ons hoop te geven (tijd rekken) dat het waarschijnlijk verhuurd is om op het laatste moment te zeggen: "Ja, hij wil het niet meer hebben" en dat de andere huurder die we naderhand gevonden hebben ondertussen misschien ook al iets anders heeft en dus ook geen interesse meer heeft.

Ryõsuke
Topic Starter

#40 , 20 mar 2011 23:48

Hallo iedereen,

Dit is ondertussen afgehandeld. Ik wil iedereen bedanken voor de hulp en informatie, met in het bijzonder Vandebos. Nogmaals bedankt en ik zal hier geregeld een kijkje komen nemen. Misschien dat ik later nog mensen kan helpen die in dezelfde situatie zouden zitten.

Hier mag dus een slotje op :)

Vandebos

#41 , 20 mar 2011 23:52

:D

Daar doen we het voor.

Terug naar “Huren”