treden kinderen in plaats van efrechten van hun vader?

rex
Topic Starter

treden kinderen in plaats van efrechten van hun vader?

#1 , 21 jan 2012 11:59

Hallo,

Ik heb volgende vraag.

Ik woon samen met vriendin, we zijn niet getrouwd maar hebben 2 minderjarige kinderen.

Ik heb 2 broers.

Mijn ouders zijn "bemiddeld" , ik heb het dan over een onroerend patrimonium waar een beetje vanalles inzit.

De vraag is eigenlijk heel simpel: als ik kom te overlijden, hebben mijn kinderen dan "recht" op mijn erfdeel tgo mijn ouders?

Of moet ik trouwen zodat mijn partner op dat moment bepaalde rechten heeft? ik heb eigenlijk geen zin om te trouwen maar dit is iets wat me wel bezighoudt.

Ik zou het bijzonder jammer vinden moest het onroerend patrimonium van mijn ouders enkel naar mijn 2 broers gaan als ik kom te sterven VOOR mijn ouders.
Ik hoop dat het is dat in dat geval 1/3 naar mijn kinderen gaat en 2/3 naar mijn 2 broers.

Uiteraard wil ik niet vroeger sterven dan mijn ouders maar als je jong bent denk je niet aan zo een dingen maar de laatste tijd heb ik 2 mensen uit mijn omgeving (niet oud!!!!) kanker zien krijgen en dan denk je wel eens na over vermogensplanning edm.

Ik weet dat er "veel" is en ik wil absoluut dat mijn kinderen daar ook van kunnen genieten, ook moest ik vroegrijdig overlijden

Bedankt dat iemand deze wil beantwoorden

mvg

Rex

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 21 jan 2012 13:35

Indien het "jouw" kinderen zijn, dan erven zij in jouw plaats als jij toevallig sterft voor je ouders. Aangezien je waarschijnlijk niet wettelijk samenwoont of niet gehuwd bent, erft je vriendin niets of je moet haar iets toewijzen via testament.

Vandebos

#3 , 21 jan 2012 14:43

Uw kindsdeel bedraagt echter 25% niet 33%. Elk van uw kinderen zal dan ook recht hebben op minstens 12.5%.

Reclame

wanton

#4 , 21 jan 2012 20:13

Vandebos , 25 % is idd het wettelijk minimum erfdeel voor rex. Maar we mogen er toch van uit gaan dat zijn ouders een gelijkmatige verdeling willen , zodat desgevallend zijn kinderen toch 1/3 verdelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

rex
Topic Starter

#5 , 22 jan 2012 11:22

Alavst hartelijk bendankt voor jullie reply.

Er is geen ruzie tussen ouders en broers onderling dus mij enkel dat "min deel" geven ga ik zeker niet van uit. Het is goed om weten dat mijn kinderen dan 1/3 kunnen verdelen.

Slotvraag: stel nu dat ik wel zou trouwen en dan zou overlijden VOOR mijn ouders.

Hoe zit het dan met mijn echtgenote en mijn kinderen? En is er verschil mbt erven van "geld" en "onroerend goed"

bedankt voor de moeite

Rex

wanton

#6 , 22 jan 2012 14:21

Het zijn steeds uw kinderen die dan erven van uw ouders. Bij het eerste overlijden enkel de blote eigendom van het deel van de overleden grootouder. Bij het overlijden van de tweede grootouder worden zij volle eigenaar van het hun toekomende deel.
Indien u zou overlijden tussen uw beide ouders , bekomt uw echtgenote het vruchtgebruik op het deel dat u had in blote eigendom van de eerst overleden grootouder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”