Mijn klant betaalt gedeeltelijk zijn factuur

Magda.wel
Topic Starter
Berichten: 5

Mijn klant betaalt gedeeltelijk zijn factuur

#1 , 05 jan 2016 01:13

Hallo,
Mijn klant betaalt maar een gedeelte van de factuur omdat hij ons aantal gewerkte uren betwist en omdat hij vindt dat een 2e werk voor hem niet aan dezelfde voorwaarden moesten gedaan worden.
Even kort de situatie verduidelijken: een mogelijke klant vraagt een offerte voor een keramische vloer te leggen in zijn praktijkruimte van een woning die hij onlangs gekocht heeft en er zijn kantoor wil in onderbrengen. Door omstandigheden vraagt hij dit zo snel als mogelijk te doen omdat hij daar moet kunnen werken.
Prima .. We gaan de ruimtes opmeten en de zaken bespreken die er allemaal moeten gebeuren omdat het niet enkel vloeren was.. Daar nog een stukje bezetten .. Een vloermat inwerken .. Gyproc afsmeren .. Wat kleine klusjes nog..
Ik merk tijdens de opmeting op dat in het hele gebouw alle muren scheef staan ten opzichte van elkaar en dat de vloerwerken op sommige plaatsen heel arbeidsintensief zijn met véél slijpwerk en zeer nauwkeurig moeten gebeuren met veel passen en meten om tot een mooi resultaat te komen. Dus ik leg de klant uit dat ik dit wil doen in regie omdat ik gezien de moeilijkheidsgraad en keuze van zijn vloer er geen prijs per m2 kan opplakken.
We meten de praktijkruimte op en de eerste verdieping wat een prive/ verhuurgedeelte gaat worden en daar zou dezelfde vloer moeten gelegd worden maar daar speelde de uitvoeringstermijn niet zo een rol, als hij maar zijn kantoor zou kunnen verhuizen.
Zogezegd zogedaan ik stuur hem een offerte per mail met een uurprijs in regie, de algemene voorwaarden en een detail van het totaalbedrag voor het benodigde materiaal voor de benedenverdieping voor x aantal m2 en de klusjes die daar moeten gebeuren Met de mededeling dat wij vanaf die datum zouden kunnen beginnen aan de werken.
De klant belt ons op met de mededeling zeer goed ! En kom maar af hoe rapper hoe liever bij wijze van spreken dus wij leggen de vloer op de benedenverdieping .... Voeren alles nauwgezet uit tot zover we konden want er was nog een gedeelte van zijn materiaal niet binnen nl de plinten die nog gezaagd moesten worden door zijn leverancier. Dit zou nog een drietal weken duren voor deze binnen zouden zijn. We spreken af met de klant dat we dus binnen een drietal weken zouden terugkomen voor de plinten. Hij vraagt of we dan ineens de bovenverdieping zouden vloeren.Deze is een vier a vijftal m2 groter dan de beneden verdieping dus qua materiaal bijna hetzelfde op een extra zak lijm na. Maar deze keer op de eerste verdieping alles manueel naar boven te dragen. Situatie vergelijkbaar met de benedenruimte veel slijpwerk, ronde traphal uitslijpen en aanwerken. We vragen de klant hoe hij de facturatie wou zien omdat hij dit kan inbrengen voor zijn praktijkgedeelte. Ja dat moest hij toch even navragen bij zijn boekhouder gezien hij met een "speciaal" beroep zit ( lees advocaat) en dat hij ook niet precies wist hoeveel en wat hij kon inbrengen. Zelf factureren wij dikwijls aan andere zelfstandigen onder medecontractant e.d. Maar hoe zat dat nu met een vrij beroep weeral..
Drie weken later... voor we beginnen aan onze werken geven we toch maar een voorlopig overzicht van de gepresteerde uren en opsomming van materialen van de benedenverdieping omdat het antwoord van de facturatievraag uit bleef,..lijkt de klant toch wel even te schrikken van de rekening maar zegt ons dat hij het wel zal bekijken hoe hij het moet regelen in zijn boekhouding. Bon om een lang verhaal kort te maken :D .. Wij hebben geen tijd te verliezen en werken gestaag verder. De klant opent dagelijks de deur voor ons en hij sluit ze ook af voor ons als we de werkdag afsluiten, komt regelmatig de werken inspecteren en goede commentaar geven, soms samen met zijn partner. Mooi mooi mooi !! Super zelfs .. De klant zit meestal te werken in zijn kantoor beneden .. Is soms even weg komt terug een kijkje nemen geen probleem voor ons .. Wij houden er van dat ons werk bestoeft wordt :D.
De dagen strijken voorbij en af en toe slagen wij een dagje of een half dagje over om onze knieen wat rust te geven.. Op de bovenverdieping stond niet echt een openingstermijn of verhuistermijn op dus dat kon .. We spreken dagelijks af met de klant of we de dag er achter zouden komen al dan niet of dat we even een andere klus gingen doen om onze benen wat te sparen. We werken de vloer netjes af dweilen hem nog twee keer na het voegen zodat de klant en zijn partner even tevreden zouden zijn zoals bij de benedenverdieping. We spreken af om mekaar nog te contacteren over de factuur want hij had nog geen tijd gehad met zijn drukke bezigheden om zijn boekhouder te contacteren.
Éen week later .. Wij proberen de klant telefonisch te bereiken en per sms ... Ah ja juist ja .. Nu even geen tijd ik ben in bespreking ik bel u straks terug .. NOT!
Volgende dag wij bellen terug naar de klant.. Geen gehoor.. Sms gestuurd en antwoord gekregen: ik bel u zonder fout morgen terug. Ok geen probleem.. Het is tenslotte een druk bezette man en zit veel op de balie enzo.. Wij tonen daar als werkende mens begrip voor.
Volgende dag .. Geen telefoontje , deze keer bellen we zelf terug. Ja ik heb er toch wel een probleem mee hoor als ik begin uit te rekenen wat de vloer per m2 kost is dit veel te veel en niet naar de marktwaarde want heb dit nagevraagd bij vrienden architecten en die zeggen dat dat veel te veel is .. Ja beste mr x dat kan best zijn maar gezien de op voorhand gemaakte afspraken en terug de hele uitleg over omstandigheden , soort vloer , moeilijkheden en presizie etc.. Ja dan stuur je de factuur maar door. Zogezegd zogedaan ... Send..
Betaaltermijn 10 dagen .. We waren daar tenslotte al wel 2 maanden geleden begonnen dus wij zien daar geen probleem in.
Na dag zeven van betaaltermijn .. Ping .. Mailtje protest tegen factuur .. Deze is overdreven,volgens zijn notities niet zoveel uren gedaan en dit is niet volgens de marktwaarde.. En ik heb nooit mijn akkoord gegeven om de bovenverdieping aan dezelfde voorwaarden te doen dus Ik speel nu zelf voor rechtertje en heb bepaald dat dit de waarde van de werken zijn en heb het bedrag x overgeschreven ..zijnde minder dan de helft en je bekijkt het maar ..
OK!!.. Zeg je dan als je dat leest... Hier begint het feest!!
Dus we sturen dan maar een mailtje terug met de uiteenzetting van de werken en onze nauwkeurig genoteerde uren waar we een app voor hebben op onze telefoon en die we consequent aanvullen bij vertrek thuis tot vertrek bij de klant. Afstand thuis>klant is een kwartiertje rijden, we rekenen geen aparte verplaatsingskosten aan en op deze manier is het voor de klant de helft van een uurloon tijdens de verplaatsing terwijl in de algemene voorwaarden zelfs nog staat van thuis tot thuis ..
Met dan deze keer toch ook de vermelding dat we zonder verdere ingebrekestelling verwachten dat klant x toch zijn rekening binnen de acht dagen dient te voldoen..
Ping! Mailtje terug : we staven in onze mail op geen enkele manier onze beweringen en je bekijkt het maar.. Met mijn raadsman dan ..
Nu daar staan we dan met onze app en kapotte knieën... Maar ook wel met foto's natuurlijk die wij tijdens de werken regelmatig nemen om uiteraard op de website te zetten achteraf, én die zijn allemaal voorzien van datum en uur. En blijkt ook nog dat die geweldige iphones ook bijhouden waar en wanneer je van dat tot dat uur hebt vertoefd voor langere tijd.. Op 10 minuten na nauwkeurig.
En de smsjes met de klant en wanneer je contact gehad hebt met de klant, dat hebben we allemaal, behalve ... Juist ja ..een kribbel op de offerte en je zuurverdiende centen op je rekening..
Dan komt de vraag van vandaag .. Hoe hoog zijn onze kansen bij een rechtzaak in dit verhaal voor een bedrag van een dikke 5000€ tegoed van de klant?
Uiteraard is de naam van mijn klant en enige andere gegevens hier niet vermeld om nog beschuldiging van laster en eerroof te vermijden.

Groetjes Magda.wel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2016 08:30

Is deze offerte getekend door je klant ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 05 jan 2016 08:52

Typisch. Dossier meteen doorschuiven naar jullie advocaat. En verder gaan met wat jullie gebruikelijk doen. Het heeft geen zin om daar veel over neer te pennen.

Reclame

Magda.wel
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 05 jan 2016 09:08

Zoals ik al zei..
Wat we allemaal hebben van de klant ...behalve ja ... Een kribbel op de offerte
Dus niet .. Enkel zijn mondeling akkoord en het vertrouwen dat je stelt in een man die hogere studies heeft gedaan
Hij beweert in zijn protest dat hij volgens zijn notities er teveel uren zijn aangerekend ..
Als hij dan na alle tijd tussen de twee werken zijn notities niet even uitrekent om even te checken aan hoeveel uren we zitten .. Jah .. En zonder protest ons zonder boe of ba met veel plezier ons de bovenverdieping laat vloeren dan gaan wij er van uit dat alles ok is
Hij verwijst in de protestmail naar onze offerte dat deze enkel gelde voor de benedenverdieping en niet voor de benedenverdieping .. zegt hierbij dat hij de algemene voorwaarden niet gelezen en aanvaard heeft ..
Laatst gewijzigd door Magda.wel op 05 jan 2016 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Magda.wel
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 05 jan 2016 09:18

Typisch. Dossier meteen doorschuiven naar jullie advocaat. En verder gaan met wat jullie gebruikelijk doen. Het heeft geen zin om daar veel over neer te pennen.
Dat gebeurt nu wel ja maar je bedenkt dan ook nog wel als je het zaakje toch verliest dat je ook nog eens de gerechtskosten en de erelonen er boven op kan leggen,
Het typische aan zo'n gasten is dat ze zichzelf zo sterk voelen omdat ze de materie zeer goed beheersen en daar misbruik van maken.

Magda.wel
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 05 jan 2016 09:19

Is deze offerte getekend door je klant ??
Zoals ik al zei..
Wat we allemaal hebben van de klant ...behalve ja ... Een kribbel op de offerte
Dus niet .. Enkel zijn mondeling akkoord en het vertrouwen dat je stelt in een man die hogere studies heeft gedaan
Hij beweert in zijn protest dat hij volgens zijn notities er teveel uren zijn aangerekend ..
Als hij dan na alle tijd tussen de twee werken zijn notities niet even uitrekent om even te checken aan hoeveel uren we zitten .. Jah .. En zonder protest ons zonder boe of ba met veel plezier ons de bovenverdieping laat vloeren dan gaan wij er van uit dat alles ok is
Hij verwijst in de protestmail naar onze offerte dat deze enkel gelde voor de benedenverdieping en niet voor de benedenverdieping .. zegt hierbij dat hij de algemene voorwaarden niet gelezen en aanvaard heeft ..

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 05 jan 2016 10:04

Dat gebeurt nu wel ja maar je bedenkt dan ook nog wel als je het zaakje toch verliest dat je ook nog eens de gerechtskosten en de erelonen er boven op kan leggen,
Het typische aan zo'n gasten is dat ze zichzelf zo sterk voelen omdat ze de materie zeer goed beheersen en daar misbruik van maken.
Reden te meer om zéér voorzichtig te zijn met advocaten, deurwaarders en notarissen en beslist de puntjes op de i te zetten (en 10% risicopremie in te calculeren in de offerte). De meesten zijn weliswaar correct maar indien u op een exemplaar stuit dat de kantjes eraf loopt dan eindigt u waar u nu zit. Enfin, ik zou het gewoon doorgeven aan mijn advocaat en die de zaken laten analyseren, u kan dan nog altijd zien of u doorzet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 05 jan 2016 10:46

Tja, ik vrees dat u toch niet echt sterk staat. Jammergenoeg is die man advocaat dus hij zal dit zelf ook wel weten.

Hoe ga je aantonen (lees bewijzen) dat je effectief die aantal uur gepresteerd hebt?
En als je een ondergetekende offerte hebt voor de benedenverdieping, is de bovenverdieping strikt genomen inderdaad een andere opdracht.
Je had eigenlijk hiervoor ook een offerte moeten opmaken en later ondertekenen. Mondelinge overeenkomsten ben je namelijk niets mee.

Iedere weldenkende mens zou u hiervoor vergoeden, dus ik vermoed dat dit een bedrog is met voorbedachte rade is.

Wie eist moet bewijzen, U eist betaling. Daartegenover staat dat u moet bewijzen dat u effectief de vermelde uren gepresteerd hebt en dat de klant akkoord was met de offerte...
Lijkt mij heel moeilijk.

Magda.wel
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 05 jan 2016 13:48

Tja, ik vrees dat u toch niet echt sterk staat. Jammergenoeg is die man advocaat dus hij zal dit zelf ook wel weten.

Hoe ga je aantonen (lees bewijzen) dat je effectief die aantal uur gepresteerd hebt?
En als je een ondergetekende offerte hebt voor de benedenverdieping, is de bovenverdieping strikt genomen inderdaad een andere opdracht.
Je had eigenlijk hiervoor ook een offerte moeten opmaken en later ondertekenen. Mondelinge overeenkomsten ben je namelijk niets mee.

Iedere weldenkende mens zou u hiervoor vergoeden, dus ik vermoed dat dit een bedrog is met voorbedachte rade is.

Wie eist moet bewijzen, U eist betaling. Daartegenover staat dat u moet bewijzen dat u effectief de vermelde uren gepresteerd hebt en dat de klant akkoord was met de offerte...
Lijkt mij heel moeilijk.
Is een mondeling akkoord dan geen akkoord ? Het feit dat hij ons dagelijks binnenlaat en de werken laat uitvoeren is toch een akkoord? Wij zijn daar niet binnengebroken en die vloer tegen zijn wil in gaan leggen terwijl hij niet aanwezig was hé. Achteraf bekeken met de uitstellen van het antwoord op onze vraag ivm met de facturatie stinkt het zaakje idd wel erg naar bedrog ja
We kunnen wel van een groot deel van de dagen dat we daar bezig waren bewijzen dat we daar effectief al aanwezig waren met de registratie van de tijd en plaats dat we daar waren en dat we ook effectief vloer gelegd hebben .. Eindfoto's van de vorige dag en foto's tussenin en nog eens foto's op het eind van de werkdag .. Met data uren en plaats mee in de metabestanden van de foto.

mjers
Berichten: 1788

#10 , 05 jan 2016 14:02

Een mondeling akkoord is inderdaad een akkoord. Maar dan moeten beide partijen dit erkennen.
Als u voor de rechtbank beweert dat er een mondeling akkoord was en tegenpartij betwist dit. Hoe kan een rechter dan weten wie er de waarheid spreekt? Er is dan sprake van redelijke twijfel. Dus daarom heeft een mondeling akkoord juridisch gezien geen enkele waarde.

Ik raad u aan de situatie eens voor te leggen aan een advocaat en in detail te bekijken hoe sterk uw zaak is. Misschien dat u nog een deel kan recupereren. Maar ik betwijfel ten zeerste of een rechtszaak u zal verder helpen. Dit zal voor de rechtbank van eerste aanleg betwist worden, en zoals u zelf ook weet werken advocaten niet gratis. De kans is dan ook klein dat u de volle 5000€ zal kunnen recupereren. Reken daar dan nog de kosten van de advocaat bij, gerechtskosten + de kans dat u de zaak verliest en alles zelf zal mogen bekostigen...

Aan u om dit te overleggen met uw advocaat.

veel succes!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 05 jan 2016 14:10

Kan allemaal zijn maar u kan geen akkoord bewijzen over de prijs, de voorwaarden etc. Zelfs voor de uren etc is het zeer twijfelachtig of die data waarover u beschikt zomaar als bewijskrachtig zullen worden aanvaard. Een rechter zal zeggen dat u als professional beter had moeten weten dan aan de slag gaan zonder voor akkoord getekende offerte voor beide klussen. Anderzijds kan de advocaat ook niet ernstig volhouden dat u daar 's nachts binnengebroken bent om zonder dat hij het wist gratis een nieuwe vloer te gaan leggen. Als u naar uw advocaat trekt dan vermoed ik dat eea zal eindigen in een schikking die ergens halverwege ligt. Ik zou zeggen: licht uw kennissen en contacten in de beroepswereld in over de zakelijke ethiek van de meester in kwestie, eens zien of hij dan nog vlotjes iets zal gedaan krijgen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

bosprocureur
Berichten: 7054

#12 , 05 jan 2016 14:33

Naar mijn aanvoelen zal de meest economische beslissing, rekening houdend met uitstel + allerlei kosten aan een geding, niet te vergeten evt deskundige, toch liggen in een vergelijk, te negocieren met uw advocaat.

Aan de andere kant ben ik het er toch niet mee eens dat de vloerder geen enkel bewijs heeft : hij heeft een mail gezonden, met gedetailleerde uurlonen enz.., en is quasi onmiddellijk daarna begonnen met de werken, met zo goed als altijd de (niet-)opdrachtgever in het pand aanwezig. Er moet hier toch een zekere vorm van akkoord geweest zijn.

mjers
Berichten: 1788

#13 , 05 jan 2016 14:40

Naar mijn aanvoelen zal de meest economische beslissing, rekening houdend met uitstel + allerlei kosten aan een geding, niet te vergeten evt deskundige, toch liggen in een vergelijk, te negocieren met uw advocaat.

Aan de andere kant ben ik het er toch niet mee eens dat de vloerder geen enkel bewijs heeft : hij heeft een mail gezonden, met gedetailleerde uurlonen enz.., en is quasi onmiddellijk daarna begonnen met de werken, met zo goed als altijd de (niet-)opdrachtgever in het pand aanwezig. Er moet hier toch een zekere vorm van akkoord geweest zijn.
Uiteraard, maar TS zal nooit de volledige 5000€ ontvangen. Waarschijnlijk eerder iets rond de 2500€ (als hij de werken voldoende kan bewijzen.). Reken daar dan nog de kosten van de advocaat bij + de miserie van een aanslepende rechtszaak is het op z'n minst twijfelachtig of een rechtszaak hier de juiste oplossing is voor TS.

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 jan 2016 15:17

Laat dit voor TS een zeer goede les zijn, en altijd een offerte laten teken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

k.b.
Berichten: 876

#15 , 05 jan 2016 15:44

Het werken in "regie" heeft natuurlijk voordelen maar dit voorval bewijst dat het soms toch aangewezen kan zijn om een offerte met een totaalprijs neer te leggen ...

Maar ja ... als men dan discussies gaat starten over de kwaliteit van de uitvoering om een gedeelte van de factuur niet te betalen sta je natuurlijk even ver ...

k.b.

Terug naar “Handelspraktijken”