Verhuurder bedreigt en intimideert ...

Mirvers
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verhuurder bedreigt en intimideert ...

#1 , 28 nov 2018 01:15

Geachte ,

Sinds 01 april wonen wij in de huidige woning . Nooit geen problemen gehad buiten, werklieden van de verhuurder dat electriciteit gebruikte om de andere woningen te verbouwen, ons water gebruikte, onze borstel etc.
Ik ben invalide voor meer dan 66% FOD . Op de moment dat wij de zijn ingetrokken was er nog geen sprake van deze beperking, echter na 1 maand is het snel bergafwaarts gegaan en ben ik afhankelijk van derden en een rolstoel, mijn partner werkt veel en hard . 1 dochter met een mentale beperking en een kleuter . Vorige maand kon ik de huur niet voor de 1 ste betalen dus was het de 5 de , de maand nov pas de 16. Het ongeluk wil dat mijn partner 13 jaar geleden in zijn jonge jaren 19 j, hij is volwassen verklaard op 17 j met voorheen een pleegvader met een heroïne verslaving. Om een lang verhaal kort te maken na 13 jaar komt de penaele boete van zijn veroordeling onmiddellijk via loon beslag dit is zomaar even 600€/ maand is iets meer ,waardoor ik inderdaad de huur te laat heb betaald echter heb ik nu mijn draai terug gevonden, zodat wij hopelijk deze maand voor 1 dec kunnen betalen. Belt de verhuurder mij op om mij eigenlijk op mijn plaats te zetten dat het niet kan en wat denk ik wel, nu ja ik geef toe idd de huur moet op tijd betaald worden , begint de venoot van de eigenlijke verhuurder daar een preek te geven , natuurlijk laat ik het niet uit want ik vraag al sinds aug wanneer de afwasmachine die volgens hen in garantie nog is kan worden gemaakt, wordt ik steeds wandelen gestuurd of mijn partner aangespoord om allerlei stukken uit te vijzen , bij de vraag of ik een werkende vaatwas mag plaatsen heb ik geen antw gekregen. Er staan geen tegels tegen de muur in de keuken bij de andere 2 woningen wel bij de vraag of wij dit zelf mogen doen. Anee alles moet het zelfde zijn , ok 2 jaar later nog steeds geen tegels in de keuken of deurbel , water om de wc door te spoelen , chiffon dat los komt onder de wasbak , kraantje dat lekt . Ik vertel dat wij dit gemeld hebben bij de technieker die zich immers bekend maakt met de naam van het bedrijf . Wil Mevr de venoot voor 15 dec nog een huisbezoek plegen . Mijn antw u bent welkom helaas dec is niet mogelijk revalidatie , doktersbezoek etc , Mevr dat is mijn probleem niet , u moet maar zien dat het lukt. Uh... Mevr u bent welkom maar niet on dec . Ah ok u weigert ik stap naar de vrederechter en zeg dat u weigert , Mevr u bent welkom maar niet in dec , nu ik u toch spreek, ik zou graag een plaats voor de deur vragen voor invalide . Mevr haar antw. Ge kunt ge wel goed uitleggen in E- mail , maar verder stel je niks voor . Je weet nog niet tegen wie je begonnen bent , en je zal wel zien hoe het verder gaat . In schok ik Mevr op het OCMW gebeld , nu heb ik haar een concrete data voorgesteld in Jan 2019 savonds omdat dan iemand thuis is voor de deur open te doen als tevens mee te lopen naar boven wat ik niet meer kan.
Voor mevr gaat dit want zij heeft andere verplichtingen in de avond,en wil de heer van het verhuur kantoor erbij, Euh wij hebben in de avond ook verplichtingen en overdag kan ik mij niet verplaatsen,en eventueel de Vrederechter zal ook mee komen, ten slotte heeft ieder huisje zijn kruisje volgens met en moet ik maar zien dat ik mee kan, mevr schets een stukje uit haar eigen prive leven, om prive redenen ga ik deze niet hier herhalen .ok ik krijg data van haar zegende enkel overdag op maandag 28 Jan , tja ok zeker om Mevr niet teveel op stang te jagen. Alles ok nog geen 10 min later ik wil de huur voor de 1 ste van de maand want ga u de intresten bij rekenen zoals wettelijk voorzien en ge moet een attest voor 30/11 voorleggen dat de ketel en schoorsteen gekuisd is van de aardgas ? Ik woon hier van 01/04/2017 , wettelijk moet een onderhoud om de 2 jaar . 10 min later en nu wil ik ook dat het huis geverfd is Gekuist filter van de wasmachine uitgekuist , droogkast in orde en alles in orde aangezien we maar tegen de 28 Jan komen . Ik heb niks meer geantwoord, dit gaat dus al 2 dagen door . Wij komen van ver , beiden zijn wij ons gezin gestart met veel bagage wij doen er alles aan om in deze maatschappij te functioneren . Ik vraag mij alleen af is het nodig een advocaat he raadplegen want finacieel is het hier niet ok . Ik leef soms met 50€ per week om alle bagage in te lopen Heb bewijzen via sms en mail dat ik vragen stel rond herstelling en dergelijke , mag deze vrouw ongeacht haar hoge functie en meer kapitaal ons zo behandelen ? Ik wil niet nog meer problemen op mijn dak, psychisch en fysisch kan ik dit niet meer aan Ik worstel met het feit dat ik niks meer kan , geen dromen , geen plannen en dan krijg ik te horen dat ik niks voorstel .... Wat loop ik hier nog te doen???? Bedankt voor uw kostbare tijd en moeite; met beleefde groet. M

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2018 10:46

Beste, uw verhaal begint gestructureerd en duidelijk, maar wordt gaandeweg nogal chaotisch moet ik zeggen (waarschijnlijk omdat je zelf kwaad wordt terwijl je uw relaas aan het typen bent). Ik ga proberen op zoveel mogelijk zaken te antwoorden:
1. Betaling van de huur: dit moet uiteraard gebeuren zoals afgesproken, maar die paar maanden dat u enkele dagen te laat hebt betaald, zullen voor een vrederechter weinig uitmaken als u vanaf nu terug op tijd kan betalen. Het belangrijkste is dat u geen huurachterstand hebt. Zorg er dus voor dat u vanaf december inderdaad terug op tijd betaald, en dan kan dit al niet meer tegen u gebruikt worden.
2. Het bezoek van de verhuurder: de verhuurder heeft inderdaad het recht om in overleg met de huurder het pand eens per jaar (sommige rechters menen dat 2 keer per jaar ook nog redelijk is) te bezoeken. In onderling overleg betekent wel niet dat u kan zeggen: "Deze MAAND past het niet." U kan zeggen dat deze week niet past, of dat bijvoorbeeld op donderdagen en dinsdagen niet past, maar dit een volledige maand uitstellen, zal een vrederechter niet redelijk vinden.
3. Wat het verven betreft: dit is inderdaad voor de huurder, maar de huurder kan perfect tevreden zijn met de kleur die er is, en dus beslissen niet te verven. Maar ik vermoed dat het in uw geval om nieuw bezetsel gaat dat nog nooit geschilderd is? Ik weet niet zeker wat er dan moet gebeuren, eerlijk gezegd. Geen idee of een verhuurder in dat geval de huurder kan VERPLICHTEN om te schilderen, of dat de eerste schilderbeurt ten laste komt van de VERhuurder. Misschien kan iemand anders daar op reageren.
4. Wat onderhoud van de gasketel betreft: dit moet inderdaad om de 2 jaar gebeuren en is ten laste van de huurder. Je moet inderdaad een attest kunnen voorleggen aan de verhuurder.
5. Wat de mankementjes betreft (defecte vaatwasser, tegels in de keuken): je kan de verhuurder hier schriftelijk voor in gebreke stellen en hem of haar X-aantal weken tijd geven om dit in orde te brengen. Indien dit niet het gebeurt, kan je naar de vrederechter stappen en bijvoorbeeld een vermindering van de huur eisen zolang dit niet in orde is. Het zal de vrederechter zijn die hier uitspraak over doet.

Voor de rest: wind u niet te veel op als je contact hebt met de verhuurder. Je hebt hier enkel een "zakelijke" relatie mee, dus hou het ook zakelijk: zorg dat je voldoet aan uw plichten als huurder, en ken ook uw rechten. Als die rechten geschonden worden, neem dan "zakelijke" acties, zoals het sturen van een aangetekend schrijven en eventueel naar de vrederechter gaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22875
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 nov 2018 12:27

3. Wat het verven betreft: dit is inderdaad voor de huurder, maar de huurder kan perfect tevreden zijn met de kleur die er is, en dus beslissen niet te verven. Maar ik vermoed dat het in uw geval om nieuw bezetsel gaat dat nog nooit geschilderd is? Ik weet niet zeker wat er dan moet gebeuren, eerlijk gezegd. Geen idee of een verhuurder in dat geval de huurder kan VERPLICHTEN om te schilderen, of dat de eerste schilderbeurt ten laste komt van de VERhuurder. Misschien kan iemand anders daar op reageren.
Ik spreek hier enkel uit ondervinding. Heb destijds voor mijn werkgever honderden woningen en appartementen gerenoveerd. Ik liet steeds de muren uitplamuren, afschuren en een neutrale en goeddekkende grondlaag zetten. Indien de huurders zo wilde blijven zitten, was dat hun keuze. Als ze het zonder schade konden overdragen op einde huur, was dat OK. Bij teveel vlekken, herstellingen en/of vuil moesten ze
herschilderen

Reclame

adizal

#4 , 28 nov 2018 12:37

4. Wat onderhoud van de gasketel betreft: dit moet inderdaad om de 2 jaar gebeuren en is ten laste van de huurder. Je moet inderdaad een attest kunnen voorleggen aan de verhuurder.
.
Toch even inpikken...
Huurder woont daar van 01 april 2018
Alvorens te verhuren moet verhuurder mankementen aan zijn woning herstellen, zodat dit kan dienen en gebruikt worden waarvoor het verhuurd word.
Verhuurder moet bovendien 2 attesten kunnen voorleggen van de laatste 2 onderhoudsbeurten van zijn gasketel.
Het is hier duidelijk dat verhuurder alle kosten wil afwentelen op de huurder, niet meer en zeker niet minder.
Men noemt dit een huisjesmelker en hij doet aan huisjesmelkerij.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2018 12:47

Alvorens te verhuren moet verhuurder mankementen aan zijn woning herstellen, zodat dit kan dienen en gebruikt worden waarvoor het verhuurd word.
Kleine mankementen hoeven de verhuur niet te verhinderen, maar ze moeten uiteraard wel opgelost worden. Moesten het nu grote mankementen zijn, waardoor de woning onbewoonbaar verklaard wordt, is het een andere zaak. Maar enkel het ontbreken van tegeltjes en een defecte afwasmachine hoeft een verhuur niet in de weg te staan.
Verhuurder moet bovendien 2 attesten kunnen voorleggen van de laatste 2 onderhoudsbeurten van zijn gasketel.
Het is inderdaad zo dat de verhuurder ook moet kunnen bewijzen dat het onderhoud van de ketel altijd al reglementair gebeurd is. TS zou die attesten kunnen opvragen.
Men noemt dit een huisjesmelker en hij doet aan huisjesmelkerij.
Da's wel héél kort door de bocht. De verhuurder verwacht hier inderdaad zaken van de huurder die niet terecht zijn, maar om dit dan een huisjesmelker te noemen? Die beschuldiging laat ik voor uw rekening.

Los daarvan moet de TS toch ook wel vorldoen aan een aantal van haar verplichtingen, zijnde de huur op tijd betalen en de verhuurder een redelijke mogelijkheid geven om het pand te bezoeken (niet zeggen: "Deze maand past het niet").
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 7057

#6 , 28 nov 2018 14:10

Verhuurder is verplicht TWEE attesten van onderhoud voor te leggen ?
Dat is alvast nieuw voor mij.

Wat mij betreft moet hij een goed werkende installatie afleveren, en dat is al het geval bij een goed uitgevoerd onderhoud. Komaan zeg. :evil:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 nov 2018 15:14

Als de verhuurder van de huurder verwacht tweejaarlijks onderhoud te doen, moet de huurder op zijn minst weten wanneer het vorige onderhoud was, zou ik zo denken. En een goed uitgevoerd onderhoud komt met een attest, dus waarom zou het voor de verhuurder een probleem zijn om zo'n attest (al zeker van het laatste onderhoud) voor te leggen? Als dit in het geval van de TS in maart 2018 was, kan de TS wachten tot maart 2020 voor het volgende onderhoud, om maar iets te zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

adizal

#8 , 28 nov 2018 16:04

Verhuurder is verplicht TWEE attesten van onderhoud voor te leggen ?
Dat is alvast nieuw voor mij.

Wat mij betreft moet hij een goed werkende installatie afleveren, en dat is al het geval bij een goed uitgevoerd onderhoud. Komaan zeg. :evil:

Beste, daar hebben we het nog eens over gehad, over die attesten, toen was het ook alvast nieuw voor jou, tot ik je verwees naar de site van vlaanderen.be en toen werd het stil...Ik zal het nog eens doen.... https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... en-huurder

bosprocureur
Berichten: 7057

#9 , 28 nov 2018 18:30

Heb ik u niet bedankt voor de link? Bij deze dan, Thx Adizal. En sorry voor de vergetelheid.

Ik heb in alle geval de link bewaard in een file met wetenswaardigheden. Wel met de bemerking dat het een eerder nutteloos voorschrift is.

Maar laten we eens practisch redeneren.

De huurder heeft recht op een goed werkend systeem, en hij moet ook weten wanneer hij het onderhoud moet laten doen. Daarvoor krijgt hij uiteraard een kopie van het laatste attest, in het bezit van de verhuurder. En zijn er geen verdere attesten, dan zijn er dus geen. Punt, andere regel.

Ik vraag in mijn contracten jaarlijks onderhoud, en controleer dat niet systematisch. Krijg ik bij uittrede geen recent attest, dan laat ik gewoon een volledig onderhoud doen op kosten van de huurder. Daar moet niet veel over gediscuteerd worden, het wordt dus opgelost. En geloof me, er zijn er die het presteren om meerdere jaren het onderhoud letterlijk te vergeten, zonder kwade wil.
Als ik dan slechts één attest kan voorleggen, wie gaat me dat ten kwade duiden? Moet ik de bewoners systematisch beboeten, gesteld dat ik dat kan en wil ?

Wie gaat me daarvoor een sanctie opleggen, en welke sanctie, op welke grond?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 nov 2018 19:12

Ik vraag me af wie verantwoordelijk gesteld zal worden als er brand uitbreekt die het gevolg is van een niet goed onderhouden gasketel: de huurder die het onderhoud niet gedaan heeft of ook de verhuurder die geen controle op het periodiek onderhoud door zijn huurder gehouden heeft?

Eerlijk gezegd: toen we huurden, heeft onze verhuurder ook nooit naar dit onderhoud gevraagd, hoor. We moesten enkel een attest van onderhoud kunnen voorleggen toen we vertrokken (hebben ook een kopie van het laatste onderhoud gekregen toen we er introkken).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 7057

#11 , 28 nov 2018 19:23

Eerlijk gezegd: toen we huurden, heeft onze verhuurder ook nooit naar dit onderhoud gevraagd, hoor. We moesten enkel een attest van onderhoud kunnen voorleggen toen we vertrokken (hebben ook een kopie van het laatste onderhoud gekregen toen we er introkken).
Dus telkens één enkel attest ……... :D

Eerlijkheidshalve, als het onderhoud niet regelmatig gebeurd is, en daardoor ontstaat er een defect, dan zou ik er ook niet aan twijfelen de rekening aan de huurder (die dus voor het onderhoud instaat) door te schuiven.

Ik vraag me af wie verantwoordelijk gesteld zal worden als er brand uitbreekt die het gevolg is van een niet goed onderhouden gasketel: de huurder die het onderhoud niet gedaan heeft of ook de verhuurder die geen controle op het periodiek onderhoud door zijn huurder gehouden heeft?
Ik heb zo'n vermoeden dat gewoon gebrek aan onderhoud niet snel aanleiding zal geven tot problemen met de brandverzekering, ook niet na brand.
Is er iemand specialist in deze materie, die nader toelichting kan geven ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 nov 2018 19:37

Dus telkens één enkel attest ……... :D
We hebben er ook maar 3 jaar gewoond, dus wij hadden ook maar één attest om voor te leggen, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 7057

#13 , 28 nov 2018 19:48

Bah, eentje zelf betaald (onderhoud), en eentje van de verhuurder gekregen.... :roll:

adizal

#14 , 28 nov 2018 20:07

Eerlijk gezegd: toen we huurden, heeft onze verhuurder ook nooit naar dit onderhoud gevraagd, hoor. We moesten enkel een attest van onderhoud kunnen voorleggen toen we vertrokken (hebben ook een kopie van het laatste onderhoud gekregen toen we er introkken).
Dus telkens één enkel attest ……... :D

Eerlijkheidshalve, als het onderhoud niet regelmatig gebeurd is, en daardoor ontstaat er een defect, dan zou ik er ook niet aan twijfelen de rekening aan de huurder (die dus voor het onderhoud instaat) door te schuiven.

Ik vraag me af wie verantwoordelijk gesteld zal worden als er brand uitbreekt die het gevolg is van een niet goed onderhouden gasketel: de huurder die het onderhoud niet gedaan heeft of ook de verhuurder die geen controle op het periodiek onderhoud door zijn huurder gehouden heeft?
Ik heb zo'n vermoeden dat gewoon gebrek aan onderhoud niet snel aanleiding zal geven tot problemen met de brandverzekering, ook niet na brand.
Is er iemand specialist in deze materie, die nader toelichting kan geven ?
Misschien info terzake.... https://www.lne.be/veelgestelde-vragen- ... verwarming

mava105
Berichten: 22875
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 28 nov 2018 20:16

Verhuurder is verplicht TWEE attesten van onderhoud voor te leggen ?
De verhuurder moet de duplicaten van minstens de laatste 2 verbrandings- en reinigingsattesten bijhouden die na het onderhoud door de erkende technicus worden afgeleverd. De verhuurder krijgt dat attest van de huurder, die verplicht is het onderhoud te laten uitvoeren.

BIJHOUDEN staat er. Er staat niet aan de de huurder overhandigen

Terug naar “Huren”