Tijdje geleden heb ik een woonst gekocht.
Deze heeft een garage.
Echter ligt de inrit van de garage niet aan de openbare weg, maar aan een stuk grond, eigenaar van m'n buurvrouw 2 huizen verder.
De vorige eigenaars hadden een huurovereenkomst met haar, deze hebben wij overgenomen.
Op lange termijn zal ik zien om dit stuk grond ook over te kopen, daar dit geen erfdienstbaarheid is, en ik het niet wil hebben dat mocht zij ooit verhuizen / overlijden ik de toegang tot dit stuk grond ontzegd word (zou me al verbazen, daar dat dit stuk grond niet bij haar woonst hoort, maar er duidelijk buiten ligt, direct bij mijn woonst).
Maar voor nu...
In het contract die er was, en waar wij impliciet mee akkoord gegaan zijn (en binnenkort expliciet daar de verlenging zich opdringt) staat er een clausule omtrent indexatie.
Voor zover ik weet, mag er enkel indexatie gevraagd worden als dit expliciet in het contract staat (uitgezonderd woninghuur).
Op zich geen probleem.
Echter staat er hier in dat de prijs per jaar stijgt met 10%.
Dit wilt zeggen dat deze over 6-7 jaar al verdubbeld is ten opzichte van nu, wat vrij snel is, en vrij veel.
Nu vraag ik mij af het wel toegelaten is om zo'n hoge indexatie te vragen.
Moeten contracten voor een stuk grond zich ook niet houden aan de normale indexatie, of kan er hier contractueel perfect van afgeweken worden?