Plaatsbeschrijving enkel 1 exemplaar opgemaakt

Argon
Topic Starter

Plaatsbeschrijving enkel 1 exemplaar opgemaakt

#1 , 30 nov 2010 13:06

Beste,

Ik huur samen met mijn vriendin een woning. Bij het opmaken van de plaatsbeschrijving was het niet mogelijk om een kopie te krijgen van de plaatsbeschrijving. Onze verhuurders zijn wat oudere mensen en het ging hem zelfs nog over een plaatsbeschrijving die getypt was met een ouderwetse typemachine (nu op zich niets mis mee). Telkens wij ergens een opmerking hadden schreef ze lukraak (als ze de opmerking gegrond vond) het probleemgeval op in de plaatsbeschrijving.

Toen we rond waren hebben we de plaatsbeschrijving getekend (verhuurder, mijn vriendin en ikzelf). Echter toen ik vroeg om een kopie te krijgen kon dit niet. Ik zei haar dat dit nochtans wettelijk vastgelegd was want nu kan ze zelf dingen aan de plaatsbeschrijving aanpassen zonder dat we er weet van hebben... Ik nam dan mijn gsm toestel uit mijn zak en ging de bladen fotograferen zodat ik toch iets al bewijs had, maar ook toen trok ze de plaatsbeschrijving vlug weg zodat ik niet de mogelijkheid had om dit te doen. Ik vroeg haar nogmaals wat de precieze reden hier van was en toen antwoorden ze "wij doen dit al 20 jaar zo en jullie zijn de eerste die hier nu zo'n probleem van maken!". Ik antwoordde haar toen dat ik gewoon in orde wou zijn zodat we allebei recht in onze schoenen staan en er bij een eventueel geschil onmiddellijk kunnen terug grijpen naar de plaatsbeschrijving.

Wat ik wel nog kon en mocht op de plaatsbeschrijving noteren was "in enkelvoud opgemaakt te (gemeente) op (datum)". Is dit nu eigenlijk een geldige plaatsbeschrijving? Kan ze het bij een eventueel geschil gebruiken om ons in gebreke te stellen?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 nov 2010 13:16

Kijk eens na of het contract en de plaatsbeschrijving werden geregistreerd?

Argon
Topic Starter

#3 , 30 nov 2010 13:19

En hoe doe ik dat? Door te bellen/mailen/gaan naar het registratiebureau in mijn omgeving en daar mijn adres door geven?

Reclame

baldwyn

#4 , 30 nov 2010 14:25

Een plaatsbeschrijving moet bij wet worden opgemaakt in drievoud, huurder, verhuurder, en een copie voor registratie.

Ik zie niet goed in hoe die dame met een plaatsbeschrijving waar opstaat dat het enkelvoudig werd opgesteld zou kunnen overgaan tot registratie? Registratiekantoren mogen geen copies aanvaarden van contracten of plaatsbeschrijvingen en het aantal moet gemarkeerd staan, normaal met vermelding dat 1 copie voor registratie is.

Anders zou die dame effectief kunnen 101 bladzijden bijvoegen en dan gaan afgeven. De registratiekantoren zijn vaak laks, maar we moeten niet overdrijven. Normaliter moet een plaatsbeschrijving in evenveel exemplaren als er contracten zijn opgesteld (dus normaal 3). Soms kan dat 4 zijn bv. copie voor de ingeschakelde expert.

Je moet dit navragen bij je plaatselijke registratiekantoor.

Om te weten te komen waar het registratiekantoor dat bevoegd is voor de plaats waar het verhuurde onroerende goed gelegen is, kan u:

bellen naar het call center van het Ministerie van Financiën op het nummer 02/572.57.57, elke werkdag tussen 8u en 17u.
of surfen naar deze site: http://annuaire.fiscus.fgov.be/qw/index.php?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan klikt u in de linkse kolom op "bevoegdheden", daarna in de selectielijst op AKRED. In de alfabetische lijst die dan volgt, kiest u "Registreren van huurcontracten van onroerende goederen". U zal dan een postcode en adres moeten ingeven.

Elke verbetering of toevoeging die zij met de hand deed moet normaal om rechtsgeldig te zijn steeds met een handtekening van beide partijen zijn, dus op zich zou ik me niet te veel zorgen maken (maar volgende keer zou ik 1 keer een verhuurder zo begint te doen toch eens langs mijn neus weg informeren of er de voorbije jaren geen problemen waren met die woning bij o.a. urbanisme van uw gemeente)

Argon
Topic Starter

#5 , 30 nov 2010 15:02

Oke, bedankt.

Veel kans dus dat het contract niet zal geregistreerd staan?
Op zich voor ons niet nadelig dacht ik gelezen te hebben? We hoeven zelfs geen vooropzeg te geven als we weg willen uit het huis als het contract niet geregistreerd werd?

Vandebos

#6 , 30 nov 2010 15:21

Klopt.

Bovendien diende iedere wijziging aan de getypte plaatsbeschrijving geparafeerd te worden. Ik veronderstel dat dit niet gebeurd is?

Argon
Topic Starter

#7 , 30 nov 2010 15:31

Klopt inderdaad. Alles die bijgeschreven werd rechts (naast de getypte opmerkingen) werd niet geparafeerd.
Enkel de linkerkant van de bladen werd telkens per alinea geparafeerd.

baldwyn

#8 , 01 dec 2010 10:24

Klopt inderdaad. Alles die bijgeschreven werd rechts (naast de getypte opmerkingen) werd niet geparafeerd.
Enkel de linkerkant van de bladen werd telkens per alinea geparafeerd.
Ja, maar je mag bv. 3 wijzigingen aanbrengen, handgeschreven, en dan beiden paragraferen, maakt niet uit of het links of rechts is.

Als jij elk blad hebt gehandtekend wil dat per definitie eigenlijk zeggen dat er wijzigingen zijn aangebracht in normale omstandigheden of bv. zaken doorstreept. Als die dame genoeg plaats liet of zoals jij zegt genoeg marge heeft om er naast te gaan zaken bijnoteren rechts en de paragraaf links staat, heeft ze een wereld van speling.

Dus ik vrees dat de eigenaar enigzins sterk staat als elk blad je handtekening draagt, en jij geen exemplaar hebt van waar jij effectief je handtekening voor hebt gezet. Een extra lijn er bij schrijven is snel gebeurd indien er plaats is.

Je kan dus best al beginnen met na te gaan of het geregistreerd is denk ik. Indien niet kan je er inderdaad uit. Indien wel én de beschrijving werd bijgevoegd, zou dat willen zeggen dat ze haar enige copie heeft gegeven aan het registratiekantoor en niemand nog een copie heeft van jullie, wat absurd zou zijn. Ik hoop alleen voor jou dat je 'enkelvoudig opgesteld' duidelijk hebt kunnen vastleggen op foto. De kans lijkt me eerder reëel dat ze het contract registreerde, en de beschrijving niet. Maar dat is sinds enkele jaren ook verplicht, wat zij misschien niet weet (net zoals dat de eigenaar niet meer kan eisen de waarborg op zijn rekening gestort te krijgen, lijkt me dit een maatregel genomen om huurders te beschermen, en zit je hier met veel kans dat je de meest gekke kosten krijgt aangerekend op het einde van je huur)

Vandebos

#9 , 01 dec 2010 12:11

Niet registratie van de plaatsbeschrijving is niet gelinkt aan enige sanctie.

Argon
Topic Starter

#10 , 01 dec 2010 12:28

Ik heb geen foto kunnen nemen van de tekst "in eenvoud opgemaakt te...". Maar daar een plaatsbeschrijving toch in meervoud opgemaakt hoeft te worden is ze hier toch in de fout gegaan (denk ik zo?)

We hebben alles getekend en geparafeerd op de eerste plaatsbeschrijving, en toen vroeg ik waar de andere documenten waren om te tekenen. Toen kwam ze af met het verhaal dat er maar één exemplaar is/was... Had ik het dus op voorhand geweten had ik dat eerste exemplaar zelfs niet getekend natuurlijk.

Vandebos

#11 , 01 dec 2010 12:31

Eis aangetekend een kopie van de opgemaakte plaatsbeschrijving.

Terug naar “Huren”