Ontslag uit vzw en stalking

KelMa
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ontslag uit vzw en stalking

#1 , 18 nov 2016 21:39

Mijn verhaal is nogal uitgebreid, maar ik probeer het zo kort mogelijk te houden.
Sinds 2 jaar zit ik in het bestuur van een vzw. Dit leek me op het eerste zicht een betrouwbare vereniging en ik stond mee aan de oprichting ervan. tot ik begin 2016 begon te beseffen dat de voorzitter er nogal onfrisse praktijken op nahoudt. Hij stuurt namelijk ongevraagd betalende steunpakketten op en zowat alle inkomsten van de vzw verdwijnen in zijn eigen zak.
Ik heb in april 2016 dus aangetekend ontslag genomen uit mijn functie als ondervoorzitter met ook de vraag om het adres van de maatschappelijke zetel te veranderen, aangezien dit op mijn adres staat. Ik heb op mail de aanvaarding van mijn ontslag van zijn kant uit.
Wel had ik erin toegestemd om de lopende zaken nog op te nemen totdat hij een vervanger voor mij had.
Nu zijn we ondertussen 6 à 7 maanden verder en heeft hij nog steeds geen verdere stappen ondernomen. Ik van mijn kant hou het contact zo beperkt mogelijk omdat ik niet wil betrokken worden in zijn zaakjes. Ik hoor geregeld dat de politie bij hem langsgaat en dat hij geregeld op het politiekantoor moet komen, dus ik vermoed dat er wel al onderzoeken lopen tegen hem ( en de vzw op zijn geheel).
Nu heb ik deze week zijn telefoontjes niet beantwoord en vanmiddag is hij echt beginnen continu bellen naar mij. Hij is vandaag ook begonnen mijn broer en mijn moeder lastig te vallen via chat en telefoon omdat hij van mij geen antwoord krijgt.
Vandaag heb ik hem nog een mail gestuurd met de vraag om mijn familie met rust te laten en of hij spoedig werk wil maken van het overzetten van het adres en mij uit de statuten van de vzw te halen.
Nu blijft hij me echter nog steeds bellen ( het laatste kwartier alweer 3 keer).

Mijn vraag bestaat dus uit 2 delen:
- Hoe kan ik zo snel mogelijk uit de vzw komen zonder zelf schade te hebben? Want ik veronderstel dat als er echt een onderzoek loopt, dat ik ook mee in de klappen zal delen, alhoewel ik niets heb gedaan.
- Wat kan ik doen tegen het "gestalk"? Kan ik hiermee naar de politie gaan?

Ik wil hem ook niet al te boos maken, want hij kent heel wat mensen en kan nogal gemeen uit de hoek komen en ik ben bang dat hij opeens aan mijn deur zou staan of mijn werk zou contacteren en daar leugens over mij zou verspreiden.

Iemand enig idee hoe ik zo snel mogelijk deze situatie kan oplossen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 18 nov 2016 22:22

Is daar geen algemene vergadering die jaarlijks samenkomt?

Zijn de statuten en de jaarverslagen / rekeningen neergelegd?
http://www.vsdc.be/
http://www.vsdc.be/content/frame.htm
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Bart Vissers

#3 , 18 nov 2016 23:20

Belangrijk is de Algemene Vergadering te informeren over deze praktijken. Als je ze niet informeert, dan kan je mee aansprakelijk gesteld worden als bestuurder voor onfrisse praktijken namens de vzw. Dergelijke informatieverstrekking moet gebeuren nadat je zekerheid (of toch ernstige aanwijzingen) hebt gekregen over de feiten en voordat de Algemene Vergadering opnieuw kwijting heeft gegeven aan de bestuurders.

Verder hangt het van de statuten af of een ontslagname dadelijk ingaat dan wel in beraad kan worden gehouden (standaard is onmiddellijk). Een wijziging van de maatschappelijke zetel betekent voor een vzw een statutenwijziging door de Algemene Vergadering met de nodige meerderheden, dus dat lukt niet in 1 - 2 - 3. Als er intussen een Algemene Vergadering geweest is, dan is er wel een kans gemist door de vzw en kan je harder aan de bel gaan trekken.

Was je - naast bestuurslid - ook lid van de vzw? En heb je ook je ontslag als lid gegeven? Want anders kan je zelf in de algemene vergadering kritische vragen stellen en zaken aan de kaak stellen. Of mogelijk zelfs een agendapunt op de Algemene Vergadering laten plaatsen. Je kan dan minstens vragen stellen aan de RvB.

Bij de politie kan je alleszins klacht neerleggen wegens belaging (= stalking). Deze klacht is intussen iets vereenvoudigd (minder technisch geworden) omdat belaging niet langer een klachtmisdrijf is. Het blijft uiteindelijk wel een beslissing van het parket of ze iets doen met deze klacht. Als je bewijzen hebt hoe vaak je lastiggevallen bent, dan kan je die evt. meenemen.

Als de vzw nalaat je te schrappen als bestuurslid of niet de nodige publicaties doet voor een adreswijziging, dan kan je een ingebrekestelling sturen (naar je eigen adres maar in dit geval eveneens naar het adres van de voorzitter), waarna je - na een redelijke termijn - naar de Vrederechter of Rechtbank van Eerste Aanleg zou kunnen stappen.
Je ingebrekestelling gebeurt best aangetekend met antwoordkaart; anders wordt dit moeilijker te bewijzen dat je die stap gezet hebt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

KelMa
Topic Starter

#4 , 18 nov 2016 23:45

Er is nog nooit een algemene vergadering geweest en eigenlijk is er niets in orde zoals het hoort te zijn bij een vzw.
Hij stelde dit bij de oprichting allemaal zeer mooi voor. We zouden chronisch zieke kindjes gaan helpen en ondersteunen en ik ben er in getrapt, jammer genoeg. Tot nu toe bestaat de vzw nog steeds enkel uit de 3 oprichters, nl. de bestuurder ( die dus gewoon incasseert), ik als ondervoorzitter en een derde persoon die ook al geruime tijd ontslag genomen heeft en er zich zelfs niet van bewust is dat zij eigenlijk ook nog steeds in het bestuur zit.
Verder zijn er op geregelde basis nieuwe vrijwilligers die zich aanmelden, maar die verdwijnen ook steeds heel erg snel van het toneel.
In principe bestaat de vzw dus eigenlijk alleen maar uit de bestuurder en behalve de btw-aangiften is er zowat niets in orde.

Bart Vissers

#5 , 19 nov 2016 15:29

Je riskeert als bestuurder hoofdelijk aansprakelijk te worden gesteld. Hoofdelijk wil zeggen: bij schade pikt een persoon (bestuurslid) met een belang de rijkste eruit en gaat daar zijn schade verhalen. Het is dan die persoon (bestuurslid) die kan proberen de andere bestuursleden mee te laten opdraaien = rechtszaak en ze moeten ook nog zelf de financiële middelen hebben!
Op de rechtspersoonlijkheid van de vzw kan je niet terugvallen want zolang die zich niet in regel heeft gesteld heeft, is ze niet rechtsbekwaam - kan op zich wel geregulariseerd worden.
Ook al heb je je ontslag intern al gegeven, je ontslagname is maar tegenwerpelijk aan derden (andere personen moeten met je ontslagname maar eerst rekening houden) als het ook gepubliceerd is in het Staatsblad.
Een vzw met minder dan drie leden voldoet sowieso niet aan een wettelijke minimumvereiste en heeft dus geen rechtspersoonlijkheid. Er moeten ook minstens 2 bestuursleden zijn (en minstens 3 als er meer dan 3 leden zijn).
Als je ontslag genomen hebt, dan kan je zelf ook niet meer optreden namens de vereniging en dus zelf geen publicatie indienen bij het Staatsblad.
Ik zie weinig andere mogelijkheden dan (1) ingebrekestelling (maar dan zéér korte termijn geven; 1 maand bv waarbij de wijzigingen moeten gepubliceerd zijn, gelet op de wachttijd die je al hebt aangehouden); (2) naar de Vrederechter stappen met je aangetekende brieven, louter op basis van het feit dat je je ontslag hebt ingediend maar dit niet gepubliceerd wordt, en niet langer toestaat dat de maatschappelijke zetel zich op jouw privé-adres bevindt.
Best zou(den) de resterende bestuurslid/leden snel ingaan op je eis want ze riskeren - net als jij - de ontbinding van de vzw. En als er geen batig saldo is, dan kunnen de bestuurders dus aansprakelijk gesteld worden voor het deficit als ze zich niet als een goede huisvader hebben gedragen.
Als je niet reageert, dan riskeer je mee aansprakelijk te worden gesteld voor alle zaken die zich intussen nog voordoen.
Maar misschien heeft nog iemand andere suggesties...
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers

#6 , 24 nov 2016 00:14

Ik veronderstel dat je - naar analogie met de vennootschappen - de RvB kan laten veroordelen tot publicatie (met dwangsom), dan wel zelf kan overgaan tot bekendmaking na machtiging van de rechtbank (Kh. Tongeren 20 november 2001, RW 2002-203, 912.) evt. zelfs in kort geding.
Daarbij kan de vzw veroordeeld worden tot de kosten van de procedure en de publicatie.

KelMa
Topic Starter

#7 , 24 nov 2016 14:19

Ik ben gisteren ten rade geweest bij een advocaat en dit zijn de volgende stappen die nu ondernomen worden:

- Ten eerste een aangetekend schrijven van de advocaat gericht aan de voorzitter met de eis om binnen de 3 dagen mijn ontslag in het Staatsblad te publiceren en de statuten aan te passen.
- Indien hier geen gevolg aan gegeven wordt, dan stapt mijn advocaat ( samen met mij) naar de griffie om dit te laten doen, en worden de kosten op de voorzitter verhaald.
- Daarna volgt een aanvraag bij FOD voor Economische Inspectie om mijn adres als maatschappelijke zetel te laten schrappen op basis van bewijs die ik heb, namelijk zoekertjes waarin de voorzitter adverteert met zijn adres, facturen op naam van de vzw op zijn adres, een verklaring van mijn wijkagent en de verschijning van mijn ontslag in het Staatsblad.

De procedure kan dus nog even tijd in beslag nemen, maar uiteindelijk zou alles wel in orde moeten komen. En dan maar hopen dat ik er volledig van af ben...

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”