index + opzeg

eyton28
Topic Starter

index + opzeg

#1 , 08 apr 2007 18:24

Ik huur een studio en ontving van de verhuurder de volgende brief:

Overeenkomstig het huurcontract wordt uw huur ingevolge aanpassing op vervaldag gebracht op ? en dit vanaf 1 april.
Gelieve uw bankinstelling hiervan tijdig te verwittigen opdat op vervaldag het juiste bedrag zal worden gestort daar eventueel onjuiste stortingen administratieve onkosten veroorzaken, waar niemand baat bij heeft en contractueel ten laste van de huurder vallen.

Kan dit zomaar? De brief werd als gewone brief verstuurd met als poststempel 31/03. Moet dit niet aangetekend gebeuren en een maand op voorhand?

Ik heb ook nog een vraagje over de opzegging van het huurcontract. Als ik deze maand nog een aangetekende brief verstuur om het contract op te zeggen, loopt mijn contract dan nog tot 1 juni?

Dit staat in de huurovereenkomst:

Duur van de overeenkomst:
Huur van korte duur: deze overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van ??n jaar, aanvang nemende op 1 april 2004, om te eindigen op 31 maart 2005. Zij wordt maar rechtsgeldig be?indigd indien zij door ??n van beide partijen wordt opgezegd, uiterlijk drie maanden voor het verstrijken van de aangehaalde periode. Bij ontstentenis daarvan wordt zij automatisch verlengd voor ??n jaar, daarna wordt ze omgezet in een standaardhuur, met als aanvangdatum de begindatum van de huur van korte duur.

Alvast bedankt
Bj?rn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eyton28
Topic Starter

#2 , 09 apr 2007 14:29

Na wat zoeken op het internet heb ik dit al gevonden:

1 april 2004-2005 eerste jaar
2005-2006 tweede jaar
2006-1 april 2007 derde jaar
Nu zit ik in het vierde jaar en ben geen schadevergoeding verschuldigd. Als ik nu in april opzeg, moet ik nog betalen voor mei, juni en juli.

Maar kan iemand mij ook helpen met mijn vraag over de huuraanpassing?

j.demoor

#3 , 10 apr 2007 11:08

?...en contractueel ten laste van de huurder vallen...?.Onderzoek wat uw contract daarover bedingt.

?Art.1728bis...Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer daartoe berekend en benoemd, van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst...?(Burgerlijk Wetboek).

Het nieuwe indexcijfer van maart verschijnt slechts EINDE maart in het Belgisch Staatsblad, zodat de indexering per 01 april slechts zeer laattijdig KAN toegepast worden.Die kennisgeving moet niet aangetekend gedaan worden.

?...deze overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van ??n jaar, aanvang nemende op 1 april 2004, om te eindigen op 31 maart 2005...Bij ontstentenis daarvan wordt zij automatisch verlengd voor ??n jaar, daarna wordt ze omgezet in een standaardhuur...?.
De automatische verlenging voor ??n jaar verstreek op 31 maart 2006,zodat u thans een negenjarige overeenkomst hebt.

?Art.3.? 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden....? 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Indien u deze maand april 2007 opzegt dan neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand mei 2007 om te eindigen op 31 juli 2007.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

eyton28
Topic Starter

#4 , 19 apr 2007 14:03

Bedankt voor het antwoord.

Ik heb de huurovereenkomst op 16/04 aangetekend opgezegd en een kopie van de opzeggingsbrief naar het immobili?nkantoor verstuurd. De opzeg van drie maanden begint dus vanaf mei.

Hoe wordt het 'bezoekrecht' voor kandidaat-huurders nu bepaald? Is het wettelijk bepaald hoeveel uren het kantoor (de studio die ik nog voor drie maanden huur) kan bezoeken?

Terug naar “Huren”