zoals ik dus vermoedde, de kunstwerken hebben inderdeed voor de vader en zijn kinderen een grote emotionele waarde, maar zullen op de markt quasi niets opbrengen. (ik denk echt dat dit geen veilingwerken zijn...)
En daarmee zeg je zelfs niets over de artistieke kwaliteiten van het kunstwerk. Want waarschijnlijk zijn het stuk voor stuk pareltjes maar kan je deze estetische waarde NIET omzetten in een kunstmarktwaarde. (cfr. kunstmarkt: naambekendheid artiest, marketing...)
Mogelijk scenario

Ik denk dat de nabestaanden (A+B) met volgende argumenten de weduwe Z kunnen overtuigen dat ze beter deze schilderijen meteen aan de kinderen overhandigd.
-> De nalatenschap (een collectie schilderijen die géén grote geldwaarde vertegenwoordigt) moet door de vruchtgebruiker (Z) intact gehouden en bewaardt worden. Het wettelijk vruchtgebruik heeft ze, maar practisch zal Z daar géén inkomsten mee verwerven, integendeel het zal haar geld kosten. De kinderen (A+B) zullen ook opdracht aan hun notaris zullen geven

de hélé collectie schilderijen te inventariseren mét foto in de boedelbeschrijving. Je zal zien dat Z de verantwoordelijkheid voor het intact houden en bewaken van de "artistieke nalatenschap" te lastig vindt en de collectie aan de kinderen zal overdragen. Wellicht vraagt ze om één werkje te mogen houden.
Wedden dat?