terugbetaling waarborgsom

askorupska
Topic Starter

terugbetaling waarborgsom

#1 , 17 mar 2015 11:30

In 2013 huurde ik een appartement via Janssen en Janssen immo. Ik heb het samen met een collega van me gehuurd, contract stond dus op 2 namen en wij hebben de waarborgsom ook 50%/50% betaald. In juli 2013 ging ik voor twee maanden op vakantie. Na één week van mijn afwezigheid, heeft mijn kamergenoot een brand veroorzaakt. Een groot deel van de keuken en een deel van de living werden afgebrand. Uiteraard was het appartement verzekerd. Bij de schatting van de schade heeft de commissie de vernieuwing, reparatie en de vervanging van veel elementen in het appartement aanbevolen. Bovendien werd gas en elektriciteit uitgeschakeld.
De eigenaar kreeg een schadevergoeding maar hij heeft gedurende bijna één jaar (tot mijn verhuis) geen herstelwerken uitgevoerd in het appartement.
Immokantoor wist alles van de zaak omdat ik het probleem een paar keer bij hen heb gemeld. Ik kreeg echter geen reactie van hen, noch van de eigenaar.
Gedurende 3 maanden was er geen gas en ook geen licht in de living. De dramatische leefomstandigheden dwongen me tot verhuis. Er werd een nieuwe contract gemaakt op de naam van mijn collega die besloot om daar te blijven wonen. Ik heb echter mijn waarborg (die 50%) niet teruggekrijgen. Heb ik geen recht op de teruggave?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 17 mar 2015 12:07

Is dat niet onbewoonbaar verklaard door die brand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

askorupska
Topic Starter

#3 , 17 mar 2015 12:16

neen

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2015 12:31

Je zal hiervoor waarschijnlijk via de vrederechter moeten als verhuurder niet vrijwillig meewerkt.
Mogelijks heeft verzekering wel een vergoeding uitbetaald aan verhuurder voor een paar weken of maanden onbewoonbaarheid, maar daar stop het bij als verhuurder het geld gewoon in zijn zakken steekt.

Terug naar “Huren”