Inkopen BVBA

Evolet1979
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inkopen BVBA

#1 , 24 aug 2016 21:49

Hallo,

Ik roep graag jullie raad in aangezien we door de bomen het bos niet meer zien...

Situatieschets:
Partner (feitelijk samenwonend) heeft een EBVBA die sterk groeide de laatste jaren waardoor de administratieve last te groot geworden is voor hem alleen zodat hij wil dat ik 1 dag per week in de BVBA kom werken. Dit werk doe ik nu eigenlijk ook al, maar dan na mijn "werkuren". Ik heb een verlofstelsel aangevraagd op mijn werk en gekregen zodat ik nu 4/5 werk en dus 1 dag vrij ben om in de BVBA te werken. Mijn partner compenseert dan hetgeen ik verlies van wedde.

Mijn vraag is nu hoe we dat best oplossen. We horen verschillende denkpistes:

1) Mijn partner geeft mij aandelen in de BVBA en dan mag ik als vennoot zoveel als ik wil in de BVBA werken.
-> Klopt dit, hoeveel aandelen moeten het zijn en hoe gebeurt de verloning dan?

2) Ik word zelfstandige in bijberoep. Blijkbaar moet je een minimum aan sociale lasten lasten betalen als je onder een bepaald inkomen blijft.
-> Klopt dit? Hoeveel bedraagt dat minimum dan?

3) Hij schrijft mij in als werknemer en betaalt mij maandelijks een wedde uit.
-> Klopt dit? Mag ik naast het verlofstelsel een andere job als werknemer uitvoeren?

4) We trouwen en dan mag ik zonder probleem in de BVBA werken. (lijkt me niet te kloppen, maar we kennen mensen die het op deze manier doen...)

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groetjes,

Evolet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 25 aug 2016 06:36

1/ dit kan maar je moet ook zelfstandig worden om er te werken.

2/maximum € 1.439,41 per jaar in komen , dit is zeer weinig voor 1 dag per week.

3/ dit is het veiligst !

4/ je kan nooit trouwen met een bvba, dus je moet zelfstandige worden in bijberoep, die mensen die je kent zullen ooit eens tegen de lamp lopen en het zullen dure jaren geweest zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Evolet1979
Topic Starter

#3 , 25 aug 2016 08:58

denlowie,

Bedankt voor je reactie! Gewoon werknemer is dus de aanrader, maar mag dat wel met elk verlofstelsel? Ik heb ergens horen vliegen dat het niet zou mogen... Ter info, ik heb een jaar 4/5 omwille van ouderschapsverlof, dat had ik bij de geboorte niet opgenomen.

Groetjes,

Evolet

Reclame

Blaatpraat

#4 , 25 aug 2016 10:38

Omtrent punt 4: dit kan enkel met een eenpersoonszaak, niet met een (E)BVBA.
Daarom dat je dus inderdaad verhalen gehoord had.

Je mag zoveel jobs combineren als je wilt, zolang je er de tijd voor hebt.
Er zijn wel een aantal regels hieromtrent, en als ik mij niet vergis is ouderschapsverlof hier 1 van.
In dit geval mag het dus niet, aangezien je een uitkering krijgt voor die ene dag.

Je kunt met je huidige werkgever overeen komen om permanent 4/5 te werken, dan kan niemand je tegen houden om die ene dag voor je man te werken.
Tijdskrediet zonder motief (en zonder uitkering) mag ook. Hier wel mee oppassen, want in september verandert het tijdskrediet-systeem (en zal zonder motief niet meer mogelijk zijn, dacht ik).
Dus hiervoor ben je al te laat, vrees ik...

Je kunt ook je verlofdagen (minimum 16 heb je er nu dus) opnemen, en de rest aanvullen met onbetaald verlof (bij akkoord werkgever).

Evolet1979
Topic Starter

#5 , 25 aug 2016 11:54

Blaatpraat,

Ik sta in het onderwijs en het verlofstelsel is al aangevraagd en goedgekeurd... Na dit jaar kan ik dus wel een ander verlofstelsel nemen. Maar wat moet ik dan juist doen dit schooljaar? Toch zelfstandige in bijberoep?

Groetjes,

Evolet

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”