opnieuw zelfstandige activiteit na persoonlijk faillissement

goednieuws
Topic Starter

opnieuw zelfstandige activiteit na persoonlijk faillissement

#1 , 21 dec 2015 12:01

Zoals ik in een ander topic al zei zijn mijn man en ik met onze gcv in faling gegaan en zijn we nu ook persoonlijk failliet. Nu hebben we beide al weer nieuw werk en een en ander ziet er best goed uit, maar we zouden ook graag in een compleet andere branche een vennootschap oprichten. Nu mag dat niet van de curator (faillissement is pas van begin deze maand). Hij zei wel vluchtig iets over dat je evt wel als zelfstandige kon werken "binnen een strak kader" maar wat hij daar precies mee bedoelde daar zijn we nog niet achter en erg bereikbaar zijn die mensen niet. Er komt zoveel op ons af maar we willen door en snel ook! Zou hij nu bedoelen dat een eenmanszaak wel zou mogen maar een vennootschap niet? En wat zijn daar de nadelen van? Kun je op die manier wat kapitaal opbouwen dat op naam van je zaak staat en niet direct in de oude falingsboedel valt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 dec 2015 13:16

Je mag vanaf dag één na je faillissement een vennootschap terug oprichten, het is niet omdat jullie in faillissement bent verklaart dat je handels onbekwaam zijn.
Ik ken voorbeelden genoeg die onmiddellijk zijn doorgestart met een vennootschap.

Wel één ding je moet bij geen enkele bank aankloppen voor een krediet, je moet oppassen als éénmanszaak voor de curator die zal nog centen willen, maar het kan perfect.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

goednieuws
Topic Starter

#3 , 21 dec 2015 13:23

Zou je met een eenmanszaak moeilijker je centen bij de curator weg kunnen houden als bij een vennootschap?

Reclame

denlowie

#4 , 21 dec 2015 13:28

Zou je met een eenmanszaak moeilijker je centen bij de curator weg kunnen houden als bij een vennootschap?
Natuurlijk !

Met een vennootschap heeft hij geen poot om op te staan, want de vennootschap is een rechtspersoonlijkheid en is wettelijk niet van u.

De kosten voor een gewone vennootschap is toch niet zo duur hoor.

goednieuws
Topic Starter

#5 , 21 dec 2015 13:44

En met een eenmanszaak werkt dat niet zo? Ik heb me nooit in een eenmanszaak verdiept...
Wat ik me ook nog afvraag, hoe werkt een beroepsverbod, dat kun je krijgen bij het afsluiten van je faillissement? maar wat als je intussen een nieuwe vennootschap hebt opgericht?

denlowie

#6 , 21 dec 2015 14:34

Het moet al over grote beroeps fouten gaan wanneer je beroepsverbod krijgt., Een één man zaak dat bent u, je domicilie is je maatschappelijke zetel, je bankrekening is ook deze van de zaak, en de belastingen maakt geen onderscheid tussen de zaak en u.

Dus in u geval niet goed !

Na 6 maanden faillissement kan je beginnen denken aan je verschoonbaarheid aan te vragen, dit is een recht .

Mado

#7 , 30 dec 2015 09:26

Je kan ook een Ltd in de uk oprichten.
zeer eenvoudig en het kost bijna niets, daar kan je ook kiezen om geen BTW aangifte te doen tot ongeveer 80000€/jaar inkomsten.
en aangezien je buitenlands aankoop en verkoopt reken je ook geen BTW aan.

Rene

#8 , 30 dec 2015 09:49

Door een vechtscheiding ben ik 10 jaar geleden ook in failing moeten gaan.
Vechtscheiding duurde 4 jaar, faling zo een 6 jaar dacht ik.
Wel vrij snel verschoonbaarheid aangevraagd en gekregen. Curator was daar wel niet blij mee, maar dat is zijn zaak.
Terug herbegonnen maar deze keer door een firma over te nemen.
En tot op heden alles goed verlopen. Maar de banken, 't ja vergeet die maar. Bij sommige krijg je zelf geen rekening meer.
Zelf nu onlangs nog een nieuwe wagen gekocht op naam van de firma maar wel cache betaald. We kregen geen lening want de zaakvoeder was ooit in faling.
Omzet zaak is dik in orde, nergens achterstand, alle kosten betaald maar banken? Ze zijn enkel je vriend als je hun geld toevertrouwd. Ook veel andere instanties hoor.

Pak het wat slim aan en ga ervoor. Het kan zeker hier in België. en vergeet al die constructies van buitenlandse vennootschappen.

goednieuws
Topic Starter

#9 , 30 dec 2015 12:34

Bedankt voor de antwoorden!
Ik heb intussen contact gehad met Dyzo en zei raden ten zeerste af om tegen de wil van de curator in te gaan. Hij moet het advies voor verschoonbaarheid geven dus rij die tegen zijn kar en.... Dat risico wil ik toch niet nemen. Bovendien kan er na sluiting van faillissement (in geval dat je geen verschoonbaarheid krijgt) men zelfs beslag leggen op je aandelen van de vennootschap.
Blijft wel lastig om dan iets te verdienen dat niet meteen naar de curator gaat. Hoe doe je zoiets op officieuze manier? Kun je je nog iets anders laten uitkeren als salaris dat niet vatbaar is voor beslag? Kun je bijv je werkgever je huishuur laten betalen?

jef007

#10 , 30 dec 2015 15:06

nieuwe auto cash betalen?????

denlowie

#11 , 30 dec 2015 15:13

Ik heb intussen contact gehad met Dyzo en zei raden ten zeerste af om tegen de wil van de curator in te gaan. Hij moet het advies voor verschoonbaarheid geven dus rij die tegen zijn kar en.... Dat risico wil ik toch niet nemen.
Ja iedereen moet dit uitmaken voor zich zelf, en waar hij zich het beste bij voelt.

Maar heb je veel contact met je curator?
De meesten zien hem maar één keer en dit is bij de PV van inventaris, en als het mee zit op de afsluitingszitting, maar meestal dit nog niet.
Bovendien kan er na sluiting van faillissement (in geval dat je geen verschoonbaarheid krijgt) men zelfs beslag leggen op je aandelen van de vennootschap.
Dit kan je toch zelf een beetje weten, als je geen strafbare feiten heeft gepleegd kan hij je verschoonbaarheid niet doen weigeren.

goednieuws
Topic Starter

#12 , 30 dec 2015 15:53

Nee, in de korte tijd dat de faling nu loopt helemaal geen contact met de curator, heb een keer een mail gestuurd met wat vragen maar geen reactie terug gehad. Het contact bij ons thuis was wel vriendelijk en correct en op de rechtbank ook. De post komt nog gewoon aan, we hebben ook helemaal geen uitleg gekregen of we die langs moeten brengen. Meterstanden zijn niet opgenomen, dyzo heeft ons nu uitgelegd dat we dat moeten doen, wij wisten van niks.
Ik durf mijn handen niet in het vuur te steken voor die verschoonbaarheid, je weet het nooit lijkt me, ik heb hier op het forum ook al verhalen gelezen over mensen waarvan de curator een jaar later nog durft zeggen dat ze goederen uit de vennootschap hebben gehaald etc.

Het is ook geen groot probleem we kunnen in loondienst gaan werken, maar met de tabellen die ik bij Dyzo vind van het loon dat je mag houden komen wij niet rond met alle vaste lasten, en goedkoper gaan wonen is niet zo simpel als je net failliet bent, geen loonstroken kunt laten zien etc

denlowie

#13 , 30 dec 2015 16:17

Normaal doet de griffie de doorzending van jullie post naar de curator, en het is aan hem om de meterstanden op te nemen.

Maar pas op jullie moeten zelf de energie leverancier contacteren en een nieuw contract laten maken als ook het water, daar jullie in faillissement zijn kan men er elk ogenblik de toevoer van afsluiten.

Dus snel contact opnemen met het water en de energie leverancier.

Verder kan men jullie geen raad geven, het is aan jullie om te zien wat het beste voor jullie is.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#14 , 31 dec 2015 08:57

Nee, in de korte tijd dat de faling nu loopt helemaal geen contact met de curator, heb een keer een mail gestuurd met wat vragen maar geen reactie terug gehad. Het contact bij ons thuis was wel vriendelijk en correct en op de rechtbank ook. De post komt nog gewoon aan, we hebben ook helemaal geen uitleg gekregen of we die langs moeten brengen. Meterstanden zijn niet opgenomen, dyzo heeft ons nu uitgelegd dat we dat moeten doen, wij wisten van niks.
Ik durf mijn handen niet in het vuur te steken voor die verschoonbaarheid, je weet het nooit lijkt me, ik heb hier op het forum ook al verhalen gelezen over mensen waarvan de curator een jaar later nog durft zeggen dat ze goederen uit de vennootschap hebben gehaald etc.

Het is ook geen groot probleem we kunnen in loondienst gaan werken, maar met de tabellen die ik bij Dyzo vind van het loon dat je mag houden komen wij niet rond met alle vaste lasten, en goedkoper gaan wonen is niet zo simpel als je net failliet bent, geen loonstroken kunt laten zien etc
Aangezien u in post #3 hierboven al aan het uitzoeken bent hoe u het best inkomsten weg kan houden van de curator zou ik daar ook mijn handen niet in het vuur durven voor steken, nee :roll: Leuk voor de schuldeisers die ook maar moeten zien hoe ze het redden...
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Rene

#15 , 31 dec 2015 19:09

Bij mijn weten kan een curator je verschoonbaarheid niet tegenhouden. Wel 6 maand wachten en als je dat geen bedrog gepleegd hebt of zaken achtergehouden, ... roep je gewoon verschoonbaarheid in. Is een formaliteit maar met grote gevolgen voor U. Want vanaf dan ben je weer een vrij man.
Meestal doet de curator dat bij het afsluiten van je dossier, maar dat kan nog jaren duren. Dus waarom wachten?

Terug naar “Handelspraktijken”