Aanvaarden erfenis

walter169
Topic Starter

Aanvaarden erfenis

#1 , 27 mei 2011 08:50

Het gaat over mijn broer en mijn moeder die beide zijn overleden. Mijn broer ga ik hieronder de zoon noemen.
Zoon en moeder zijn beide overleden. De zoon woonde in Spanje en is begin april overleden en de moeder woonde in België en is begin mei overleden, dus ongeveer een maand na de zoon.
De zoon is getrouwd met een buitenlandse vrouw. Uit zijn eerste huwelijk met een belgische vrouw heeft de zoon één dochter.
Zowel zijn buitenlandse vrouw als zijn belgische dochter gaan de erfenis weigeren van de zoon, dus wordt de moeder erfgenaam van de zoon omdat moeder nog leefde bij het overlijden van de zoon.
De erfgenamen van de moeder willen in haar naam de erfenis van de zoon weigeren.
De aangifte van de erfenis van moeder moeten wij binnen de vijf maanden indienen. Gezien de omstandigheden zal de erfenis van de moeder eerder afgehandeld zijn dan die van de zoon.
Nu is ons gezegd als wij de erfenis van ons moeder aanvaarden, dit wordt aanzien als een daad van aanvaarding van de erfenis van zoon naar moeder en wij, de erfgenamen van de moeder, dus zogezegd de erfenis van de zoon aanvaard hebben en de erfenis van de zoon niet meer kunnen weigeren.
Kan iemand ons helpen met een antwoord aub.
Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 27 mei 2011 14:37

Dit is zodanig ingewikkeld dat u zich best wendt tot een notaris en of raadsman die zich in dit soort kwesties heeft bekwaamd.

mogelijke problemen:

de zoon gedomicileerd in Spanje? dan valt de erfenis mogelijk onder Spaans recht.
is de erfenis van de zoon al verworpen?
kan u in naam van de overleden moeder de erfenis verwerpen of dient u dit in eigen naam te doen (plaatsvervulling?)
eventueel kan u aanvaarden onder boedelbeschrijving.

walter169
Topic Starter

#3 , 27 mei 2011 18:50

Bedankt jojan voor uw reactie.

Het is inderdaad zo dat de zoon gedomicileerd is in Spanje en zijn erfenis is nog door niemand verworpen. Er is ook nog geen aangifte van de erfenis gedaan.
Om de erfenis te verwerpen moeten we naar Spanje want dit moet bij de spaanse rechtbank gebeuren ofwel proberen de erfenis via volmacht te verwerpen.

Ons grootste probleem is hoe dat we de erfenis van ons moeder kunnen aanvaarden zonder dat we de erfenis van de zoon er automatisch bij hebben want deze willen we weigeren omdat de zoon te veel schulden heeft hier in Belgie.
Dank u

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”