@ JOHN D, het gaat om een oproeping tot minneijke schikking,maar ik snap niet waarom de verhuurder dit heeft opgestart.
Zoals ik reeds geschreven heb ,betaal ik netjes via bestendige opdracht mijn huishuur en de gezamelijke kosten.
Altijd met alles stipt geweest, maar verhuurder valt me wel wekelijks lastig met zijn telefoontjes en sms berichten;
Die oproep tot minnelijke schikking is natuurlijk iets anders. Daar zal de verhuurder waarschijnlijk een iets gunstigere opzeg regeling vragen. Je hoeft je daar niet bij neer te leggen en gewoon vragen dat de wet toegepast word; niet meer of niet minder.
Ik vermoed het volgende (opgelet dit is een voorbeeld): Stel dat een wettellijke opzegtermijn van een contract bvb. 6m. is. De verhuurder wil daar bvb. een vermindering van tot bvb. 4m. Jij bent daar dan bvb. dus niet mee akkoord. Hij kan dat dus niet eisen vermits de opzegtermijn 6m. is. Stapt hij nu naar de vrederechter voor een minnellijke schikking en jij bent akkoord voor die 4m. ipv 6m. kan dat door de vrederechter genoteerd worden dat jij daarmee akkoord bent en ben je op dat ogenblik ook verplicht die na te leven. De vredrechter kan jou echter niet verplichten met die kortere opzegtermijn die de verhuurder wenst, en die gunstiger is dan de wettellijke opzegtermijn, akkoord te gaan. De verhuurder is in dit geval gewoon met een intimidatiepoging bezig. Indien hij bij zijn eis blijft voor de vrederechter heeft hij echter geen poot om op te staan, en maakt hij zich ronduit belachelijk. Je hoeft gewoon maar bij je standpunt te blijven dat je niet akkoord bent met een verkorte opzegtermijn.
Dat is volgens mij de enige reden dat in jouw geval de eigenaar zelf naar de vrederechter gestapt is. Hij wil iets bekomen dat hij "denkt" te kunnen bekomen van de vrederechter en dat dus gunstiger voor hem is dan de wettellijke opzegtermijn. Echter wet is wet en daar kan zelfs een vrederechter niets aan veranderen.
In kort: Eigenaar zit verveeld met lange wettellijke vooropzeg en daagt huurder voor vrederechter om die te kunnen inkorten. Vrederechter kan niet anders dan de wet toepassen indien je bij je standpunt blijft en je niet akkoord verklaard om die opzegtermijn in te korten op vraag van verhuurder. Verhuurder delft het onderspit en vertrekt met staart tussen zijn benen en maakt zich belachellijk.