Termijn aangetekende zending

fodbot
Topic Starter

Termijn aangetekende zending

#1 , 20 nov 2012 09:59

Hallo,

een tijdje geleden kreeg ik een aanmaning in de bus van een nutsbedrijf wegens te laat betalen. Klopt, ik had de betaling nog niet gedaan. Mijn echtgenote gooit echter de aanmaningsbrief in de papiermand en die verdwijnt richting containerpark. Ik betaal dan maar de originele factuur, zonder de rappelkosten.
Op 24/10 leeg ik 's avonds mijn postbus en vind een kennisgeving van aangetekende zending achtergelaten door de postbode (op 24/10 aangebeld maar geadresseerde niet thuis) met de melding dat deze kan afgehaald vanaf 26/10 om 10.00h.
Op 30/10 kan ik me vrijmaken en haal de aangetekende zending af, om vast te stellen dat ik uiterlijk de rappelkosten + kosten aangetekende zending op 29/10 had moeten voldaan hebben. De datum op aangetekende zending is van 19/10 (een vrijdag btw) en moet binnen de 10 kalenderdagen voldaan zijn (29/10).
Te laat dus. Ik betaal diezelfde dag nog (30/10).
Op 6/11 krijg ik een schrijven van een advokatenkantoor waar men mij vriendelijk verzoekt op diezelfde kosten + 30 € nalatigheidsintresten te betalen. Een telefoontje naar het nutsbedrijf leert me dat ik maar op 30/10 had moeten bellen en dat ik niet aan die 30 € kosten zal kunnen ontsnappen. Ik leg uit dat ik de brief pas vanaf 26/10 had kunnen afhalen en dat het zelfs dan virtueel onmogelijk was geweest om binnen de voorgestelde termijn te betalen vermits een overschrijving 4 dagen kan duren. Ik word zeer onvriendelijk de deur gewezen.
Ik heb dan maar de E-track van Bpost afgeprint waar zeer duidelijk het tijdsverloop op staat.
Mijn vraag nu : ben ik hoegenaamd ook maar enige geldsom schuldig ?

Alvast bedankt,
S

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 20 nov 2012 11:51

Je trekt inderdaad aan het kortste eind en zal dus de nalatigheidsintresten, ... moeten betalen. Ik zou er niet mee dralen als ik jou was. Kosten lopen verder op.
Bovendien, je komt er nog vrij goedkoop van af. Dus, betaal het liefst vandaag nog!

Turaki

#3 , 20 nov 2012 11:52

Indien dit in de algemene voorwaarden is opgenomen (waar u akkoord mee bent gegaan), moet u dit betalen.
U wordt namelijk verondersteld de inhoud van een AS te kennen op datum van de 1e aanbieding, dus op 24/10.

Reclame

fodbot
Topic Starter

#4 , 20 nov 2012 13:32

Klopt. Op 24/10 is de kennisgeving gebeurd. Volgens mij kan pas vanaf dan de termijn beginnen lopen en wel als volgt :

Artikel 53 bis van het gerechtelijk wetboek bepaalt: "ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaald, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving berekend vanaf:

1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een per post aangetekende brief met ontvangstbewijs, de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden is geworden aan de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, aan zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats.

2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, de derde dag die volgt op deze waarop de brief aan de postdiensten overhandigd is geworden, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst.

...

Ik kan aannemen dat de termijn van 10 kalenderdagen begint te lopen na 24/10.
Ik kan toch onmogelijk iets voor een bepaalde datum betalen als ik niet op de hoogte ben. Wat als geadresseerde op vakantie is of om professionele redenen in het buitenland vertoeft? Pech gehad misschien ?
Ik heb de rappelkosten onmiddellijk betaald, maar ik ga geen 30 € betalen voor iets waar een derde (Bpost) misschien schuld in heeft.
Het is natuurlijk wel mooi om iemand binnen de 10 dagen iets te laten betalen, en dan vooral op een vrijdag de brief te posten, da's dan al drie kalenderdagen gewonnen...

duma

#5 , 20 nov 2012 13:33

En waar zou Bpost dan misschien schuld in hebben?

fodbot
Topic Starter

#6 , 20 nov 2012 13:43

Laattijdig afleveren ?

Lightning

#7 , 20 nov 2012 14:01

U wist op 24/10 dat U diende te betalen voor 29/10 (AS aangeboden op die datum). Dat is ruim voor de betalingstermijn verstreek. Er is dus geen sprake van laattijdige aanbieding door Bpost, wel van laattijdig betaling (afhaling) door U.

fodbot
Topic Starter

#8 , 20 nov 2012 14:05

Eeuhm, ik kan het stuk pas afhalen op 26/10 vanaf 10.00h. Da' s 8 kalenderdagen. Als ik al op die dag zou kunnen gaan, zou het waarschijnlijk nog te laat geweest zijn...

Lightning

#9 , 20 nov 2012 14:11

Het is aangeboden geweest op 24/10, dus wordt er juridisch gezien verondersteld dat U vanaf dat ogenblik kennis had van de inhoud van de brief, afgehaald/geopend/gelezen of niet.

fodbot
Topic Starter

#10 , 20 nov 2012 14:14

Fijn. Dus mijn betaling op 30/10 is dan ruimschoots op tijd want die is binnen 10 kalenderdagen gebeurd.

fodbot
Topic Starter

#11 , 20 nov 2012 16:15

Wat als de geadresseerde met vakantie is ?

Lightning

#12 , 20 nov 2012 16:24

Indien de geadresseerde niet binnen de bewaartermijn van enkele weken zijn AS ophaalt, gaat de brief terug naar de afzender.
Juridisch doet dit niets af aan kennisgeving. Vanaf de eerste aanbieding wordt inhoud verondersteld gekend te zijn.

fodbot
Topic Starter

#13 , 20 nov 2012 16:28

Ik begrijp het. Maar ik begrijp niet dat een voorgestelde termijn kan beginnen te lopen vanaf de datum dat een brief opgesteld wordt.
Ik zou denken dat deze termijn pas kan beginnen ingaan bij kennisgeving aan de geadresseerde...

de reden
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 nov 2012 17:13

een tijdje geleden kreeg ik een aanmaning in de bus van een nutsbedrijf wegens te laat betalen. Klopt, ik had de betaling nog niet gedaan. Mijn echtgenote gooit echter de aanmaningsbrief in de papiermand en die verdwijnt richting containerpark. Ik betaal dan maar de originele factuur, zonder de rappelkosten.
Op 24/10 leeg ik 's avonds mijn postbus en vind een kennisgeving van aangetekende zending achtergelaten door de postbode
als ik het goed begrijp heeft u het hoofdbedrag reeds betaald vóór de aangetekende ingebrekestelling , vanwaar dan die 30€ nalatigheidsintresten ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

fodbot
Topic Starter

#15 , 20 nov 2012 17:32

Correct. De aangetekende zending is een gevolg van het niet betalen van de rappelkosten, waarvan ik niet meer wist hoeveel ze bedroegen. Ik had alleen nog de originele factuur ter beschikking.
De 30€ nalatigheidskosten kwamen daags nadat ik te laat reageerde op het aangetekend schrijven, er nog eens bovenop.
Mijn bezwaar ligt in het feit dat er volgens het nutsbedrijf een termijn van 10 kalenderdagen begint te lopen vanaf het opstellen van hun aangetekend schrijven (19/10), en niet vanaf wanneer ik kennis krijg van het schrijven (24/10).

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”