Zelfmoord en Erven

Mister B
Topic Starter

Re: Zelfmoord en Erven

#16 , 03 apr 2012 19:41

Eerst en vooral bedankt voor de snelle en vele reacties.
Het een en ander is mij al wat duidelijker.
Z heeft de leeftijd van 55 jaar.
X was zelf zeer gehecht aan zijn schilderijen en verkocht heel sporadisch.
De schilderkunst was géén bron van inkomen.
Graag zou ik enkele foto's van schilderijen kunnen tonen zodat jullie enig idee zouden hebben waarover het gaat.
Maar vindt niet echt hoe ik dit kan doen op dit forum.
Nog bijkomende vraag.
A en B hebben op dit moment nog géén enkele actie ondernomen ivm nalatenschap aangezien X nog maar 2 weken overleden is.
Worden zij door notaris gecontacteerd of moeten zij zelf actie ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#17 , 03 apr 2012 22:33

Het zijn de erfgenamen die actie moeten ondernemen. Zij beslissen of er een notaris wort aangesproken en welke. Het zijn zij die opdracht geven. Z is ook erfgenaam en die kan een andere notaris nemen.
Een vrouw van 55 jaar heeft nog een levensverwachting van 34,5 jaar. De vergoeding van het vruchtgebruik is dan te plaatsen rond 64 %. Bij verkoop van het huis heeft Z recht op 82 % van de totale prijs. Zij heeft de helft in volle eigendom= 50 % plus 32 % ( 64 % van de andere helft) als vergoeding van het vruchtgebruik. A & B verdelen 18 % of ieder 9 % van de totale prijs. Misschien toch beter dat er geen verkoop van de woning komt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#18 , 04 apr 2012 09:13

zoals ik dus vermoedde, de kunstwerken hebben inderdeed voor de vader en zijn kinderen een grote emotionele waarde, maar zullen op de markt quasi niets opbrengen. (ik denk echt dat dit geen veilingwerken zijn...)
En daarmee zeg je zelfs niets over de artistieke kwaliteiten van het kunstwerk. Want waarschijnlijk zijn het stuk voor stuk pareltjes maar kan je deze estetische waarde NIET omzetten in een kunstmarktwaarde. (cfr. kunstmarkt: naambekendheid artiest, marketing...)

Mogelijk scenario :-)
Ik denk dat de nabestaanden (A+B) met volgende argumenten de weduwe Z kunnen overtuigen dat ze beter deze schilderijen meteen aan de kinderen overhandigd.
-> De nalatenschap (een collectie schilderijen die géén grote geldwaarde vertegenwoordigt) moet door de vruchtgebruiker (Z) intact gehouden en bewaardt worden. Het wettelijk vruchtgebruik heeft ze, maar practisch zal Z daar géén inkomsten mee verwerven, integendeel het zal haar geld kosten. De kinderen (A+B) zullen ook opdracht aan hun notaris zullen geven :-) de hélé collectie schilderijen te inventariseren mét foto in de boedelbeschrijving. Je zal zien dat Z de verantwoordelijkheid voor het intact houden en bewaken van de "artistieke nalatenschap" te lastig vindt en de collectie aan de kinderen zal overdragen. Wellicht vraagt ze om één werkje te mogen houden.
Wedden dat? :-)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”