Jaarrekeningen neergelegd door een vereffende bvba. Kan dat?

jur63
Topic Starter

Jaarrekeningen neergelegd door een vereffende bvba. Kan dat?

#1 , 22 jan 2016 13:47

1. In april 2013, op aanvraag van de procureur des Konings, namelik omdat ze gedurende drie opeenvolgende boekjaren niet had voldaan aan de verplichting om een jaarrekening neer te leggen, heeft een rechtbank van koophandel de ontbinding en onmiddellijke afsluiting van de vereffening van een bvba bij verstek uitgesproken. Dit vonnis is daarna in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.
2. In maart 2015, definitief uitspraak doende over het van voornoemde vennootschap gevormde verzet, heeft dezelfde rechter zijn vorige verstekvonnis in zijn geheel, en opnieuw bij verstek, bevestigd en de bij voorraad uitvoerbaarheid van zijn vonnis toegelaten.
3. Zo ver ik weet, is dit laatst vonnis niet bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad. Bovendien is hetelfde vonnis tot mijn weten noch betekend noch heeft voorgenoemde bvba ertegen hoger beroep ingesteld.
4. Mijn vraag: Ondanks de uitvoerbaarheid bij voorraad (die namelijk, volgens mijn lezing van de wet, voortvloeit vanuit de combinatie van, enerzijds, artikel 182, § 2, al. 3, en, anderzijds, artikel 74, 3°, van het Wetboek van vennootschappen) van het in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt, en niet hervormd, vonnis van april 2013, is voornoemde verffende bvba alnog wettelijk gerechtigd om haar jaarrekeningen neer te leggen (met het doel haar situatie te regulariseren)?

Volgens mij roept mijn vraag (dat ik trouwens al gisteren, hoewel met en andere formulering, heb gesteld, namelijk in het kader van een door mij de dag daarvoor gestarte topic "vennootschaprecht; gerechetelijk recht") een duidelijk negatief antwoord, maar ik wou graag checken of mijn mening ook door andere lezers wordt gedeelt, en dat vooral aangezien de tot nu toe enige in het kader van de andere topic gekregen reactie in tegengestelde richting lijkt te gaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2016 13:56

Dit neerleggen is geen probleem, maar wat doe je met het vonnis ?

Ben je in beroep gegaan tegen het vonnis?
Het is niet omdat je iets regulariseert dat daar mede het vonnis van de baan is, vanaf 2014 doet men dit niet meer men schrapt de vennootschap ambtshalve er staat om de drie maanden ellen lange lijst in het staatsblad van ambtshalve geschrapte vennootschappen.

Hoe staat het op het KBO ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie

#3 , 22 jan 2016 14:01

Ik heb me even vergist het is al van juli 2013 dat men dit al doet
Zo staat het dan in het KBO Doorhaling wegens niet-neerlegging jaarrekening***
Sinds ** juli 2013

Reclame

jur63
Topic Starter

#4 , 22 jan 2016 15:58

1. Eerst en vooral denk ik dat er een klein misverstand is ontstaan, mischien medeveroorzaakt door een gebrek aan duidelijkheid van mijn vorige boodschap: ik heb persoonlijk met deze bvba helemaal niets te doen. Ze is toch wel mijn tegenstander in een burgerlijke zaak hangende voor een hof van beroep.
2. In antwoord aan uw vraag of [de bvba] in beroep is gegaan, stel ik u voor punt 3 van mijn eerste boodschap te lezen.
3. Sinds u zegt dat "Dit neerleggen is geen probleem", mag ik u vragen, gelet namelijk op punt 4 van mijn vorige boodschap, op grond van welke wettelijke bepaling u deze veronderstelling uitspreekt?

denlowie

#5 , 22 jan 2016 16:10

Sorry ik had je eerste topic niet gelezen en ik kan je niet helpen, je kan alles neerleggen als je maar betaald maar of het dit gaan helpen in u zaak ??

jur63
Topic Starter

#6 , 22 jan 2016 16:31

1. Als ik het over "punt 3 van mijn eerste boodschap sprak" bedoelde ik mijn eerste boodschap van deze topic, niet van de andere.
2. Zoals ik zei in punt 1 van mijn vorige boodschap (van de deze topic natuurlijk) ik heb het niet over mijn bvba, maar over een bvba die mijn tegenstander is in een burgerlijke zaak hangende voor een beroepshof.
3. Ik begrijp uw standpunt wanner u zegt dat "je kan alles neerleggen als je maar betaald ". Toch was mijn vraag een andere: ik heb gevraagd namelijk op grond van welke wettelijke bepaling denkt u dat, na het betalen van het verschuldigde bedrag, deze neerlegging dan ook als wettelijk gegrond zal worden beschouwt, gezien het feit dat een niet hervormde vonnis de sluiting van de vereffening van deze bvba heeft uitgesproken.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”