Huurder betaalt in stukken

InGi
Topic Starter

Huurder betaalt in stukken

#1 , 18 jun 2014 14:46

Van in het begin van het huurcontract blijkt dat de huurder financiële problemen heeft.

Huur februari werd in twee stukken betaald.
Huur maart werd eind april betaald (na aangetekend schrijven dat toch niet afgehaald wordt).
De huur van april is voor 75 % in mei betaald.
De huur van mei is ook voor 75 % eind mei betaald.
De huur van juni is half juni voor 75 % betaald.

Steeds opnieuw maak ik nieuwe afspraken om de achterstallen in te halen, maar het lukt niet, geen geld, problemen ....

De afspraak was dat half juni alle huur en achterstallen zouden betaald zijn, maar het zijn steeds beloftes die niet nagekomen worden.

Iemand advies ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 jun 2014 15:04

Dat wordt dus vredegerecht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KJ86

#3 , 18 jun 2014 15:29

Je kan ook eens contact opnemen met CAW voor woonbegeleiding, misschien is het voldoende dat een sociaal werker hem duidelijk maakt dat huur betalen prioritair moet zijn op andere betalingen.

http://www.caw.be/woonbegeleiding

Reclame

InGi
Topic Starter

#4 , 18 jun 2014 15:56

@KJ86
Ben je zeker dat ik dit kan doen als verhuurder ?

Ik heb al enige tijd geleden contact opgenomen met het OCMW met de vraag of het mogelijk is bijstand te bieden.
Maar blijkbaar moet deze hulp gevraagd worden door de huurder zelf, en heb ik niets met deze dossiers te maken, kwestie van privacy.

Zo maakt iedereen er zich natuurlijk makkelijk vanaf.

Huurders betalen als het hun uitkomt, de eigenaar moet ondertussen maar zien hoe en wanneer hij aan zijn geld geraakt.

sloeberken

#5 , 18 jun 2014 16:58

Ik heb al enige tijd geleden contact opgenomen met het OCMW met de vraag of het mogelijk is bijstand te bieden.
Maar blijkbaar moet deze hulp gevraagd worden door de huurder zelf, en heb ik niets met deze dossiers te maken, kwestie van privacy.
Dit moet gevraagd worden door huurder zelf, indien hij dit wil. Beste eens naar de vrederechter gaan als dit blijft aanhouden, zodat er duidelijke afspraken vastgelegd worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jun 2014 17:07

Onder vastgoed recht staan er nuttige documenten
waaronder verzoekschrift aan vrederechter.
Stel hem best nog eenmaal in gebreke met AS en via gewone brief en geef hem nog 10 dagen na ontvangst brief.
Vermeld in brief dat dit de laatste verwittiging was en dat bij volgende maal niet , telaat of onvolledig betalen u hem rechtstreeks zal dagvaarden voor de bevoegde rechtbank (vrederechter) teneinde schadevergoeding en vb ontbinding contract te vorderen.
https://rapidshare.com/files/274432412/ ... Ger_W_.doc" onclick="window.open(this.href);return false;

KJ86

#7 , 18 jun 2014 19:18

Wanneer er problemen zijn met je woonsituatie kan een OCMW, sociale huisvestingsmaatschappij of andere verwijzer dit probleem signaleren bij een CAW.
Verhuurder is gelijk aan andere verwijzer en mag perfect contact opnemen met het CAW, zij zullen dan contact opnemen met de huurder om hem te helpen. De sociaal werkers zullen zich niet direct laten afschepen, maar het is wel zo als de huurder niet geholpen wilt worden, ze hem uiteraard niet kunnen dwingen. Dat is vaak het moeilijkste, de arme mensen in onze maatschappij hebben moeilijkheden om hulp te aanvaarden omdat er een taboe op armoede rust. Het is een kleine minderheid van huurders die niet betalen om op te lichten. De meeste betalen niet uit armoede. Ik ben van mening dat je die mensen eerst de kans moet geven om geholpen te worden, als ze niet geholpen kunnen worden, kan je nog altijd dagvaarden. Je doet echt geen kwaad door eens te bellen naar het CAW en het probleem te signaleren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jun 2014 19:22

OCMW kan inderdaad alleen maar tussenkomen op vraag van cliënt zelf en zij stoppen direct als er enige vorm van weigering is.
CAW zal daarentegen alles doen om persoon te overtuigen.
Anders zal het zeker vrederechter worden.

ddanck
Contacteer: Website

#9 , 19 jun 2014 00:32

Beste

u maant best schriftelijk en aangetekend aan of laat dit doen door een advocaat.

Bij gebreke aan spoedige betaling, moet u onmiddellijk oproepen voor het vredegerecht.

Wacht best niet te lang, want dit vergroot enkel de kans dat u niet betaald wordt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

InGi
Topic Starter

#10 , 19 jun 2014 11:02

Dank voor jullie reacties.

Ik ga in eerste instantie hem aangetekend aanschrijven.
Ik vrees dat de huurder een achterstand aan het opbouwen is die niet meer ingehaald kan worden.

Hoe groot is de kans dat een vrederechter het contract ontbindt op basis van deze achterstand ?

Vandebos

#11 , 19 jun 2014 11:44

In praktijk zal de vrederechter hoogstwaarschijnlijk de huurder een afbetalingsschema opleggen. Simultaan zal hij in het vonnis een beding opnemen dat de verhuurder mag overgaan tot een uitzetting bij het niet respecteren van het afbetalingsschema.

bosprocureur

#12 , 19 jun 2014 11:50

In praktijk zal de vrederechter hoogstwaarschijnlijk de huurder een afbetalingsschema opleggen. Simultaan zal hij in het vonnis een beding opnemen dat de verhuurder mag overgaan tot een uitzetting bij het niet respecteren van het afbetalingsschema.

Wordt dat bijkomend beding automatisch toegevoegd, of moet het door de verhuurder gevraagd worden, of nog, hangt dit van de vrederechter af ?

sloeberken

#13 , 19 jun 2014 11:57

Hangt van de vrederechter af, best is dat verhuurder dit opneemt in zijn conclusies. Maar dit zal hij reeds vragen in zijn vordering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#14 , 19 jun 2014 12:14

Inderdaad best bijvoegen in verzoeken.

bosprocureur

#15 , 19 jun 2014 16:34

Bedankt voor de toelichting, :D

Terug naar “Huren”