faktuur na bijna 5 jaar, zaak bestaat niet meer....

cheyenne
Topic Starter

faktuur na bijna 5 jaar, zaak bestaat niet meer....

#1 , 28 okt 2012 15:49

Ik hoop hier een beetje advies te krijgen, zal het proberen bondig te houden...

Mijn vriend (die ondertussen bij mij inwoont) was zelfstandige. (ik noem hem even X)
Hij heeft in 2007 samen met een vriend( Y) van hem renovaties gedaan in zijn taverne.
De vriend (Y) heeft materiaal opgehaald in een bedrijf (leveringsbon ondertekend en de gevevens van X doorgegeven)

November 2008 is de zaak stopgezet, en de eigendom verkocht (als woonhuis). X is bij mij komen inwonen. In 2010 heb ik een nieuw huis gekocht en we zijn hier komen wonen in augustus '10.

Nu, net geen 5 jaar later maakt de firma waar het materiaal opgehaald is, een faktuur op, met een begeleidende brief , dat door ziekte van een persoon in hun bedrijf nu pas een faktuur is opgemaakt. (nochtans is het geen klein bedrijf....)

Mijn vriend werkt ondertussen in loondienst, heeft dus geen BTWnr. meer.... Moest hij de faktuur tijdig gehad hebben, kon hij de BTW nog aftrekken en inbrengen bij de belastingen....

De faktuur die nu toegestuurd werd staat op naam van vriend Y !! Nochtans hadden ze alle gegevens van X (staat ook op de leveringsbon) .

In hoeverre zijn wij verplicht deze faktuur te betalen? Mijn vriend X, herinnert zich niet veel meer van de geleverde waar, leveringsbon zijn blijkbaar niet meer te vinden bij ons. Dus echt controleren kan ik het niet, maar veronderstel dat die waren wel zullen opgehaald zijn geweest toen.

Ik ben zeker niet te benauwd om die waren te betalen ! Maar blijft wel met het feit zitten... moest de faktuur eerder gekomen zijn had hij ze nog kunnen inbrengen, scheelt voor ons toch een pak geld...

Dank voor elk advies of raad...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Boyki007

#2 , 29 okt 2012 13:13

Na 5 jaar nog afkomen met een factuur.
Dat is jammer voor die firma, maar ik zou die niet betalen.
De vennootschap bestaat trouwens niet meer, dus ik zou me geen zorgen hierover maken.

Xastheron

#3 , 29 okt 2012 13:44

Ik meen me te herinneren dat bij stopzetting/ontbinding van een vennootschap of vereniging de nodige publicaties gedaan worden in het staatsblad en er nadien een (korte?) periode volgt waarin mogelijke schuldeisers nog contact kunnen opnemen om deze schulden te vereffenen.

Stuur de factuur terug (bewaar misschien een kopie?) met vermelding "De vennootschap yyyy bestaat niet meer, bij deze verwijs ik u naar de publicatie in het staatsblad d.d. xx/xx/xxxx".

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 okt 2012 14:03

Was het een onderneming met rechtspersoonlijkheid? Is die op wettelijke wijze ontbonden?
In dat geval is er niets meer verschuldigd.
Werden de goederen niet gekocht op naam van een rechtspersoon die niet meer bestaat dan kan het anders uitdraaien.
Verkoop van een eigendom waar de "zaak" was gevestigd doet niets ter zake!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

cheyenne
Topic Starter

#5 , 29 okt 2012 18:41

bedankt alvast voor de reakties.

Ik begrijp die termen niet zo : rechtspersoonlijkheid enz....

Ik probeer even in mijn eigen woorden even te verduidelijken

Het ging om een woonhuis met aanpalend een taverne die X gekocht heeft en uitbaatte (dus denk éénmanszaak?)
De goederen werden opgehaald door vriend Y (omdat hij beste wist wat nodig was en het nodige vervoer had) Op de leveringsbon staat: goederen afgehaald door Y én de gegevens voor facturatie aan X. Vriend Y was geen zelfstandige, hij heeft gewoon geholpen uit 'vriendendienst'.

Eigendom is verkocht geweest, alsook de zaak stopgezet (geen faillissement ofzo) Geen btw nr. , geen handelsregister meer ofzo...

Na nog even het kopie van de zogezegde originele leveringsbon bekeken te hebben.... heel vreemd bij de gegevens van mijn vriend X staat ook MIJN telefoonnr vermeld. Toen was er nog geen sprake van mij, wij hebben mekaar pas 8 maand later leren kennen... Dan kan het toch ook geen originele bon zijn??

Kijk, het het is niet dat ik niet WIL betalen, maar zij spelen op het feit van langdurige ziekte (kan moeilijk begrijpen dat zo een bekende firma afhangt van 1 persoon).... moest de faktuur voor sluiting van de zaak en opzeg BTW nr geweest zijn had mijn vriend X toch nog wel wat in te brengen.

Het gaat dus niet over een vennootschap en negeren ligt ook niet in mijn aard, ook al MOETEN we de faktuur niet betalen volgens de wet, iedereen heeft graag zijn centen, en ik kan alle begrip opbrengen voor 'situaties'. Zou het gewoon spijtig vinden moesten wij nu de volle pot moeten betalen als X een paar jaar terug de faktuur nog had kunnen inbrengen...

freelance

#6 , 29 okt 2012 21:03

Hier zijn een aantal zaken die niet kloppen .
1/Goederen besteld door vriend Y
bestelbon opgemaakt met facturatiegegevens van persoon X ( en ondertekend door Y ) .
Factuur opgemaakt op naam Y ( zou moeten zijn op naam x dacht ik , want x was de opdrachtgever )
2/ uw telefoonnummer op bestelbon ( alhoewel u indertijd nog "een vreemde " was ) .

Vraag : Hebt u nog contact met "vriend " Y ?
Welk adres( sen) staat op bestelbon ?
Is dit adres hetzelfde als waar u nu de factuur toegekregen hebt ?
Hoe komt uw telefoonnummer op deze bestelbon ?
Is dit nummer nadien bijgeschreven op dubbel van bestelbon ? ( dus het exemplaar in bezit van de firma )

PS. Onderneming met rechtspersoonlijkheid wil zeggen , bvb. een bvba , N.V. e.d. waarbij de "zakelijke constructie " ( zoals bvba) aanzien wordt als een persoon .
De taverne kan uitgebaat geweest zijn door één persoon ( éénmanszaak ) , maar ook als bvBA.
Wat roharro bedoeld is : indien een bvba , die op wettelijke wijze ontbonden is ( komt in het staatsblad ), dan is er niets meer verschuldigd .

PS. PS. Wat roharro bedoeld met de volgende zin krijg ik ook nog kop noch staart aan ( blijkbaar een lapsus ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

j.demoor

#7 , 30 okt 2012 08:19

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Mijn vriend...was zelfstandige. (ik noem hem even X) Hij heeft in 2007 samen met een vriend( Y) van hem renovaties gedaan in zijn taverne. De vriend (Y) heeft materiaal opgehaald in een bedrijf (leveringsbon ondertekend en de gevevens van X doorgegeven) November 2008 is de zaak stopgezet...’

De rechtsvordering is dus niet verjaard en de levering gebeurde aan de zelfstandige die bij het stopzetten van de zaak wist of moest weten dat de factuur van die levering nog niet was ontvangen. Ook de verkoper behoorde zijn factuur binnen een redelijke termijn te bezorgen. Over de BTW kan dus onderhandeld worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

cheyenne
Topic Starter

#8 , 14 nov 2012 18:50

Alvast bedankt iedereen!! Heb het even druk gehad met alles uit te pluizen...

Wat ik ondertussen gedaan heb...

Heb het 'mapje' van de 'werken' gevonden... en de bijgesloten 'bonnetjes', facturen op geteld... en erwas een gat van het exacte bedrag dat moest betaald worden...

Dus volgens mijn berekeningen heeft mijnvriend X ,alles betaald aan Y en had hij de betaling moeten doen met het voorschot dat hij gehad heeft (staat in de berekening die ik teruggevonden heb) Denk gewoon dat persoon Y... na 5 jaar geen zin meer heeft om de factuur te betalen.

Ik ben ook gisteren naar de firma zelf toegestapt met mijn 'berekening'.... en ze gaan hun best doen om een oplossing te zoeken. Ze beseffen ook wel dat na al die jaren het niet makkelijk is om details te herinneren...

Volgens ons is (na de berekening van de papieren dat we hebben) het bedrag betaald aan Y ... die het dan zou betalen. Faktuur zou later opgestuurd worden aan X om in te kunnen brengen...

Dus ik wacht nog even af... Een goed gesprek kan mss toch wat opleveren...

Alvast bedankt voor de info !!! Ik laat de afloop wel weten

freelance

#9 , 14 nov 2012 19:38

Wat hier voordien NIET aan bod gekomen is , en wat u nu verteld is volgende :
Er werden betalingen gedaan door X aan vriend Y ( om gekochte waren aan te kopen EN DUS ter plaatse te betalen ) .
**Zou vriend Y niet toevallig een bedragje achtergehouden hebben ?( waarbij firma dan later zou ontvangen , na opsturen factuur - indien BTW nummer opgegeven is dit een courante praktijk)
Daarom was één van mijn vragen " hebt u nog contact met vriend Y ? "
** Er blijft nog het feit dat factuur op naam Y staat , hoe komt die factuur dan bij u terecht ? En dient u facturen te betalen die op naam van iemand anders staan ? , dat kunt u toch makkelijk betwisten , u hoeft een ander zijn facturen niet te betalen .
Wat ook mogelijk is : In een grote firma die met magazijn/winkel bediendes werken , en als het wat druk is , dat er wel betaald wordt , maar de bediende vergeet te noteren op de bestelbon voor Voldaan . Bestelbon komt nadien op de facturatiedienst , en deze maken facturen op aan de hand van de bestelbonnen waar NIET opstaat Voldaan.
Inderdaad , een goed gesprek kan iets opleveren , zowel met firma als met vriend Y .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Handelspraktijken”