Indexatie bij grond huren

Blaatpraat
Topic Starter

Indexatie bij grond huren

#1 , 11 jan 2016 13:25

Tijdje geleden heb ik een woonst gekocht.
Deze heeft een garage.
Echter ligt de inrit van de garage niet aan de openbare weg, maar aan een stuk grond, eigenaar van m'n buurvrouw 2 huizen verder.

De vorige eigenaars hadden een huurovereenkomst met haar, deze hebben wij overgenomen.

Op lange termijn zal ik zien om dit stuk grond ook over te kopen, daar dit geen erfdienstbaarheid is, en ik het niet wil hebben dat mocht zij ooit verhuizen / overlijden ik de toegang tot dit stuk grond ontzegd word (zou me al verbazen, daar dat dit stuk grond niet bij haar woonst hoort, maar er duidelijk buiten ligt, direct bij mijn woonst).
Maar voor nu...

In het contract die er was, en waar wij impliciet mee akkoord gegaan zijn (en binnenkort expliciet daar de verlenging zich opdringt) staat er een clausule omtrent indexatie.
Voor zover ik weet, mag er enkel indexatie gevraagd worden als dit expliciet in het contract staat (uitgezonderd woninghuur).
Op zich geen probleem.
Echter staat er hier in dat de prijs per jaar stijgt met 10%.
Dit wilt zeggen dat deze over 6-7 jaar al verdubbeld is ten opzichte van nu, wat vrij snel is, en vrij veel.

Nu vraag ik mij af het wel toegelaten is om zo'n hoge indexatie te vragen.
Moeten contracten voor een stuk grond zich ook niet houden aan de normale indexatie, of kan er hier contractueel perfect van afgeweken worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 11 jan 2016 15:05

Indexatie word bepaald door de index, anders is het geen indexatie maar huurverhoging.

Deze huur is niet onderworpen aan specifieke wetsbepalingen zoals woninghuur of handelshuur en kenmerkt zich dus vooral door de vrijheid die de partijen hebben zelf te bepalen wat in de overeenkomst wordt opgenomen. Dit huurcontract regelt alle belangrijke zaken zoals beschrijving en staat van de weide of de grond, bestemming, overdracht, onderhuur, duur en indexering van de huurprijs, onderhoud, belastingen, verzekeringen, verbouwingen, waarborg, mileu, etc.
Dit is niet toepassing als er sprake is van pacht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 11 jan 2016 16:09

Aangezien deze vorm van huur aan geen specifieke wettelijke voorwaarden is onderworpen strekt datgene wat de partijen onderling overeenkomen hen tot wet. Dus de voorwaarde van stijging van de huurprijs met 10 percent per jaar kan zondermeer worden toegepast.
Deze bepaling doet me wel de wenkbrauwen fronsen, lijkt erop dat de verhuurder eigenlijk slechts tijdelijk wilde verhuren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

KJ86

#4 , 12 jan 2016 09:55

Hoe is die garage gebouwd?
Als het een tijdelijke constructie is, kan het snel terug opgeruimd zijn.
Als het een garage is die je verder wil gebruiken, staat de verhuurder wel heel sterk in zijn schoenen en zal je waarschijnlijk te veel moeten betalen voor dat stukje grond te huren.
Vraag en aanbod!

Terug naar “Huren”