INSCHRIJVING IN BEVOLKINGSREGISTER GEMEENTE IN RECREATIEZONE

JAN703
Topic Starter

INSCHRIJVING IN BEVOLKINGSREGISTER GEMEENTE IN RECREATIEZONE

#1 , 29 mei 2012 14:47

Ik ben een alleenstaande invalide zonder familie. Ik ben 60 jaar en Belg. Ik ben zeer moeilijk te been, heb een zwakke fysiek maar ik kan mijn plan trekken. Ik red het nog net zonder rolstoel. Maar financieel heb ik het niet breed. Ik leef van een invalidenpensioen, aangevuld met een reïntegratietegemoetkoming. Ik heb het moeilijk om de eindjes aan mekaar te knopen, maar het lukt me nog net. Ik heb mijn spaarcentjes (van in de tijd dat ik nog valide was en nog werkte) nog niet moeten aanspreken. Maar het feit dat ik het red heb ik te danken aan het feit dat ik zeer goedkoop woon. Ik heb namelijk als dank voor bewezen diensten vele jaren geleden het levenslang vruchtgebruik op een chalet gekregen van een oud dametje. Dit is officieel vastgelegd bij de notaris. Het is een chalet die gebouwd is met een officiële bouwvergunning. En ik ben daar gelukkig. Het enige probleem is dat de chalet gelegen is in recreatiezone, en ik mij dus niet kan laten inschrijving in de bevolkingsregisters van de gemeente (Stekene). Ik betaal wel jaarlijks aan de gemeente Stekene "taks op tweede verblijven". Nu heb ik mij al die jaren beholpen met een zeer goedkoop "domicilie-adres" (in Sint-Niklaas). Maar daar is nu controle gekomen en wellicht zal de baas van die domicilie-adressen zijn activiteiten moeten stopzetten en zal ik dus waarschijnlijk op termijn geschrapt worden uit de bevolkingsregisters van Sint-Niklaas. Ik kan absoluut geen huurwoning betalen, zelfs geen sociale woning. Maar nu heb ik ergens horen zeggen dat ik, wanneer ik in Sint-Niklaas geschrapt word, ik gewoon naar het gemeentehuis van Stekene moet gaan en daar meedelen dat ik, financieel noodgedwongen, in een chalet in een recreatiezone te Stekene verblijf, en naar het schijnt zou Stekene mij dan MOETEN inschrijven in de bevolkingsregisters, maar zou ik jaarlijks een kleine administratieve boete krijgen. Klopt dat verhaal ? Zit er geen addertje onder het gras ? Die kleine boete zal ik met de glimlach betalen, maar kan ik niet op een of andere manier na verloop van tijd bepaalde moeilijkheden krijgen ? Ik kan moeilijk geloven dat het ZO simpel ligt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2012 18:16

U misschien eens wenden tot het ocmw van St Niklaas ...vragen naar de sociale dienst, of naar de sociale dienst van uw ziekenfonds of de vakbond.
Laat de wet het toe om de inschrijving te weigeren van personen die weekend- en vakantieparken als hoofdverblijfplaats willen aangeven?
9.03.2010 14:57:36

Overeenkomstig artikel 1 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten, moet elke persoon worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft. De bepaling daarvan is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.

Zo mag, krachtens artikel 16, § 2, van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister, geen enkele inschrijving als hoofdverblijfplaats geweigerd worden omwille van de veiligheid, de gezondheid, het urbanisme of de ruimtelijke ordening. De gemeente kan echter overgaan tot een voorlopige inschrijving voor een periode van maximum 3 jaar. Na die termijn wordt de inschrijving definitief, als geen enkele administratieve of gerechtelijke beslissing een einde heeft gemaakt aan de onregelmatige toestand.

Het is belangrijk eraan te herinneren dat de inschrijving in het bevolkingsregister een administratieve maatregel is die louter een feitelijke situatie vaststelt. Zij houdt dus in geen geval een machtiging in om op het geregistreerde adres permanent te verblijven en mag geen reden zijn om te ontsnappen aan eventuele inbreuken op andere wetgevingen, zoals die betreffende het urbanisme of de ruimtelijke ordening.

Als de gemeente de inschrijving weigert omdat de effectieve hoofdverblijfplaats gevestigd is in een caravan, een chalet of iets dergelijks, gelegen in een zone waarin het permanent verblijf niet toegelaten is overeenkomstig de regionale wetgeving betreffende het urbanisme en de ruimtelijke ordening en overeenkomstig de reglementering op de campings, is het altijd mogelijk, ingevolge artikel 8 van de bovengenoemde wet van 19 juli 1991, de betwisting voor te leggen aan de Minister van Binnenlandse Zaken.

en
Hoe de «illegale verblijfplaatsen» afschaffen van personen die zich laten inschrijven in de campings om een OCMW- of werkloosheidsuitkering te krijgen als gezinshoofden, maar die er in werkelijkheid niet verblijven?
29.03.2010 14:57:36

Artikel 16 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister bevat zeer duidelijke criteria met het oog op de bepaling van de hoofdverblijfplaats. Zo volstaat het niet dat een persoon enkel de bedoeling uit om zijn hoofdverblijfplaats op een gegeven plaats te vestigen om voor het betrokken gemeentebestuur de inschrijving als hoofdverblijfplaats te rechtvaardigen.

Voor elke inschrijving moeten de lokale overheden de realiteit van de verblijfplaats nagaan door middel van een onderzoek waarvan de modaliteiten moeten worden vastgesteld door een gemeenteverordening. Aangezien de gemeenten bovendien verantwoordelijk zijn voor het houden van de registers, moeten zij voortdurend worden bijgehouden.

Als blijkt dat personen ingeschreven zijn op een gegeven adres, maar er in werkelijkheid niet verblijven, moet het gemeentebestuur bijgevolg de situatie regulariseren door de betrokkenen op hun effectief adres in te schrijven of hen af te voeren (artikel 8 van het bovengenoemde koninklijk besluit van 16 juli 1992).

JAN703
Topic Starter

#3 , 29 mei 2012 18:29

Hartelijk dank voor uw antwoord. Als ik goed begrijp MOET de gemeente Stekene mij dus inschrijven wanneer ik hen daarom zal verzoeken op het moment dat ik in Sint-Niklaas ambtshalve zal afgeschreven zijn. Als de gemeente Stekene dit zou weigeren heb ik het recht aan mijn kant wegens die wet van 1991. Er is hier uiteraard geen sprake van een fictieve woonplaats opgeven om ergens aan te ontsnappen, want ik verblijf er ook affectief. Maar nogmaals : zit er geen addertje onder het gras ? Kan ik mij gewoon, wanneer ik geen adres meer heb, mij door de gemeente Stekene laten inschrijven zonder verdere gevolgen ? Alleszins voor 3 jaar, zo begrijp ik, maar wat gebeurt er na die drie jaar ? Kan ik dan bijvoorbeeld verplicht worden mijn intrek te nemen in een sociale woning, en wordt de huur dan gewoon ambtshalve ingehouden van mijn pensioen ? Of ga ik toch op één of andere manier problemen kunnen hebben ? Want tenslotte vermeldt de gemeentewet van Stekene dat men in recreatiezones niet permanent mag verblijven. Maar ik heb dus financieel gezien geen alternatief.

Reclame

Franciscus

#4 , 29 mei 2012 18:41

Vermoedelijk scenario:
U tracht u in te schrijven ... kwartierinspecteur start een onderzoek.
(Ondertussen blijkt dat dat St-Niklaas een nep-adres was en dus een zaak van huisjesmelkers, postbusadressen enz ...u wordt ambtelijk geschrapt in Sint-Niklaas en loopt u mogelijk het risico vervolgt te worden wegens domicilie fraude. Mogelijk zal de kwartierinspecteur van St-Niklaas ook mee vervolgt worden .... enkele processen enkele jaren geleden in Antwerpen indachtig).
Als de kwartierinspecteur u in Stekene kan aantreffen op dat adres zal hij dat melden aan de gemeente. Tevens zal hij/moet hij PV opstellen wegens de door hem vastgestelde inbreuken op de andere wetgevingen. Deze PV's gaan naar de procureur des Konings.
Deze zal u dus moeten inschrijven. Ze starten dan een procedure wegens inbreuken op stedenbouw, ruimtelijke ordening enz enz ...correctioneel vervolgbare feiten.

Ga praten met de diensten die ik heb opgegeven.... u hebt recht zoals iedereen op een goede woning en die diensten kunnen u helpen. Start met vakbond en ziekenfonds en ga pas dan naar OCMW (kwestie op beter voorbereid te zijn).

JAN703
Topic Starter

#5 , 29 mei 2012 19:07

Okee, bedankt. Voorlopig is er nog niets aan de hand, want ik ben nog steeds ingeschreven in Sint-Niklaas. De verhuurder van de domicilie-adressen, met wie ik destijds in contact gebracht ben door iemand van het OCMW zelf, via de toenmalige burgemeester Freddy Willockx, dus zeker allemaal legaal !, heeft mij enkel laten weten dat hij binnenkort controle gaat krijgen, dat dit reeds een paar maal eerder is gebeurd, maar dat het hoe langer hoe moeilijker wordt, en dat ik er mij dus moet op voorbereiden dat ik in de toekomst naar een andere oplossing zal moeten uitkijken. Mijn eerste gedacht was van dan een ander domicilie-adres te nemen (in Sint-Niklaas weet ik er geen meer maar in Antwerpen zijn er bv. via de koopjeskrant verscheidene te verkrijgen), maar ik had dus iets opgevangen dat ik alleen maar een kleine administratieve boete zou riskeren als ik mij in de chalet in Stekene zou laten inschrijven. Maar inmiddels voel ik er al meer voor om toch maar ergens een nieuw domicilie-adres te nemen als het zou nodig blijken te zijn. Nogmaals hartelijk dank voor uw nuttige info.

Franciscus

#6 , 29 mei 2012 23:49

In Antwerpen wordt daar bij mijn weten serieus jacht op gemaakt. De boetes en gevangenisstraffen zijn correctioneel.
Een adres met inschrijving waar men niet woont is ONWETTIG en frauduleus.
Als OCMW en naar u zegt ook burgemeester daarin meespelen is het mogelijk ook nog actieve en passieve corruptie.
Parketten lachen daar niet mee.
PS achter mijn hoek , nu ja, was er ook zo'n pand....een 24 tal bussen. Heeft wel eventjes geduurd voor de buurt het resultaat zag.
Nu staat er al enkele maanden een zwaar metalen deur in (geplaatst door de gemeente). Daarop een tekst bevestigd van de politie inzake een bevelschrift van de rechtbank.
Gebouw staat uiteraard ondertussen leeg.

Mariette

#7 , 29 mei 2012 23:55

Indien Jan een persoon vindt die zo vriendelijk is hem onderdak wil verlenen (ok hij moet daar veel zijn, hoeveel uren pr dag aub) dan is Jan zijn probleem opgelost. Is 8 uur per nacht voldoende? (vb. tijdens de uren dat een deurwaarder de privacy van de mensen niet mag storen)

Terug naar “Andere”