verkeerde rechtbank

nico2016
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verkeerde rechtbank

#1 , 14 dec 2016 18:19

hoi allemaal ,
ik ben hier op terecht gekomen omdat ik ten onrechte van wanbetaling beschuldigd word.
ikzelf ben ook vrij zeker dat ik kan bewijzen dat dit ten onrechte is.
nu, mijn probleem.
deze week heb ik mijzelf aangeboden op de rechtbank eerste aanleg na een schrijven van een deurwaarder
ik heb zelf gekozen geen advocaat te nemen omdat ik denk dat eerlijkheid meestal gelijk krijgt.
eenmaal daar aangekomen heb ik gewacht tot mijn zaak afgeroepen werd . eenmaal bij de rechter (na een 2e keer afgeroepen te worden, de eerste keer werd ik terug gestuurd om eerst de makkelijkere dossiers af te werken) vertelde de advocate van de tegenpartij dat ik niet in de juiste rechtbank zat .
ik was stomverbaasd . een oproepbrief van een deurwaarder, een advocaat van de tegenpartij , om dan te vernemen dat mijn schuld (2000 euro)
niet behandeld kan worden omdat eerste aanleg pas vanaf 2500 euro kan .....ik ben op vraag van de tegenpartij naar daar MOETEN komen.
gevolg ; 1 dag verlof kwijt, nog steeds geen oplossing, en alweer in afwachtende positie. nu is mijn vraag aan jullie , kan dit zomaar?
of heb ik recht op een vergoeding?
ik heb gelezen dat dit vanaf 2014 veranderd is . de advocate van de tegenpartij beweerde dat dit nog maar net veranderd is. vandaar mijn schrijven. duidelijk niet zo eerlijk als ikzelf...
alvast bedankt voor de correcte info.
met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 14 dec 2016 19:03

Juist.
Met ingang van 1 september 2014 werd het grensbedrag opgetrokken naar 2.500,00 EUR.
Hoe oud is die advocate? Indien ze 80 jaar is dan lijkt voor haar 2014 nog zeer recent...alles is immers relatief.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus

#3 , 14 dec 2016 21:36

U kan nu schadevergoeding vragen voor de fout - een dag werkverlet en dus uw dagloon + verplaatsingskosten.

Normaal neemt men vb eerst de uitstellen - in sommige rechtbanken eerst de oudste advocaten ( maar bij diegene die ik ken pakt dat niet meer).

Reclame

nico2016
Topic Starter

#4 , 15 dec 2016 21:58

hey, bedankt voor de reactie. nu mijn volgende vraag ; hoe en waar moet ik zijn voor deze onkosten . en wat is de correcte manier om dit aan te pakken

nico2016
Topic Starter

#5 , 15 dec 2016 22:06

advocate was eind 40 denk ik. ik denk dat ze vooral niet voorbereid was en niet gedacht had dat ik een dossier van meer dan 40 pagina s (in 3voud) bij me had. ze heeft de tijd da we teruggestuurd werden volop benut om dit te ontdekken en da kwam haar heel goed uit. binnen en buiten lopen , bellen, sms en ,zelfs foto s van me getrokken denk ik . dossier heb ik niet afgegeven omdat de rechter er geen moest hebben omwille van geen behandeling.

Franciscus

#6 , 15 dec 2016 22:48

Maar nu moet tegenpartij wel op uw dossier conclusie antwoorden.
Bij de vrederechter kan u al fijntjes opmerken dat dat - tegenpartij u eerst voor de Rb eerste aanleg heeft laten dagen - en dat zal uw eerste conclusie al heeft gehad maar nog niet geantwoord.
Dus dat u nu wacht op haar antwoord want ze heeft ondertussen al x weken de tijd gehad. (Niet dat dit veel aanhaald maar u wrijft het er wel in 8_)
Ook al moet ze dat nu pas maar kan zijn dat vrederechter de termijn dat ze krijgt wat 'verkort' en duidelijk zal aangeven datze u per direct moet antwoorden

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”