Ik "vind" geen job...

VDG2
Topic Starter

Ik "vind" geen job...

#1 , 05 mar 2012 23:52

Ik kan er niet aan doen, maar ik moet het even kwijt. Bovenstaand zinnetje doet me alle kleuren uitslaan. Ik heb zelf 2 jaar in een interimkantoor gewerkt en genoeg mensen gezien die geen zin hadden om te werken. Dit ook botweg toegeven en bovendien geen greintje schaamte hebben. Achteraf zijn dat degene die nog het lef hebben om te zeggen dat ze geen werk "vinden".

Ik kan er niet aan doen, maar ik erger mij hier echt mateloos aan. Voor alle duidelijkheid, ik heb het specifiek op de jongere generatie. Dat een werknemer van bv. 45 á 50 moeilijk een job kan vinden besef ik ook. Heb ik jammer genoeg vaak genoeg meegemaakt. Bedrijven die competente mensen niet willen aannemen vanwege hun leeftijd. Ik stoor mij vnl. aan de jongeren die zogezegd geen werk vinden. Ben zelf 26 en heb nog nooit gebruik gemaakt van onze sociale "hangmat". Ik heb zelf alle jobs aangenomen die mij werden aangeboden. En nu combineer een goede voltijdse job met weekendwerk én volg een universitaire studie in avondonderwijs.

My two cents. Het moest er echt uit. (na het lezen van een "oh nee ik raak mijn uitkering kwijt, op wat kan ik nog aanspraak maken-topic")

JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 mar 2012 17:27

Vreemd, ik kom nochtans genoeg mensen tegen die naar interimkantoren gaan waar het vol hangt van verschillende jobs voor laaggeschoolden, maar die vlotjes attesten afleveren dat ze bepaalde mensen momenteel geen valabele job kunnen aanbieden. Zowel voor ouderen als voor jongeren.

VanessaD: ik geef gerust toe dat ik regelmatig ook dezelfde mensen zie die jij ziet en die effectief écht geen (deftig) werk zoeken. het omgekeerde is echter ook waar. Beide moeten aangepakt worden:
- werknemers die valabele jobs weigeren waarvoor ze eigenlijk geen gegronde reden hebben
- werkgever die valabele werknemers weigeren omdat die werknemers niet voorzien zijn van een activa kaart/niet toelaatbaar zijn tot IBO.

Ik krijg het op m'n heupen als ik iemand moet helpen waarvan ik ruik dat die eigenlijk gewoon een uitvlucht zoek om niet te moeten werken (maar ik ben dan professioneel), maar ik krijg het evenzeer op m'n heupen als ik op een sollicitatie zie: "activa kaart verplicht" ofzoiets. Beide maken misbruik van het systeem.

VDG2
Topic Starter

#3 , 06 mar 2012 18:19

Ik geef u voor de volle 100% gelijk. Ik ben uit de sector gestapt omdat ik het onrecht niet meer kon aanschouwen. Heb er nog geen moment spijt gehad.
Hopelijk wordt er iets gedaan aan beide vormen van misbruik. Maar ik acht die kans jammer genoeg bijzonder klein. Ik heb zelf nog contact opgenomen om een "werkweigeraar" bekend te maken bij de RVA. Het antwoord was kort en bondig..."kunnen wij niks aan doen, we weten het maar X glipt altijd door de mazen van het net". Moeten nogal mazen geweest zijn me dunkt, om daar nog door te kunnen glippen.

Soit, ik moest even mijn frustratie kwijt. Ik doe zelf alles om vooruit te raken en om dan te zien dat de hangmat enkel klaarhangt voor de "profiteurs" was even de druppel.

:-)

Reclame

JPV

#4 , 06 mar 2012 19:36

hmm... ik heb nochtans redelijk veel mensen moeten verdedigen die op basis van één doorverwijzing van een interimkantoor (weliswaar met een aantal geweigerde vacatures) zich moesten verdedigen. En dat was in meerdere RVA-kantoren. dus het KAN zeker wel, afhankelijk van het RVA-kantoor wss...

VDG2
Topic Starter

#5 , 06 mar 2012 19:55

Blijkbaar hanteren ze niet overal dezelfde maatstaf. Jammer want de persoon in kwestie was nochtans een toonvoorbeeld van werkweigering. Op de vraag "welke job zoek je?" was zijn antwoord botweg "geen, ik wil alleen een bewijsje dat ik hier ben geweest voor de RVA". Je kan u wel voorstellen dat ik wel kon ontploffen op dat moment. Direct RVA gebeld en heel de situatie uit de doeken gedaan om tenslotte het bovenvermelde antwoord te krijgen.

JPV

#6 , 06 mar 2012 20:24

aangetekende brief sturen naar de directeur van de RVA.

fendtje

#7 , 06 mar 2012 20:35

Ik kan er niet aan doen, maar ik moet het even kwijt. Bovenstaand zinnetje doet me alle kleuren uitslaan. Ik heb zelf 2 jaar in een interimkantoor gewerkt en genoeg mensen gezien die geen zin hadden om te werken. Dit ook botweg toegeven en bovendien geen greintje schaamte hebben. Achteraf zijn dat degene die nog het lef hebben om te zeggen dat ze geen werk "vinden".

Ik kan er niet aan doen, maar ik erger mij hier echt mateloos aan. Voor alle duidelijkheid, ik heb het specifiek op de jongere generatie. Dat een werknemer van bv. 45 á 50 moeilijk een job kan vinden besef ik ook. Heb ik jammer genoeg vaak genoeg meegemaakt. Bedrijven die competente mensen niet willen aannemen vanwege hun leeftijd. Ik stoor mij vnl. aan de jongeren die zogezegd geen werk vinden. Ben zelf 26 en heb nog nooit gebruik gemaakt van onze sociale "hangmat". Ik heb zelf alle jobs aangenomen die mij werden aangeboden. En nu combineer een goede voltijdse job met weekendwerk én volg een universitaire studie in avondonderwijs.

My two cents. Het moest er echt uit. (na het lezen van een "oh nee ik raak mijn uitkering kwijt, op wat kan ik nog aanspraak maken-topic")
26 en al over mensen oordelen.
alvast al een praktijkvoorbeeld.
x wordt uitgenodigd kan bij y aan het werk.
x kan aan hoger loon bij w.
interim zegt loon van W kan ook bij y.
nu x start bij Y wat blijkt wat bij w netto was is bij y brutto
dus geen eindejaars premie, dus geen vakantie geld
wel bij y all in = wat minder is dan bij w.
och ja zijn goede vriendinnen ,
dus interims hoe rapper uit de weg hoe beter.
jammer , maar mensen bedotten , moeilijk doen bvb voor loon steeds langskomen , al ooit van mail gehoord of inscannen.
das jammer de praktijk bij de meeste interim kantoren.
uitzonderingen zijn er altijd.
en dan gaat interim , rva verwijten maken ?
interim gaat oordelen over werklozen ?
alle werklozen profiteurs ?
als 26 jarige , sorry maar wat uw persoonlijke carriere planning aangaat moet iedereen dan ook maar doen.
centjes en afgunst op anderen.
wees tevree en laat u niet leiden door anderen , presteren presteren en uwe vrije tijd , mogelijke kindjes ??
kindjes en naar de creche brengen is dat niet profiteren ?
maar ja die werkloze he.

VDG2
Topic Starter

#8 , 06 mar 2012 22:13

Ik heb dan ook duidelijk gesteld in mijn post dat ik niet iedereen over dezelfde kam scheer. Ik erger mij aan de groep die profiteren. Zoals ik al eerder zei zijn er ook mensen die werkloos zijn en niet profiteren.

U heeft blijkbaar ook niet gelezen dat ik zelf uit de sector ben gestapt omdat ik het misbruik, van beide kanten, niet meer kon aanzien. Volgende keer begrijpend lezen. Dan zal u merken dat ik niet meer in een interimkantoor werk, niet alle werklozen over dezelfde kam scheer en heus begrip kan opbrengen voor mensen die buiten hun wil werkloos zijn.

Btw, ik heb geen kinderen en krijg van geen enkel fonds, instelling of wat dan ook een of andere uitkering behalve mijn loon. En ja daar werk ik hard voor, zoals u zou moeten kunnen opmaken uit mijn eerste post.

VDG2
Topic Starter

#9 , 06 mar 2012 22:47

@JVP, daar heb ik jammer genoeg niet aan gedacht toen.

@Fendtje, op vlak van de interimkantoren kan ik u alleen maar bijtreden. Hoewel ik, ook hier weer, niet iedereen over dezelfde kam scheer. Ik hoop dat je dat hebt kunnen opmaken uit mijn posts.

tradie

#10 , 09 mar 2012 14:53

Er zijn ook werkenden die profiteren, wat doen we daar dan mee?
Wees wat verdraagzamer.

Vandebos

#11 , 09 mar 2012 15:01

ter informatie:

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120309_012" onclick="window.open(this.href);return false;

Werkenden die profiteren zijn er inderdaad ook, doch zelfs dan leveren ze reeds een sociale bijdrage die anderen niet leveren. Ontkennen dat er groep van de bevolking is die bewust werken ontwijkt en bijgevolg leeft op ieders "kap" is naïef. Ontkennen dat onze huidige maatschappij dermate is geëvolueerd dat er langzaamaan een bevolkingsgroep begint te ontstaan niet meer tewerkstelbaar is is net zo naïef.

Dat lijkt me de uitdaging voor het komende decennium het kaf zonder pardon van het koren scheiden en zoeken naar een oplossing voor de niet tewerkstelbare groep zonder deze te brandmerken.

WindowsXP

#12 , 09 mar 2012 15:40

Ik ga je nu iets vertellen hé... :ik heb toevallig een belgische blanke vriendin werken in een interimkantoor en zij werkt met ook 2 belgische blanke meisjes.. . Mijn vriendin die vertelt mij regelmatig hoe haar collega's reageren als er een allochtoon binnenkomt voor werk,solliciteert en terug vertrekt.. . Ik ga hier echt geen details geven maar geloof mij dat het woorden zijn die "mensonterend" zijn.. . Ok! Ze zullen niet allemaal zo zijn en dat zeg ik ook niet maar toch.. .

FEIT #2:ik ken iemand(allochtoon) die was gaan solliciteren voor een job.. de uitzendconsulente was zelf van vreemde origine maar ze was echt vol enthousiast over de cliënt en begon onmiddelijk een job voor hem te regelen(telefonisch).. de cliënt zat er bij en kon zelfs iets ofwat het gesprek meeluisteren.. . De tegenpartij(de werkgever)was ook vol enthousiasme en al de nodige gegevens zagen er perfect uit en zo te zien gingen ze de werknemer in dienst nemen.. :op einde van de gesprek vroeg de werkgever achter de naam van de werknemer... de naam was(voorbeeld)=Mohammed Zarzoui......................... opeens veranderde de werkgever TOTAAL en zei:"ooooh ooh.. jaaaah... nu moet ik weleens eventjes men teamleader verwittigen.. maar ik bel je snel weer terug op.. ".

De uitzendconsulente en de cliënt wachtten maar het terugbellen van de werkgever maar helaas.. ze bellen niet terug:daarop belt de uitzendconsulente zelf terug naar hun.. waarop ze antwoord krijgt.. :"jaaah... die vacature was helaas al ingevuld maar ik wist er niets van.. "... .

Nu jij terug "VanessaD"..................

Vandebos

#13 , 09 mar 2012 16:03

Er zijn in het verleden al diverse kantoren voor discriminatie veroordeeld, tevens diverse werkgevers... De enige oplossing daartegen is zonder pardon klacht indienen en telkens weer het CGKR inschakelen..

VDG2
Topic Starter

#14 , 09 mar 2012 18:10

@windowsXP: waarom tegen mij gericht? Heb ik ergens geschreven dat dit niet zo is misschien? Lees mijn post eens opnieuw, nogmaals ik ben zelf uit de sector gestapt door zo'n toestanden.

@VDB: dat bedoel ik dus, alleen kan ik het niet zo uitleggen zoals jij. ;-)

WindowsXP

#15 , 09 mar 2012 20:30

Er zijn in het verleden al diverse kantoren voor discriminatie veroordeeld, tevens diverse werkgevers... De enige oplossing daartegen is zonder pardon klacht indienen en telkens weer het CGKR inschakelen..
Ja maar de probleem is.... wat kan er echt van komen als je klacht indient? En kun je wel ECHT bewijzen dat ze discrimineren? Gelijk in de eerste geval.. is het niet de schuld van de uitzendconsulente maar de schuld van de cliënt van de uitzendkantoor dus de werkgever. Eerlijk gezegd ik weet het niet hoor.. het is toch geen makkelijke klus denk ik. En dan ook nog een advocaat nemen wat de nodige kosten met zich zal meebrengen.

Toch bedankt voor je raad! :)
@windowsXP: waarom tegen mij gericht? Heb ik ergens geschreven dat dit niet zo is misschien? Lees mijn post eens opnieuw, nogmaals ik ben zelf uit de sector gestapt door zo'n toestanden.

@VDB: dat bedoel ik dus, alleen kan ik het niet zo uitleggen zoals jij. ;-)
Geachte Vanessa...

Men excuses als het leek of ik jou beschuldigde want het is niet zo bedoelt. Ik wil er gewoon mee bewijzen dat het voor sommige mensen ook niet altijd zo makkelijk gaat en als je paar x zoiets meemaakt dat je na een tijd ook "opgeeft".... .

Ik geef ook wel toe dat er idd ook wel luierikken bij zullen zitten no matter wat de afkomst ook is.. zal bij de Belgen ook wel zijn.

Ik heb het nu nog maar over "aangenomen worden" gehad,en niet over beginnen te werken en je soms zelfs "buitengepest" wordt bij sommige firma's dmv... :negeren,grapjes,onteren,............................... .

Terug naar “Praat café”