Mijn vader is in januari 2012 overleden. Hij heeft niet lang voor hij stierf een loft gekocht met zijn vriendin. Samen hebben ze ook een wettelijk samenlevingscontract afgeloten. Voor de loft te betalen hebben ze ieders nog 100.000 euro geleend bij de bank (er was dus geen schuldsaldo verzekering want mijn vader was ziek). De loft kostte 400.000 euro.
Tijdens de erfenisverdeling is naar bovengekomen dat de levensverzekering van mijn vader (goed voor zo'n 170.000 euro) op naam van de vriendin van mijn vader gezet werd. Ze hadden dit onderling afgesproken om hiermee de lening van de loft af te betalen en alle kosten die de erfenis met zich meebracht. Omdat ze dit contract hebben, krijgt zij ook het vruchtgebruik van de loft en zijn mijn zus en ik ieders voor 1/4 eigenaar van de loft.
Niemand van onze familie wist iets van deze regeling af voor de dood van mijn vader en stoot me meer en meer tegen de borst omdat ik al pas werkende de centen goed had kunnen gebruiken. Ze kenden elkaar ook nog maar 3 jaar terwijl ik al 25 jaar zijn dochter ben. Heel eerlijk vind ik dat het dus allemaal niet is verlopen. Er is ook nooit echt ruzie geweest met mijn vader dus snap ik niet goed waarom hij dit zo geregeld heeft.
Mijn vraag is dus of er juridisch iets kan gedaan worden aan dit alles zodat zij het appartement verkoopt en ik en mijn zus ons deel nu krijgen?
Of is dit wishfull thinking en zal ik moeten wachten tot zij eruit trekt en beslist het te verkopen?
Hoe zit het juist als zij deze loft zou verhuren? Moeten wij hier ook onze toestemming voor geven en hebben wij dan recht op de helft van de huurinkomsten?
Alvast bedankt aan iemand die me verder kan helpen. Ik wil hier wel verder mee maar probeer eerst eventjes via het internet.