keukenboiler defect in huurappartement

E10ne
Topic Starter

keukenboiler defect in huurappartement

#1 , 28 jul 2015 15:38

Ondanks het feit dat ik persoonlijk 2 woningen verhuur zou ik hier graag enige bevestiging krijgen van mijn vermoeden;

In het huurappartement van de mama van mijn vriendin was de keukenboiler deze morgen defect (te kleine isolatieweerstand doet differentieel - 30mA - uitschakelen).
Er wordt naar de verhuurder (eigenaar) gebeld en deze meldt koudweg dat hij zich dat niet aantrekt en de kosten door de huurder dienen gedragen te worden.

Naar hetgeen ik ondertussen gevonden heb in burgerlijk wetboek, nl. artikelen 1720 en 1755 geven o.a. iets anders weer.
"Volgens de algemene principes van het Burgerlijk Wetboek zijn de kosten (herstelling of vervanging) die te wijten zijn aan ouderdom of slijtage ten laste van de verhuurder. Deze bepaling is van dwingend recht voor zover het contracten betreft die afgesloten zijn vanaf 18 mei 2007."
Het boilerke was ong. 18j oud en de mama woont daar bijna (eind aug.) 12j. Hoe zit dit dan mogelijks met contracten voor 2007???

Aangezien we dit mens (87j en niet mobiel) niet zonder warm water konden laten en met dit telefonisch antwoord van de verhuurder heb ik boiler ondertussen vervangen.

Nu is mijn vraag hoe we de verhuurder best kunnen wijzen, met een aangetekend schrijven, zich aan zijn verplichtingen te houden?
Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2015 16:35

Stuur hem gewoon een AS met uw argumentatie, en foto's van de defecte boiler en van het identificatieplaatse waarop de fabricatiedatum te zien is. Verwijs hem ook naar het wetsartikel betreffende vervanging van versleten toestellen, en vraag hem de gemaakte kosten terug te betalen. Dat indien hij weigert, je u verplicht zult zien naar de vrederechter te trekken, hetgeen hem waarschijnlijk een veelvoud van de nu gevraagde som zal kosten. Stuur hem dat ook met kopie via gewone post.

moeder1

#3 , 28 jul 2015 21:54

Is het niet verplicht om jaarlijks de boiler een onderhoud te laten geven? Hoe dat nu zit met kleinere boilers geen idee. Toen wij hierin trokken viel onze boiler geregeld uit en heb ik verhuurder gecontacteerd en deze gaf mij probleemloos nr van onderhoudsfirma door en ik moest geen cent betalen, factuur werd naar verhuurder gestuurd. Je hebt dan wellicht een punt.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jul 2015 10:36

Dat is enkel voor boilers met gas. TS heeft het hier over een elektrische boiler, en die behoeven geen 2 jaarlijks nazicht.

KJ86

#5 , 29 jul 2015 10:49

Elektrische boilers hebben ook onderhoud nodig, gezien de hoge leeftijd zullen we het in dit geval bij slijtage houden.
Vanuit het standpunt van de woning te bewonen als een goed huisvader, is er inderdaad de verplichting om een elektrische boiler met natte weerstand jaarlijks te onderhouden. De fabrikanten nemen een clausule op in hun handleiding dat voor een correcte werking te garanderen een jaarlijks onderhoud aangewezen is. Bovendien kan de kostprijs van onderhoud gemakkelijk gerecupereerd worden in de elektriciteitsrekening, de boiler kan tot de helft meer verbruiken door kalkafzetting op de weerstand. Zeker aan te raden om het onderhoud van een elektrische boiler correct op te volgen!

sloeberken

#6 , 29 jul 2015 11:30

Elektrische boilers hebben ook onderhoud nodig, gezien de hoge leeftijd zullen we het in dit geval bij slijtage houden.
Vanuit het standpunt van de woning te bewonen als een goed huisvader, is er inderdaad de verplichting om een elektrische boiler met natte weerstand jaarlijks te onderhouden. De fabrikanten nemen een clausule op in hun handleiding dat voor een correcte werking te garanderen een jaarlijks onderhoud aangewezen is. Bovendien kan de kostprijs van onderhoud gemakkelijk gerecupereerd worden in de elektriciteitsrekening, de boiler kan tot de helft meer verbruiken door kalkafzetting op de weerstand. Zeker aan te raden om het onderhoud van een elektrische boiler correct op te volgen!
Niet wettelijk verplicht. Zou al gek zijn dat je jaarlijks een kleine 100€ gaat betalen voor een boiler van 125€
Boiler kost in dit geval 125/18 is nog geen 7€
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#7 , 29 jul 2015 15:34

Ter informatie

De wetgever heeft wel een clausule waardoor het onderhoud kan afgedwongen worden:
Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
Zonder dat het contractueel opgenomen is, kan je op basis van dit artikel het onderhoud verplichten aan uw huurder. Enkel over de frequentie kan discussie zijn. De fabrikanten willen een jaarlijks onderhoud van een boiler met natte weerstand, terwijl dat installateurs over het algemeen aanraden om de boilers om de 2 à 3 jaar te ontkalken.

E10ne
Topic Starter

#8 , 29 jul 2015 16:12

Allemaal goed en wel, maar wie dient uiteindelijk te betalen?
Je kan voor € 122 toch niet naar het vredegerecht lopen?
Het gaat om het principe, tellend ook voor andere keukentoestellen zoals kookplaat, frigo, bakoven, ... zijn allemaal toestellen waar je bitter weinig onderhoud kan aan doen.

Zoals bij openen topic gemeld, ben ik ook verhuurder en ik zou dit zelf behandelen. (ook om er door de huurder bvb geen knoeiboel van te laten maken)

sloeberken

#9 , 29 jul 2015 17:36

Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
nergens in de wetgeving staat dat je een kleine elektrische keuken boiler moet laten onderhouden. Bij dergelijke boilers is dit onmogelijk (volledig gesloten).
U art 1728 doet hier niets terzake.

sloeberken

#10 , 29 jul 2015 17:38

Allemaal goed en wel, maar wie dient uiteindelijk te betalen?
Je kan voor € 122 toch niet naar het vredegerecht lopen?
Het gaat om het principe, tellend ook voor andere keukentoestellen zoals kookplaat, frigo, bakoven, ... zijn allemaal toestellen waar je bitter weinig onderhoud kan aan doen.

Zoals bij openen topic gemeld, ben ik ook verhuurder en ik zou dit zelf behandelen. (ook om er door de huurder bvb geen knoeiboel van te laten maken)
Zonder enige twijfel de verhuurder.

sloeberken

#11 , 29 jul 2015 17:43

Zonder dat het contractueel opgenomen is, kan je op basis van dit artikel het onderhoud verplichten aan uw huurder. Enkel over de frequentie kan discussie zijn. De fabrikanten willen een jaarlijks onderhoud van een boiler met natte weerstand, terwijl dat installateurs over het algemeen aanraden om de boilers om de 2 à 3 jaar te ontkalken
U vergelijkt een boiler van bad of douch met een kleine keuken boiler van 10 liter.

KJ86

#12 , 30 jul 2015 09:23

Voor Sloeberken
Doet er niet toe, is het zelfde principe. Ik heb het nagekeken in de handleiding van mijn Vaillant (keukenboiler) en die moet ook opengemaakt worden om te ontkalken.

Voor TS
Ik zou proberen te schikken met de verhuurder (50/50).
Enerzijds heeft oma waarschijnlijk nooit onderhoud gedaan, terwijl regelmatig ontkalken de levensduur verlengd.
Daar tegenover staat dan wel dat het toestel al wat ouderdom had en door u vervangen is, waardoor de verhuurder werkuren uitspaart.

chantika

#13 , 30 jul 2015 10:06

Aangezien we dit mens (87j en niet mobiel) niet zonder warm water konden laten en met dit telefonisch antwoord van de verhuurder heb ik boiler ondertussen vervangen.

Persoonlijk zou ik niets ondernemen. De oude boiler terug plaatsen bij einde overeenkomst. Als je de verhuurder te hard op de tenen trapt zou hij wel eens kunnen beslissen om een einde aan de overeenkomst te stellen. Ja natuurlijk zal oma uitstel krijgen van de rechter, maar denk dat een mens op die leeftijd niet zo graag naar de rechter stapt. Laat staan verhuizen. Kopzorgen. Waarschijnlijk betaald ze nu niet teveel huur. Kan ze haar verbeteren?

sloeberken

#14 , 30 jul 2015 10:22

Persoonlijk zou ik niets ondernemen. De oude boiler terug plaatsen bij einde overeenkomst. Als je de verhuurder te hard op de tenen trapt zou hij wel eens kunnen beslissen om een einde aan de overeenkomst te stellen. Ja natuurlijk zal oma uitstel krijgen van de rechter, maar denk dat een mens op die leeftijd niet zo graag naar de rechter stapt. Laat staan verhuizen. Kopzorgen. Waarschijnlijk betaald ze nu niet teveel huur. Kan ze haar verbeteren?
Zou ik ook doen, aangezien u die reeds zonder toestemming van de verhuurder vervangen hebt.

E10ne
Topic Starter

#15 , 30 jul 2015 15:39

Oude boiler terugplaatsen is m.i. geen optie aangezien de elektrische voeding direct uitschakelt.

Terug naar “Huren”