Mag een verhuurder mijn huisdieren verbieden

Doggylove
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mag een verhuurder mijn huisdieren verbieden

#1 , 19 mar 2016 17:13

Tijdens het tekenen van mijn huurcontract ging mijn verhuurder akkoord met het houden van huisdieren
Echter krijg Ik vandaag per email te horen dat hij niet langer akkoord gaat met huisdieren
En Ik 10 dagen de tijd heb om een oplossing te vinden voor mijn huisdieren anders zou hij een advocaat in de arm nemen
Hij geeft aan dat mensen last hebben als mijn hondje op mijn balkon rond loopt
Echter heb Ik nooit klachten ontvangen van mijn buren
Volgens de verhuurder zou er geurhinder zijn echter is er nooit een officiele klacht ingediend
Ik kom de verhuurder regelmatig tegen in het gebouw en er is nog nooit gesproken van geurhinder plotseling is het zo erg dat mijn dieren weg moeten
Terwijl Ik de afgelopen dagen de verhuurder verschillende keren ben tegen gekomen
En is dit nooit ter sprake gekomen
Wat kan Ik hier aan doen
Ik kreeg zojuist een mail van een dieren pension en zij zeiden tegen mij dat het verboden is om huisdieren te weigeren
Klopt dit en wat kan Ik doen als mijn verhuurder een advocaat raadpleegt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87

#2 , 19 mar 2016 17:31

Nee, hij mag jou niet verbieden om huisdieren te hebben. Wel mogen de huisdieren niet voor last zorgen zoals geurhinder. Maar als dit het eerste is wat je ervan hoort zou ik nt panikeren. Gewoon wachten op het AS en eerst kijken wat hun argumenten zijn.

sloeberken

#3 , 19 mar 2016 17:40

Het houden van huisdieren in een gehuurde woning in strijd met een verbod in de huurovereenkomst, is niet voldoende om een contractuele fout te bewijzen. Een clausule die het bezit van huisdieren verbiedt, kan worden beschouwd in de huidige stand van sociale opvattingen en gewoonten, als een aantasting van het recht op een privéleven, gezinsleven en woonplaats zoals voorzien in artikel 8.1 van het verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

sloeberken

#4 , 19 mar 2016 17:52

Wet op de privacy.
Het wordt tijd dat meer mensen gaan gebruik maken van de "jurisprudentie" dit is de uitspraak van het hof van beroep reeds een aantal jaren geleden. Een in beroep bevestigde uitspraak van een Vrederechter.
In het huurcontract stond een verbod op het houden van huisdieren duidelijk vermeld. De huurder weigerde het dier te verwijderen, waarna de eigenaar naar de Vrederechter stapte. Deze stelde de huurder in het gelijk. De eigenaar stapte naar het Hof van Beroep, die de uitspraak van de Vrederechter in zijn geheel overnam.
De magistraten die moesten oordelen in deze zaak beriepen zich op de bescherming van rechten van de mens en fundamentele vrijheden.
Verdrag is toepasbaar sinds 29 augustus 1955, en primeert op elke andere wet of reglement!
Het vonnis in beroep dateert van 21 oktober 1987 en kan dus steeds ingeroepen als jurisprudentie.
Dus volgens die uitspraak mogen we met een gerust hart zeggen dat de huurder het recht heeft om een huisdier te houden, zelfs al heeft die een huurkontrakt of huisreglement ondertekend die het uitdrukkelijk zou verbieden.
Wetgeving op het dierenwelzijn.
Nu mag en kan niet alles natuurlijk, huurwoning of eigendom speelt geen rol.
Er is een wet dat men zonder vergunning , onderzoek "commodo en incommodo" niet meer dan 6 gespeende zoogdieren mag houden. Dat zijn alle zoogdiertjes samen, van hamstertjes tot honden of koeien. Nu is er ook in de wet voorzien dat het dier een aanvaardbare leefsitutie moet hebben, dus een koe in een studio zal een rechter niet toelaten.
Ook moeten de dierenbezitters er voor zorgen dat de buren en/of medebewoners geen last hebben van de gehouden huisdieren.
Dat wil zeggen: geurhinder of geluidsoverlast. Nu is het ook een punt: wat is hinder en wat is overlast? Waar ligt de grens tussen toelaatbaar en wat niet. Dat de hond blaft als er veel straatlawaai is , of wanneer iemand aanbelt is zeker geen overlast. Maar ook hier moet ik weer vermelden dat een huisbaas of buur officieel niet kan vaststellen dat u een dier heeft, of dat er overlast zou zijn. Hij moet de gerechterlijke weg volgen: dat wil zeggen eerst gaan klagen bij Politie, die zullen eventueel een vaststelling doen. Deze moeten een P.V. opstellen en doorsturen naar de Procureur, die zal dan oordelen of er al dan niet gevolg zal gegeven worden aan de klacht. In het slechtste geval komt de zaak voor de rechter, waar je weer de kans hebt om je argumenten naar voor te brengen.
Tot besluit:
Steeds indachtig blijven dat een verhuurder niet eenzijdig een contract kan verbreken, een huurder kan dat namelijk ook niet. Dus laat de verhuurder maar gerechtelijke stappen ondernemen. Hij zal wel tweemaal nadenken vooraleer aan een op voorhand verloren veldslag te beginnen, die hem bovendien nog een pak geld zou kunnen kosten.

tira00

#5 , 19 mar 2016 19:23

Laat je ons weten hoe het afloopt?

Doggylove
Topic Starter

#6 , 20 mar 2016 06:44

Hartelijk dank voor de reacties
Ik laat zeker nog iets weten hoe het afloopt
Zelf ben Ik zeer positief ingesteld en wil Ik niet in een negatieve steer blijven hangen
Als Ik daar door een andere woning moet vinden is dat prima voor mij maar Ik wil daar wel de tijd voor krijgen en niet voor het blok gezet en onder druk gezet worden met dat Ik kan blijven maar mijn dieren niet
Mensen die huisdieren bezitten weten zelf heel goed dat een huisdier volstaat als een gezinslid
Een normaal denkend mens laat zijn of haar dieren niet achter
En Ik ben het inderdaad eens met de hier boven genoemde antwoorden wat is geur hinder en geluids overlast??
Als het zo erg zou stinken zouden er toch allang een officiele klacht ingediend moeten zijn
Zou de politie ter plaatsen moeten zijn gekomen en zelfs misschien de inspectie van milieu?
Helaas woon Ik op de eerste verdieping met mensen die het blijkbaar heel interessant vinden om mijn dagelijkse bezigheden te volgen.
Ook de moeder van de verhuurder woont op de 1e verdieping waar Ik ook heen ga of doe
Ik doe het altijd fout
Dit was vanaf het begin af aan al zo
Zelf Ben Ik dit gedrag niet gewend want Ik zelf heb geen tijd om continue op mensen te letten waar zij heen gaan, wanneer ze thuiskomen en wie er op bezoek komt
Tja en zo kan Ik nog wel even door gaan
Het is vooral de moeder van de eigenaar die klaagt, zij kwam afgelopen vrijdag klagen over geurhinder
Ik heb netjes de verhuurder een mail gestuurd dat Ik zeer verbaasd was over dit ook was Ik wat ondaan van de houding van zijn moeder zeer vijandig en koud de daarop volgende mail was zeer on vriendelijk met als antwoord In een paar maanden heb ik nooit zoveel emails gekregen en gestuurd
Terwijl Ik de verhuurder ten alle tijden netjes een Mail heb gestuurd als er iets kapot was of als Ik een vraag had
Maar blijkbaar wil mijn verhuurder zo weinig mogelijk communiceren met zijn huurders
En het gaat er mij ook om hoe je mensen behandeld zo wil jezelf ook behandeld worden
Helaas begrijpen nog steeds heel veel mensen dit niet
Ook normen en waarde laat iedereen gewoon zijn die ze willen zijn en let niet zoveel op elkaar er is al ellende genoeg overal

WP002

#7 , 20 mar 2016 09:34

En Ik ben het inderdaad eens met de hier boven genoemde antwoorden wat is geur hinder en geluids overlast??
Dat is een hellend vlak. Uiteraard mag u geen twee dobermanns houden op een appartementje van 30 vierkante meter, maar wat precies waar mag, da's niet altijd even duidelijk. Zo lang u de ruimte heeft, de gebeurlijke vuilnis van uw dieren netjes opkuist en ervoor zorgt dat het beest geen nachtenlang ligt te janken, denk ik niet dat u zich erg veel zorgen moet maken. Sommige mensen willen nu eenmaal op elke slak zout strooien.

Doggylove
Topic Starter

#8 , 21 mar 2016 00:04

Ik heb nog een vraag
Bij intrek van mijn appartement is er geen plaatsbeschrijving gemaakt
Omdat de verhuurder akkoord ging met huisdieren liet hij mij weten dat er een expert ter plaatsen zou komen voor het parket omdat deze nieuw gelegd zou zijn
Echter hoefde Ik daar niet bij aanwezig te zijn
Maar Ik heb nooit een rapport of bevestiging gezien dat er ook echt een expert ter plaatsen zou zijn geweest
Ik zou 15 dagen de tijd hebben om mijn mening te geven maar zonder rapport of bevestiging dat er ook echt iemand ter plaatsen is geweest kan Ik niet reageren
Hoe werkt dit met het uittrede van mijn appartement

Franciscus

#9 , 21 mar 2016 00:49

Dan is er dus ook geen plaatsbeschrijving door u getekend. Trouwens als u daar al woonde hoe kan een expert? dan nog bij u binnen komen.
Heeft de verhuurder nog een sleutel dan direct slot vervangen door een waar de verhuurder uiteraard geen sleutel van heeft/krijgt/moet gegeven worden.
.

Doggylove
Topic Starter

#10 , 21 mar 2016 01:12

De expert is een dag voor mijn intrek in het appartement geweest volgens de verhuurder
Maar ik denk dat er helemaal geen expert geweest is normaal zou Ik daar toch bij geweest moeten zijn en zou Ik toch ook het document van de expert moeten ondertekenen dit alle is niet gebeurd
Ik heb duidelijk in een email gevraagd dat Ik het raar vond dat Ik daar niet bij hoefde te zijn
Maar de verhuurder gaf tot 2 maal toe als antwoord dat Ik daar niet bij hoefde te zijn
Er is inderdaad geen plaatsbeschrijving
Al geeft de verhuurder in zijn email wel aan dat het een nieuw appartement is

Xenophon

#11 , 21 mar 2016 05:52

Indien u niet minstens de plaatsbeschrijving getekend heeft is deze niet tegensprekelijk opgesteld en kan -indien ze er al zou zijn- de verhuurder daar niets mee aanvangen. Voorts vind ik dat hier door sommigen nogal kort door de bocht wordt gegaan met de stelling dat het absoluut onmogelijk is om huisdieren te verbieden. Zó simpel is het niet hoor; alles hangt af van de concrete omstandigheden en de vraag of er overlast is of niet. Wat me ook niet duidelijk is, is of uw overeenkomst (op papier, niet wat al dan niet gezegd werd) huisdieren toestaat of niet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Doggylove
Topic Starter

#12 , 21 mar 2016 06:20

Dus dan is er ook geen plaatsbeschrijving
Toch vreemd dat de verhuurder sprak over een expert raar dat je hier over moet liegen
Het parket is in goede staat en Ik heb altijd er voor gezorgd dat mijn dieren geen schade zouden maken
De verhuurder sprak dat de expert opnieuw zou langs komen om het parket te inspecteren
Het ging alleen om de vloer
Ik heb tot op heden nooit geen rapport ontvangen waarin de bevindingen in staan
De verhuurder schreef in zijn email dat de expert noodzakelijk zou zijn omdat we dan niet zouden ruzieen bij uittrede van het appartement
Er staat in het huurcontract dat kleine huisdieren zijn toegestaan mits ze geen overlast veroorzaken
Ook heb Ik dit per email nog eens bevestigd gekregen
Maar sinds afgelopen zaterdag heeft hij de goedkeuring ingetrokken
Na 7 maanden zou er ineens geurhinder zijn en geluidsoverlast
Tot op heden wat Ik al eerder schrijf kwam Ik mijn verhuurder regelmatig tegen in het gebouw naast een vriendelijk goede dag werd er nooit iets gezegd over geluidsoverlast of geurhinder
Dus het klopt gewoon niet
Ook nooit is er een procedure op gestart
Met een klacht bij de politie of dat Ik mensen aan de deur kreeg voor een klacht
Na mijn weten is het enkel de moeder van de verhuurder die problemen met mij heeft dat was van dag 1 al toen Ik hier introk
Zo had Ik volgens haar ook de wasplaats onder water laten lopen terwijl Ik nog niet eens gewassen had
Zij is ook degene die mij dagelijks in de gaten houd
Krijg Ik bezoek dan gaat haar deur open om te zien wie er bij mij op bezoek komt
Ga Ik weg staat ze ook in de deur opening
Blijkbaar vind deze dame mij zo interessant om mij op de voet te volgen en in de gaten te houden

JPV

#13 , 21 mar 2016 07:10

Als het zo erg zou stinken zouden er toch allang een officiele klacht ingediend moeten zijn
even duidelijk maken dat niet iedereen bij het vaststellen van problemen direct naar de politie stapt. Dat lijkt me zelfs een evidentie, tenzij er absoluut niet met de tegenpartij te praten valt.

sloeberken

#14 , 21 mar 2016 08:01

Als er geurhinder is van 1 hondje, dan moet er al zware verwaarlozing zijn.

Doggylove
Topic Starter

#15 , 21 mar 2016 09:14

Ik begrijp dat niet iedereen direct naar de Politie stapt Ik wil hiermee zeggen dat Ik nog nooit klachten heb gehad en nu ineens wel
Noch zijn er mensen bij mij aan de deur geweest noch heb Ik dit per officieel schrijven vernomen dat er klachten zijn en Ik woon hier nu 7 maanden
Ik zou geen huisdieren nemen als Ik er ook niet voor zou kunnen zorgen

Terug naar “Huren”