Niet wettelijk verplicht. Zou al gek zijn dat je jaarlijks een kleine 100€ gaat betalen voor een boiler van 125€Elektrische boilers hebben ook onderhoud nodig, gezien de hoge leeftijd zullen we het in dit geval bij slijtage houden.
Vanuit het standpunt van de woning te bewonen als een goed huisvader, is er inderdaad de verplichting om een elektrische boiler met natte weerstand jaarlijks te onderhouden. De fabrikanten nemen een clausule op in hun handleiding dat voor een correcte werking te garanderen een jaarlijks onderhoud aangewezen is. Bovendien kan de kostprijs van onderhoud gemakkelijk gerecupereerd worden in de elektriciteitsrekening, de boiler kan tot de helft meer verbruiken door kalkafzetting op de weerstand. Zeker aan te raden om het onderhoud van een elektrische boiler correct op te volgen!
Zonder dat het contractueel opgenomen is, kan je op basis van dit artikel het onderhoud verplichten aan uw huurder. Enkel over de frequentie kan discussie zijn. De fabrikanten willen een jaarlijks onderhoud van een boiler met natte weerstand, terwijl dat installateurs over het algemeen aanraden om de boilers om de 2 à 3 jaar te ontkalken.Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
nergens in de wetgeving staat dat je een kleine elektrische keuken boiler moet laten onderhouden. Bij dergelijke boilers is dit onmogelijk (volledig gesloten).Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
Zonder enige twijfel de verhuurder.Allemaal goed en wel, maar wie dient uiteindelijk te betalen?
Je kan voor € 122 toch niet naar het vredegerecht lopen?
Het gaat om het principe, tellend ook voor andere keukentoestellen zoals kookplaat, frigo, bakoven, ... zijn allemaal toestellen waar je bitter weinig onderhoud kan aan doen.
Zoals bij openen topic gemeld, ben ik ook verhuurder en ik zou dit zelf behandelen. (ook om er door de huurder bvb geen knoeiboel van te laten maken)
U vergelijkt een boiler van bad of douch met een kleine keuken boiler van 10 liter.Zonder dat het contractueel opgenomen is, kan je op basis van dit artikel het onderhoud verplichten aan uw huurder. Enkel over de frequentie kan discussie zijn. De fabrikanten willen een jaarlijks onderhoud van een boiler met natte weerstand, terwijl dat installateurs over het algemeen aanraden om de boilers om de 2 à 3 jaar te ontkalken
Aangezien we dit mens (87j en niet mobiel) niet zonder warm water konden laten en met dit telefonisch antwoord van de verhuurder heb ik boiler ondertussen vervangen.
Zou ik ook doen, aangezien u die reeds zonder toestemming van de verhuurder vervangen hebt.Aangezien we dit mens (87j en niet mobiel) niet zonder warm water konden laten en met dit telefonisch antwoord van de verhuurder heb ik boiler ondertussen vervangen.
Persoonlijk zou ik niets ondernemen. De oude boiler terug plaatsen bij einde overeenkomst. Als je de verhuurder te hard op de tenen trapt zou hij wel eens kunnen beslissen om een einde aan de overeenkomst te stellen. Ja natuurlijk zal oma uitstel krijgen van de rechter, maar denk dat een mens op die leeftijd niet zo graag naar de rechter stapt. Laat staan verhuizen. Kopzorgen. Waarschijnlijk betaald ze nu niet teveel huur. Kan ze haar verbeteren?