Huren en onthaalouder worden

Jochim
Topic Starter

Huren en onthaalouder worden

#1 , 19 jul 2010 01:24

Hallo,

Ik zou willen kijken om onthaalouder te worden in het huis dat we huren. Mag dit? Er staat niets in het contract dat erop wijst dat het niet zou mogen. Nu weet ik niet of ik de toestemming nodig heb van de eigenaar om hiermee te mogen starten. Vorige week is hij langs gekomen en hij zei dat we mochten doen met het huis wat we wilden, dat je er juist moeten aan denken dat we geen te grote kosten maken als we niet van plan zijn lang te blijven.

We hebben ook muurschilderijen in de gang waarvoor we een waarborg van 500 euro extra moesten betalen. de schilderijen zijn van beneden in de gang tot boven in de gang. Er zijn foto's van genomen geweest maar wij hebben die nooit moeten tekenen. Dan tellen die foto's niet dacht ik en hebben ze geen poot om op te staan (hoop ik toch) In de gang zijn er ook een aantal scheuren in het plafond en op de muur maar aangezien we niet aan de muren en plafonds mogen komen, kunnen wij dit ook niet herstellen. Mag dit eigenlijk wel? Hij wil gewoon niet dat er iets aan die schilderijen komt maar hij dacht niet echt verder, herstellingen kunnen wij dus niet uitvoeren en wie weet wil hij bij uittrede de borg niet terug betalen omdat de gang niet onderhouden is :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 jul 2010 09:30

Onthaal ouder wil zeggen dat u een zelfstandige bezigheid gaat uitoefen in het pand. Dat verandert de aard van het contract en kan, indien u kosten wenst in te brengen voor de belastingen, gevolgen hebben voor zowel huurder als verhuurder.

Ga eens spreken met de lokale huurdersbond?

Hier Vindt je hun contactgegevens.

Voor de scheuren in het plafond neem je best eerst eens telefonisch contact op met de eigenaar, komt hier geen respons op dan is aangetekend schrijven de boodschap.

Jochim
Topic Starter

#3 , 19 jul 2010 11:38

het zou niet gaan om een zelfstandig beroep maar ik zou werken voor een dienst. Dit betekend dat ik geen loon ontvang maar een onkostenvergoeding en dan ook geen belastingen moet betalen. Veranderd dit iets aan de zaak of ga ik best nog altijd naar de huurdersbond? Anders kan ik ook eens een mailtje sturen, we zijn ondertussen lid geworden van de huurdersbond.

Reclame

float

#4 , 19 jul 2010 13:51

Verandert de bestemming van het goed niet automatisch door dergelijke activiteit uit te oefenen?

Vandebos

#5 , 19 jul 2010 15:52

Eventjes de wetsartikelen uit een post van J Demoor gelicht.
"Art.1. De bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op de huur van onroerende goederen die...gebruikt worden voor het uitoefenen van een kleinhandel of...ambachtsman..."(Handelshuurwet 30 april 1951)

'Een huurovereenkomst is geen handelshuurovereenkomst,wanneer de cliënteel niet in hoofdzaak tot stand komt door contact met het publiek'(Cass. 2 maart 1989,R.W. 1989-90,512-513,noot).

‘Dit contact met het publiek moet geschieden in het gehuurde onroerend goed. De notie publiek veronderstelt dat de eerste contacten van de handelaar met zijn cliënteel worden gesloten in het gehuurde pand en dat iedere klant onverwachts in het gehuurde goed kan binnenkomen.’,PAUWELS & MASSART, Bestendig handboek huishuur en handelshuur, Brussel,Excelsior,losbl., p.C-II-1-11 e.v..

float

#6 , 19 jul 2010 17:15

Ja, maar niet per se handelshuur. Kan het ook niet onder het algemeen huurrecht vallen?

Vandebos

#7 , 19 jul 2010 17:46

Lijkt me moeilijk. Vooral omdat hoofdbewoning in zekere zijn bewaard blijft.

Jochim
Topic Starter

#8 , 19 jul 2010 17:51

hmm... ik begrijp er niets van :P zou het dan kunnen dat hij nog meer huur gaat vragen of zou het dan kunnen dat het niet mag?

float

#9 , 19 jul 2010 19:03

De vraag is of je daarmee de bestemming van de woning verandert en of je onder een andere huurwetgeving valt :)
Doe je dat via kind & gezin?

Jochim
Topic Starter

#10 , 19 jul 2010 19:05

via de kav. dus helemaal niet op zelfstandige basis. ik zal dan betaald worden door de kav. ik denk dat je het wat kan vergelijken met thuiswerk

Jochim
Topic Starter

#11 , 20 jul 2010 12:00

Dit kreeg ik vandaag terug van de huurdersbond:

Geachte,

U mag de bestemming van het pand niet wijzigen, doch wanneer u niks van kosten inbrengt in de belastingen komen er hier voor de verhuurder geen extra ongemakken bij

kijken.

Het zou voor u handig zijn dat KAV voor u een attest uitschrijft waarin zij verklaren dat u dit beroep in loondienst voor hen uitvoert en dat er gee nrisico’s voor de eigenaar aan verbonden zijn.

wat bedoelen ze eigenlijk met de bestemming van het pand? dat begrijp ik niet goed

float

#12 , 20 jul 2010 18:02

Nu dient het als huurwoning, maar je wil er een crèche van maken. Dan verander je de bestemming van de verhuurde goed en moet je liefst schriftelijke toestemming vragen aan de verhuurder.

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 jul 2010 19:49

Een onthaalmoeder is nog geen créche. Door 1 of 2 kinderbedjes bij te zetten en een beedje speelgoed in huis te halen, verander je nog niet de bestemming van de woning. Mijn echtegenote is meer dan 12 jaar onthaalmoeder geweest met tot 5 kleine kinderen in onze huurwoning en die we later hebben kunnen aankopen en verbouwen. Als onthaalmoeder heb je ook geen inkomsten, en moet je geen extra belastingen aangeven. De eigenaar zal ook niets extra dienen te betalen.

Terug naar “Huren”