Beste,
Ik huur samen met mijn vriendin een woning. Bij het opmaken van de plaatsbeschrijving was het niet mogelijk om een kopie te krijgen van de plaatsbeschrijving. Onze verhuurders zijn wat oudere mensen en het ging hem zelfs nog over een plaatsbeschrijving die getypt was met een ouderwetse typemachine (nu op zich niets mis mee). Telkens wij ergens een opmerking hadden schreef ze lukraak (als ze de opmerking gegrond vond) het probleemgeval op in de plaatsbeschrijving.
Toen we rond waren hebben we de plaatsbeschrijving getekend (verhuurder, mijn vriendin en ikzelf). Echter toen ik vroeg om een kopie te krijgen kon dit niet. Ik zei haar dat dit nochtans wettelijk vastgelegd was want nu kan ze zelf dingen aan de plaatsbeschrijving aanpassen zonder dat we er weet van hebben... Ik nam dan mijn gsm toestel uit mijn zak en ging de bladen fotograferen zodat ik toch iets al bewijs had, maar ook toen trok ze de plaatsbeschrijving vlug weg zodat ik niet de mogelijkheid had om dit te doen. Ik vroeg haar nogmaals wat de precieze reden hier van was en toen antwoorden ze "wij doen dit al 20 jaar zo en jullie zijn de eerste die hier nu zo'n probleem van maken!". Ik antwoordde haar toen dat ik gewoon in orde wou zijn zodat we allebei recht in onze schoenen staan en er bij een eventueel geschil onmiddellijk kunnen terug grijpen naar de plaatsbeschrijving.
Wat ik wel nog kon en mocht op de plaatsbeschrijving noteren was "in enkelvoud opgemaakt te (gemeente) op (datum)". Is dit nu eigenlijk een geldige plaatsbeschrijving? Kan ze het bij een eventueel geschil gebruiken om ons in gebreke te stellen?
Groeten