Ongeregistreerd contract

BBox
Topic Starter

Ongeregistreerd contract

#1 , 23 dec 2014 17:04

Hallo, ben nieuw op de site. Ik heb al info over ongeregistreerde contracten gelezen maar ik zit met een specifiek geval en ik probeer alles binnen enkele dagen geregeld (en misschien verhuisd) te krijgen :D

Ik had een contract van een jaar. Dit contract is na dat jaar een 9-jarig contract geworden. De eigenaar is recent overleden (tijdens het eerste jaar) en ze willen het huis verkopen. Het contract is niet geregistreerd geweest.

1. Is dit dan ook van toepassing voor mij dat ik kan vertrekken zonder opzeg? Ik vraag dit omdat het eerst een 1-jarig contract was en geen 9-jarig van in het begin.
2. Wat bedoelt men dat de huurder onmiddellijk kan vertrekken zonder opzeg (indien ongeregistreerd contract): van de ene dag op de andere?
3. Er is een voogd aangesteld die het huis verkoopt. Indien ik vertrek voordat het verkocht is, is de voogd verplicht om de overzetting van elektriciteit, gas, water met mij te regelen?
4. Verder heb ik dit per gewone post gekregen (niet aangetekend) dat ze alles willen komen opmeten en uren willen regelen om te bezichtigen. Er staat in de brief: na ons recent onderhoud (nooit geen onderhoud plaatsgevonden). Ik vermoed dat ze dit toch tenminste aangetekend moeten doen? En heb ik dan geen 14 dagen de tijd om op die aangetekende brief te reageren (brief blijft sowieso 14 dagen beschikbaar op op postkantoor).

Bestaan er wetsartikels over dit specifiek geval (1 naar 9 jarig, ongeregistreerd, vertrek huurder zonder opzeg)? Ik dank u al op voorhand om mij te kunnen verder helpen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 23 dec 2014 17:15

IK denk dat je gewoon kan opstappen zonder meer omdat het niet is geregistreerd. Maar wil je zeker zijn bel dan eens of ga het navragen bij het kadaster van de gemeente.
Plaatsbeschrijving moet niet meer en borg zouden ze moeten terug geven.
Maar wees wat redelijk en hou het proper. Wel , als je wil vertrekken zonder vooropzeg of boete NU opzeggen via AS en gewone post.

artemis

#3 , 23 dec 2014 17:28

Wij verhuren een paar studio's en beginnen altijd met een contract van 1 jaar. Toch laten wij onze contracten van bepaalde duur registreren en wel met het oog op een latere omzetting naar een 3-6-9. Niets weerhoudt de verhuurder of de erfgenaam van de verhuurder om het huurcontract na de omzetting alsnog te laten registreren. Dus het enige wat telt is: was het contract geregistreerd op het moment dat u de opzeg geeft.

Reclame

BBox
Topic Starter

#4 , 23 dec 2014 17:52

Er is nooit een plaatsbeschrijving gebeurd, noch een borg betaald. Opzeg moet nog gegeven worden. Op dit moment wordt er geen huur betaald (complexe zaak) ivm met schulden van de overleden eigenaar tegenover mij.

Metool

#5 , 23 dec 2014 22:53

Kort mogelijk voor opzeg navraag doen op regi kantoor. Men kan vandaag of morgen nog altijd gaan registreren.. En dan ben je toch gehouden aan 3m opzeg + SV. Opzeg AS sturen met einddatum naar keuze en verwijzen naar de betreffende programmawet art 73 en of referen naar art. 3 paragraaf 5. Woninghuurwet. Btw. Info van regikantoren is maar voor 98% correct. Gaat compleet in tegen het vertrouwensbeginsel mabon ...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 dec 2014 23:30

huurwetgeving eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#7 , 23 dec 2014 23:37

1) ja
2) zolang het huurcontract alsnog niet wordt geregistreerd door de voogd kan u het contract opzeggen zonder de wettellijk bepaalde opzegperiode en eventuele schadevergoeding voor de vroegtijdige opzeg. U moet echter wel nog steeds de opzeg betekenen.
3) ja
4) vriendelijk een gewoon schrijven terugzenden waarin u hen verzoekt duidelijk te maken wanneer het onderhoud waarover zij het hebben plaatsvond en wat hierin werd besproken aangezien Een dergelijke ontmoeting u totaal onbekend is. Dat u bijgevolg ook van hen graag een schriftelijk bewijs van de veronderstelde ontmoeting op zijn minst in kopie bezorgd zou krijgen. Met vriendelijke groeten uiteraard.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 dec 2014 00:55

U betaald geen huur ....hebt u bewijzen dat de eigenaar schulden had?

Wat bedoeld u met voogd? is daar een minderjarige in betrokken ... zijn er erfgenamen?
Is er een notaris aangesteld?
Is deze op de hoogte van uw schuldvordering tgo de overleden eigenaar?

Terug naar “Huren”