Ik hoop hier een beetje advies te krijgen, zal het proberen bondig te houden...
Mijn vriend (die ondertussen bij mij inwoont) was zelfstandige. (ik noem hem even X)
Hij heeft in 2007 samen met een vriend( Y) van hem renovaties gedaan in zijn taverne.
De vriend (Y) heeft materiaal opgehaald in een bedrijf (leveringsbon ondertekend en de gevevens van X doorgegeven)
November 2008 is de zaak stopgezet, en de eigendom verkocht (als woonhuis). X is bij mij komen inwonen. In 2010 heb ik een nieuw huis gekocht en we zijn hier komen wonen in augustus '10.
Nu, net geen 5 jaar later maakt de firma waar het materiaal opgehaald is, een faktuur op, met een begeleidende brief , dat door ziekte van een persoon in hun bedrijf nu pas een faktuur is opgemaakt. (nochtans is het geen klein bedrijf....)
Mijn vriend werkt ondertussen in loondienst, heeft dus geen BTWnr. meer.... Moest hij de faktuur tijdig gehad hebben, kon hij de BTW nog aftrekken en inbrengen bij de belastingen....
De faktuur die nu toegestuurd werd staat op naam van vriend Y !! Nochtans hadden ze alle gegevens van X (staat ook op de leveringsbon) .
In hoeverre zijn wij verplicht deze faktuur te betalen? Mijn vriend X, herinnert zich niet veel meer van de geleverde waar, leveringsbon zijn blijkbaar niet meer te vinden bij ons. Dus echt controleren kan ik het niet, maar veronderstel dat die waren wel zullen opgehaald zijn geweest toen.
Ik ben zeker niet te benauwd om die waren te betalen ! Maar blijft wel met het feit zitten... moest de faktuur eerder gekomen zijn had hij ze nog kunnen inbrengen, scheelt voor ons toch een pak geld...
Dank voor elk advies of raad...