#4 , 20 nov 2012 13:32
Klopt. Op 24/10 is de kennisgeving gebeurd. Volgens mij kan pas vanaf dan de termijn beginnen lopen en wel als volgt :
Artikel 53 bis van het gerechtelijk wetboek bepaalt: "ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaald, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving berekend vanaf:
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een per post aangetekende brief met ontvangstbewijs, de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden is geworden aan de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, aan zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats.
2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, de derde dag die volgt op deze waarop de brief aan de postdiensten overhandigd is geworden, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst.
...
Ik kan aannemen dat de termijn van 10 kalenderdagen begint te lopen na 24/10.
Ik kan toch onmogelijk iets voor een bepaalde datum betalen als ik niet op de hoogte ben. Wat als geadresseerde op vakantie is of om professionele redenen in het buitenland vertoeft? Pech gehad misschien ?
Ik heb de rappelkosten onmiddellijk betaald, maar ik ga geen 30 € betalen voor iets waar een derde (Bpost) misschien schuld in heeft.
Het is natuurlijk wel mooi om iemand binnen de 10 dagen iets te laten betalen, en dan vooral op een vrijdag de brief te posten, da's dan al drie kalenderdagen gewonnen...