Als je al eens gecolloqueerd geweest bent, is het dan normaal dat de politie je elke keer, bij het minste incident, zomaar mag in een cel stoppen en dat je zelfs een advocaat ontzegd word, waarbij de gerechtsarts u zomaar in een instelling mag plaatsen?
Ik werd meegenomen door de politie, nadat ik boos was geworden en in feite niets ergs gedaan had. Ik vertrouwde het hele zaakje niet, maar uiteindelijk ben ik de combi ingestapt en geboeid naar het politiekantoor gebracht. Eens bij de politie kon ik mijn verhaal kwijt, over het waarom ik boos was.
Toen ik naar een advocaat vroeg, werd die me geweigerd. Ik werd opgesloten in een cel en vandaaruit mocht ik naar een bureau om een gesprek te hebben met een gerechtsarts. Die moet blijkbaar geadviseerd hebben aan de procureur om mij in een instelling op te nemen. Toen ik wederom aan de agenten vroeg naar een advocaat, werd deze me opnieuw geweigerd.
Ik moest ondertussen wachten in de cel op een uitspraak van het Parket. Bij het mogen aanhoren van de beslissing dat ik naar een gesloten instelling zou worden overgebracht, werd me opnieuw een advocaat ontzegd.
Een rare situatie. Blijkbaar mag men iedereen zomaar eventjes in een cel stoppen, ook al is die persoon geen bedreiging, en deze meenemen, zonder enige vorm van verdediging, om vervolgens in een instelling vast te zetten.
Graag jullie advies en welke stappen dienen ondernomen te worden om deze beslissing aan te vechten, teneinde mijn vrijheid te herwinnen.
Dank bij voorbaat