Mijn verhaal is nogal uitgebreid, maar ik probeer het zo kort mogelijk te houden.
Sinds 2 jaar zit ik in het bestuur van een vzw. Dit leek me op het eerste zicht een betrouwbare vereniging en ik stond mee aan de oprichting ervan. tot ik begin 2016 begon te beseffen dat de voorzitter er nogal onfrisse praktijken op nahoudt. Hij stuurt namelijk ongevraagd betalende steunpakketten op en zowat alle inkomsten van de vzw verdwijnen in zijn eigen zak.
Ik heb in april 2016 dus aangetekend ontslag genomen uit mijn functie als ondervoorzitter met ook de vraag om het adres van de maatschappelijke zetel te veranderen, aangezien dit op mijn adres staat. Ik heb op mail de aanvaarding van mijn ontslag van zijn kant uit.
Wel had ik erin toegestemd om de lopende zaken nog op te nemen totdat hij een vervanger voor mij had.
Nu zijn we ondertussen 6 à 7 maanden verder en heeft hij nog steeds geen verdere stappen ondernomen. Ik van mijn kant hou het contact zo beperkt mogelijk omdat ik niet wil betrokken worden in zijn zaakjes. Ik hoor geregeld dat de politie bij hem langsgaat en dat hij geregeld op het politiekantoor moet komen, dus ik vermoed dat er wel al onderzoeken lopen tegen hem ( en de vzw op zijn geheel).
Nu heb ik deze week zijn telefoontjes niet beantwoord en vanmiddag is hij echt beginnen continu bellen naar mij. Hij is vandaag ook begonnen mijn broer en mijn moeder lastig te vallen via chat en telefoon omdat hij van mij geen antwoord krijgt.
Vandaag heb ik hem nog een mail gestuurd met de vraag om mijn familie met rust te laten en of hij spoedig werk wil maken van het overzetten van het adres en mij uit de statuten van de vzw te halen.
Nu blijft hij me echter nog steeds bellen ( het laatste kwartier alweer 3 keer).
Mijn vraag bestaat dus uit 2 delen:
- Hoe kan ik zo snel mogelijk uit de vzw komen zonder zelf schade te hebben? Want ik veronderstel dat als er echt een onderzoek loopt, dat ik ook mee in de klappen zal delen, alhoewel ik niets heb gedaan.
- Wat kan ik doen tegen het "gestalk"? Kan ik hiermee naar de politie gaan?
Ik wil hem ook niet al te boos maken, want hij kent heel wat mensen en kan nogal gemeen uit de hoek komen en ik ben bang dat hij opeens aan mijn deur zou staan of mijn werk zou contacteren en daar leugens over mij zou verspreiden.
Iemand enig idee hoe ik zo snel mogelijk deze situatie kan oplossen?