Mijn klant betaalt maar een gedeelte van de factuur omdat hij ons aantal gewerkte uren betwist en omdat hij vindt dat een 2e werk voor hem niet aan dezelfde voorwaarden moesten gedaan worden.
Even kort de situatie verduidelijken: een mogelijke klant vraagt een offerte voor een keramische vloer te leggen in zijn praktijkruimte van een woning die hij onlangs gekocht heeft en er zijn kantoor wil in onderbrengen. Door omstandigheden vraagt hij dit zo snel als mogelijk te doen omdat hij daar moet kunnen werken.
Prima .. We gaan de ruimtes opmeten en de zaken bespreken die er allemaal moeten gebeuren omdat het niet enkel vloeren was.. Daar nog een stukje bezetten .. Een vloermat inwerken .. Gyproc afsmeren .. Wat kleine klusjes nog..
Ik merk tijdens de opmeting op dat in het hele gebouw alle muren scheef staan ten opzichte van elkaar en dat de vloerwerken op sommige plaatsen heel arbeidsintensief zijn met véél slijpwerk en zeer nauwkeurig moeten gebeuren met veel passen en meten om tot een mooi resultaat te komen. Dus ik leg de klant uit dat ik dit wil doen in regie omdat ik gezien de moeilijkheidsgraad en keuze van zijn vloer er geen prijs per m2 kan opplakken.
We meten de praktijkruimte op en de eerste verdieping wat een prive/ verhuurgedeelte gaat worden en daar zou dezelfde vloer moeten gelegd worden maar daar speelde de uitvoeringstermijn niet zo een rol, als hij maar zijn kantoor zou kunnen verhuizen.
Zogezegd zogedaan ik stuur hem een offerte per mail met een uurprijs in regie, de algemene voorwaarden en een detail van het totaalbedrag voor het benodigde materiaal voor de benedenverdieping voor x aantal m2 en de klusjes die daar moeten gebeuren Met de mededeling dat wij vanaf die datum zouden kunnen beginnen aan de werken.
De klant belt ons op met de mededeling zeer goed ! En kom maar af hoe rapper hoe liever bij wijze van spreken dus wij leggen de vloer op de benedenverdieping .... Voeren alles nauwgezet uit tot zover we konden want er was nog een gedeelte van zijn materiaal niet binnen nl de plinten die nog gezaagd moesten worden door zijn leverancier. Dit zou nog een drietal weken duren voor deze binnen zouden zijn. We spreken af met de klant dat we dus binnen een drietal weken zouden terugkomen voor de plinten. Hij vraagt of we dan ineens de bovenverdieping zouden vloeren.Deze is een vier a vijftal m2 groter dan de beneden verdieping dus qua materiaal bijna hetzelfde op een extra zak lijm na. Maar deze keer op de eerste verdieping alles manueel naar boven te dragen. Situatie vergelijkbaar met de benedenruimte veel slijpwerk, ronde traphal uitslijpen en aanwerken. We vragen de klant hoe hij de facturatie wou zien omdat hij dit kan inbrengen voor zijn praktijkgedeelte. Ja dat moest hij toch even navragen bij zijn boekhouder gezien hij met een "speciaal" beroep zit ( lees advocaat) en dat hij ook niet precies wist hoeveel en wat hij kon inbrengen. Zelf factureren wij dikwijls aan andere zelfstandigen onder medecontractant e.d. Maar hoe zat dat nu met een vrij beroep weeral..
Drie weken later... voor we beginnen aan onze werken geven we toch maar een voorlopig overzicht van de gepresteerde uren en opsomming van materialen van de benedenverdieping omdat het antwoord van de facturatievraag uit bleef,..lijkt de klant toch wel even te schrikken van de rekening maar zegt ons dat hij het wel zal bekijken hoe hij het moet regelen in zijn boekhouding. Bon om een lang verhaal kort te maken

De dagen strijken voorbij en af en toe slagen wij een dagje of een half dagje over om onze knieen wat rust te geven.. Op de bovenverdieping stond niet echt een openingstermijn of verhuistermijn op dus dat kon .. We spreken dagelijks af met de klant of we de dag er achter zouden komen al dan niet of dat we even een andere klus gingen doen om onze benen wat te sparen. We werken de vloer netjes af dweilen hem nog twee keer na het voegen zodat de klant en zijn partner even tevreden zouden zijn zoals bij de benedenverdieping. We spreken af om mekaar nog te contacteren over de factuur want hij had nog geen tijd gehad met zijn drukke bezigheden om zijn boekhouder te contacteren.
Éen week later .. Wij proberen de klant telefonisch te bereiken en per sms ... Ah ja juist ja .. Nu even geen tijd ik ben in bespreking ik bel u straks terug .. NOT!
Volgende dag wij bellen terug naar de klant.. Geen gehoor.. Sms gestuurd en antwoord gekregen: ik bel u zonder fout morgen terug. Ok geen probleem.. Het is tenslotte een druk bezette man en zit veel op de balie enzo.. Wij tonen daar als werkende mens begrip voor.
Volgende dag .. Geen telefoontje , deze keer bellen we zelf terug. Ja ik heb er toch wel een probleem mee hoor als ik begin uit te rekenen wat de vloer per m2 kost is dit veel te veel en niet naar de marktwaarde want heb dit nagevraagd bij vrienden architecten en die zeggen dat dat veel te veel is .. Ja beste mr x dat kan best zijn maar gezien de op voorhand gemaakte afspraken en terug de hele uitleg over omstandigheden , soort vloer , moeilijkheden en presizie etc.. Ja dan stuur je de factuur maar door. Zogezegd zogedaan ... Send..
Betaaltermijn 10 dagen .. We waren daar tenslotte al wel 2 maanden geleden begonnen dus wij zien daar geen probleem in.
Na dag zeven van betaaltermijn .. Ping .. Mailtje protest tegen factuur .. Deze is overdreven,volgens zijn notities niet zoveel uren gedaan en dit is niet volgens de marktwaarde.. En ik heb nooit mijn akkoord gegeven om de bovenverdieping aan dezelfde voorwaarden te doen dus Ik speel nu zelf voor rechtertje en heb bepaald dat dit de waarde van de werken zijn en heb het bedrag x overgeschreven ..zijnde minder dan de helft en je bekijkt het maar ..
OK!!.. Zeg je dan als je dat leest... Hier begint het feest!!
Dus we sturen dan maar een mailtje terug met de uiteenzetting van de werken en onze nauwkeurig genoteerde uren waar we een app voor hebben op onze telefoon en die we consequent aanvullen bij vertrek thuis tot vertrek bij de klant. Afstand thuis>klant is een kwartiertje rijden, we rekenen geen aparte verplaatsingskosten aan en op deze manier is het voor de klant de helft van een uurloon tijdens de verplaatsing terwijl in de algemene voorwaarden zelfs nog staat van thuis tot thuis ..
Met dan deze keer toch ook de vermelding dat we zonder verdere ingebrekestelling verwachten dat klant x toch zijn rekening binnen de acht dagen dient te voldoen..
Ping! Mailtje terug : we staven in onze mail op geen enkele manier onze beweringen en je bekijkt het maar.. Met mijn raadsman dan ..
Nu daar staan we dan met onze app en kapotte knieën... Maar ook wel met foto's natuurlijk die wij tijdens de werken regelmatig nemen om uiteraard op de website te zetten achteraf, én die zijn allemaal voorzien van datum en uur. En blijkt ook nog dat die geweldige iphones ook bijhouden waar en wanneer je van dat tot dat uur hebt vertoefd voor langere tijd.. Op 10 minuten na nauwkeurig.
En de smsjes met de klant en wanneer je contact gehad hebt met de klant, dat hebben we allemaal, behalve ... Juist ja ..een kribbel op de offerte en je zuurverdiende centen op je rekening..
Dan komt de vraag van vandaag .. Hoe hoog zijn onze kansen bij een rechtzaak in dit verhaal voor een bedrag van een dikke 5000€ tegoed van de klant?
Uiteraard is de naam van mijn klant en enige andere gegevens hier niet vermeld om nog beschuldiging van laster en eerroof te vermijden.
Groetjes Magda.wel