Hallo,
Ik roep graag jullie raad in aangezien we door de bomen het bos niet meer zien...
Situatieschets:
Partner (feitelijk samenwonend) heeft een EBVBA die sterk groeide de laatste jaren waardoor de administratieve last te groot geworden is voor hem alleen zodat hij wil dat ik 1 dag per week in de BVBA kom werken. Dit werk doe ik nu eigenlijk ook al, maar dan na mijn "werkuren". Ik heb een verlofstelsel aangevraagd op mijn werk en gekregen zodat ik nu 4/5 werk en dus 1 dag vrij ben om in de BVBA te werken. Mijn partner compenseert dan hetgeen ik verlies van wedde.
Mijn vraag is nu hoe we dat best oplossen. We horen verschillende denkpistes:
1) Mijn partner geeft mij aandelen in de BVBA en dan mag ik als vennoot zoveel als ik wil in de BVBA werken.
-> Klopt dit, hoeveel aandelen moeten het zijn en hoe gebeurt de verloning dan?
2) Ik word zelfstandige in bijberoep. Blijkbaar moet je een minimum aan sociale lasten lasten betalen als je onder een bepaald inkomen blijft.
-> Klopt dit? Hoeveel bedraagt dat minimum dan?
3) Hij schrijft mij in als werknemer en betaalt mij maandelijks een wedde uit.
-> Klopt dit? Mag ik naast het verlofstelsel een andere job als werknemer uitvoeren?
4) We trouwen en dan mag ik zonder probleem in de BVBA werken. (lijkt me niet te kloppen, maar we kennen mensen die het op deze manier doen...)
Ik kijk uit naar jullie reacties!
Groetjes,
Evolet