Erfdeel kinderen bij overlijden moeder?

ovi
Topic Starter

Erfdeel kinderen bij overlijden moeder?

#1 , 22 okt 2010 08:33

Zal mijn vraag even los van het andere topic stellen waar het de vader was die overleden was maar hebben ongeveer dezelfde vraag.
Bij ons was het mijn schoonmoeder die overleden is enkele jaren geleden en we hadden gehoopt om voor de eerste keer in ons leven toch eens iets te krijgen van de vader van mijn vrouw! Ze waren getrouwd zonder contract. Via de notaris kregen we een papier van de vele spaarrekeningen en eigendommen die mijn schoonvader heeft waar op elk toch een zeer aanzienlijk bedrag staat. Om één of andere reden hebben wij niks gekregen aangezien we geen recht hadden op ons deel volgens mijn schoonvader. Mijn vrouw en haar 2 broers hebben niet gedurft om tegen hun vader in te gaan maar zitten er nu wel continu tegen elkaar over te zagen dat ze toch iets zouden moeten kunnen doen. Ondertussen heeft hij ook 3 appartementen verkocht en ook van deze transaktie hebben wij verder geen info gekregen dus kan hij met deze centjes ook weer doen wat hij wil. Mijn schoonvader heeft niet echt een goede relatie met mijn vrouw en zijn 2 zonen dus we vrezen het ergste! Ondertussen is hij ook terug hertrouwd dus het wordt er niet beter op. :roll:
Hebben ze dan echt geen mogelijkheid al iets op te eisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 okt 2010 17:25

Inderdaad , te veel erfenissen worden niet verdeeld volgens de regeling die de wet voorschrijft en veronderstelt. Er was geen contract of geen testament, dan is deze wettelijke verdeling van toepassing.Blote eigendom aan de kinderen , vruchtgebruik aan de overlevende echtgenoot. Voor onroerende goederen wordt een notificatie gemaakt bij de Registratie. Voor roerende goederen als geld en effecten moet men dat zelf organiseren: de gelden worden geblokkeerd , in blote eigendom, op naam van de erfgenamen met uitbetaling van de intresten , het vruchtgebruik , aan de overlevende echtgenoot. Dit laatste wordt veel te weinig gedaan : U kan dit evenwel nu nog vragen.
Als uw vader onroerende goederen heeft verkocht zoner tussenkomst van de kinderen , moeten we denken dat die goederen reeds van hem alleen waren. Anders kan hij dat niet.
De kinderen moeten de aangifte nalatenschap van moeder toch ondertekend hebben : wat stond daar op? Vraag inzage van die aangifte via notaris of bij de Registratie.

U vreest dat er gelden gaan verdwijnen richting zijn tweede vrouw. Als jullie , bij zijn overlijden , die schenkingen kunnen bewijzen , zullen die beperkt worden tot het toegelaten maximum. Maar dat zal moeilijk zijn. Vraag daarom de wettelijke verdeling van de nalatenschap van moeder ( zie eerste alinea)
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ovi
Topic Starter

#3 , 25 okt 2010 10:41

Bedankt Wanton!
Het is niet mijn vader maar mijn schoonvader en zowel mijn echtgenote als haar 2 broers durven niet tegen de beslissing van hun vader in te gaan maar zitten daar nu wel al jaren tegen elkaar over te zagen i.p.v. eens eindelijk iets te onernemen en daarom even mijn vraag.
We hebben de papieren waarop de volledige bezittingen van mijn schoonvader te zien zijn en ik weet dat ze alle drie getekend hebben en dat mijn schoonvader de successie kosten betaald heeft en dat is al. :roll:
Beetje triestige situatie dat een vader zijn kinderen niks gunt ook al hebben ze hem nooit iets in de weg gelegd maar dat is nu eenmaal de situatie.
Zijn moeder is ondertussen ook overleden en van de verkoop van die haar huis heeft hij ook weer 75.000 euro gekregen die hij dus even goed aan zijn eigen 3 kinderen had kunnen geven maar weer niks. Weer een paar spaarboekjes bij geopend waarschijnlijk! :twisted:
Wij zouden dus WEL het deel v/d moeder kunnen vragen of versta ik het nu verkeerd?

Reclame

Lightning

#4 , 25 okt 2010 10:53

Om op dat laatste deel te antwoorden.
Als uw schoonvader van zijn moeder geërfd heeft (75000 opbrengst uit de verkoop van huis) is dat geld van hem. De kinderen (uw vrouw en 2 broers) hebben niets te eisen wat betreft die erfenis.

wanton

#5 , 25 okt 2010 14:08

U kunt idd wel het deel van moeder vragen. Na aftrek van begrafenis en successierechten , is dat de helft van de aangegeven roerende waarden , zoals vermeld op de aangifte nalatenschap. Jullie kunnen de blote eigendom vragen : op naam van de kinderen laten blokkeren , maar (schoon)vader krijgt de intresten uitbetaald. Dat is de uitvoering van de wettelijke regeling. Daar kan hij zich niet tegen verzetten : men vraagt slechts de toepassing van de wet!
Dat geld dat hij van zijn moeder heeft geërfd is van hem , behoort dus niet tot de gemeenschap. Daar kunnen jullie nu niets van eisen. Maar er zijn bewijzen dat hij dat bedrag heeft : die kan hij dus niet zomaar weggeven aan zijn vrouw.
Toet-anch-Amon

Marie_K

#6 , 31 okt 2010 12:48

Ons is altijd gezegd (door de notaris) dat mijn vader vruchtgebruik heeft op alles van mijn moeder. Het huis staat voor een deel op onze naam, maar hij heeft vruchtgebruik. Maar zo ook het geld, hij zou dat met zijn vruchtgebruik moeten beheren als een goede huisvader. Maar als hij alles op doet, dan is dat pecht voor ons :(

wanton

#7 , 31 okt 2010 18:49

Ja Marie K , maar als het gedaan is als wordt verondersteld , nl. blokkering van moeders deel op naam van de kinderen , kan hij wel de intresten krijgen en opdoen , maar aan het bedrag als dusdanig kan hij niet aan , laat staan het spenderen. Zijn eigen deel evenwel kan hij erdoor jagen. Voor het huis wordt die toepassing gedaan door een notering bij de Registratie , maar voor het geld moet je het zelf organiseren. En daar zien de meeste mensen tegenop!
Toet-anch-Amon

Marie_K

#8 , 31 okt 2010 20:21

Meen je dat???
Dus omdat wij (als 'kinderen' van 20 en 23) niets georgainseerd hebben heeft hij al het geld en kan hij alles erdoor jagen?

roharro

#9 , 31 okt 2010 20:32

Ja dat kan, maar als het geld er nog is kunt u nog steeds eisen dat het bedrag geblokkeerd wordt.
Uw vader is waarschijnlijk tegoedertrouw, of mischin heeft hij dt geld echt nodig voor zichzelf. Het is in ieder geval zo dat als het geld er nog is wanneer hij overlijdt jullie en tweede maal erfenisrechten betalen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ovi
Topic Starter

#10 , 09 nov 2010 13:36

Meen je dat???
Dus omdat wij (als 'kinderen' van 20 en 23) niets georgainseerd hebben heeft hij al het geld en kan hij alles erdoor jagen?
Voila, dat heeft hij dan goed gezien en het gaat hier niet over een klein bedragje!!! :evil:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 nov 2010 18:26

Gebruik uw rechten die bij WET zijn vastgelegd.
Punt
Andere lijn

ovi
Topic Starter

#12 , 23 mar 2011 12:22

Het is dat wat ik vroeg hé Francis!

Zowel mijn vrouw als haar 2 broers durven tegen deze bullebak niets beginnen en nadat hij eerst een fantastische vrouw de dood heeft ingejaagd kan hij dus nu rustig al de centjes erdoor jagen zonder dat we er iets kunnen aan doen. Ze hebben toen enkele papieren moeten tekenen en we hebben dan pas gezien dat hij een 15 tal spaarrekeningen heeft waar op iedere rekening meer op staat dan wij ooit zullen kunnen bij elkaar sparen.
We hadden dan ook gehoopt om allemaal toch eens iets te krijgen maar zoals verwacht niks gezien.
Ondertussen heeft hij een ander slaafje gevonden waar hij enkele jaren gelden mee getrouwd is maar aangezien die 20 jaar jonger is zullen we dus ook niet moeten wachten op de verkoop van het huis aangezien ze natuurlijk vruchtgebruik heeft.
Heel dom om uw eigen kinderen niks te gunnen en als we het ooit krijgen op die manier ook veel te veel successierechten zullen betalen.

Loes89

#13 , 13 apr 2011 13:05

Ongelofelijk! Ik heb net hetzelfde meegemaakt en hierop dus direct mijn antwoord ook.

Ik en mijn broer zijn 22 en 23 jaar en blijkbaar was er ooit een serieus bedrag dat mijn moeder had nagelaten voor "de opvoeding van ons".
Nu wij er achter vragen of er nog iets is worden we de huid vol gescholden en zitten we met een hele hoop vragen.

Blijkbaar zou al het geld op zijn en tot overmaat van ramp staat hij ook nog eens op het punt te trouwen.
Dus hij is volledig in zijn recht om dit geld volledig op te smossen als ik het goed versta?

groetjes

roharro

#14 , 13 apr 2011 19:58

Ongelofelijk! Ik heb net hetzelfde meegemaakt en hierop dus direct mijn antwoord ook.

Ik en mijn broer zijn 22 en 23 jaar en blijkbaar was er ooit een serieus bedrag dat mijn moeder had nagelaten voor "de opvoeding van ons".
Nu wij er achter vragen of er nog iets is worden we de huid vol gescholden en zitten we met een hele hoop vragen.

Blijkbaar zou al het geld op zijn en tot overmaat van ramp staat hij ook nog eens op het punt te trouwen.
Dus hij is volledig in zijn recht om dit geld volledig op te smossen als ik het goed versta?

groetjes
Als het geld diende voor jullie opvoeding en het is daar voor gebruikt dan zie ik geen probleem....
Indien jullie nog minderjarig waren op ogenblik overlijden moeder dan is er een tussenkomst van de vrederechter geweest destijds. Normaal gezien zou die de nodige bewarende maatregelen -indien daartoe een noodzaak was- moeten hebben getroffen. Is er een voogd aangesteld destijds, zo ja, dan moet die jullie ook een "afrekening" kunnen voorleggen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

weesje

#15 , 11 mei 2011 10:43

Hoi,
Hoe kom je achter deze "afrekening" als de voogd ondertussen ook overleden is? In mijn geval gaat het over een voogd die 34j geleden werd aangesteld bij het overlijden van 1 van mijn ouders.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”