Successie vorderen na 9,5 jaar?

TD1979
Topic Starter

Successie vorderen na 9,5 jaar?

#1 , 08 jan 2014 18:20

Hallo, ik kreeg vandaag een brief van het registratiekantoor ivm een aangifte van nalatenschap, en ik stel me er wel wat vragen bij :?

De situatie is de volgende:

Mijn vader overleed in augustus 2004. Op zijn werk had hij een groepsverzekering. Het geld van die groepsverzekering is na zijn overlijden op mijn rekening gestort. Ik ben enig kind, geen broers of zussen, moeder reeds overleden in 1998 en er zijn verder geen andere erfgenamen.
Vandaag, 8 januari 2014, bijna 10 jaar na zijn overlijden :shock: krijg ik een brief van het registratiekantoor met de mededeling dat er geen aangifte van nalatenschap is gebeurd.
Bij mijn weten heb ik wel successie betaald, maar helaas heb ik daar geen bewijzen meer van, omwille van dat ik ondertussen enkele malen verhuisd ben en heel veel ben kwijtgeraakt :( Ik heb mijn bank reeds voor een samenvatting van de betalingen gevraagd voor de periode augustus -> december 2004. Als er een betaling is gebeurd, dan vinden we die daar wel op terug.

Maar het probleem stelt zich hier:

Door dat ik deze brief nu ontvangen heb slaat de twijfel wel toe en ben ik niet 100% zeker meer of ik die successierechten nu betaald heb of niet :? Ik was toen een jonge 20-er en met zo een overlijden komt er dan zo veel op je af waar je helemaal niets van weet of kent en het is dan ook nog eens zo lang geleden... ik weet niet meer hoe dat allemaal juist verlopen is... Stel dat ik me nu zou vergissen en dat er toch geen successie op betaald zou geweest zijn... Kan het registratiekantoor deze nog terugvorderen na al die tijd en indien ja, waar mag ik me nog aan verwachten dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2014 18:49

Was er een eigendom?
Was er geen notaris bij betrokken...?

wanton

#3 , 08 jan 2014 18:52

Hoe oud was u in augustus 2004? Dat is van belang voor eventuele vrijstelling van de uitbetaalde groepsverzekering.
U kan steeds een kopij vragen van de aangifte nalatenschap , waarschijnlijk is het dat kantoor dat nu reageert.
Indien de groepsverzekering correct werd aangegeven , kunnen ze nu niet meer de successierechten vorderen. Dat moet binnen de 2.5 jaar na het overlijden!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

TD1979
Topic Starter

#4 , 08 jan 2014 19:09

Neen, er was geen eigendom meer, enkel de groepsverzekering en dat waren gelden, geen onroerende goederen. Ik was toen op dat moment 25. Een notaris is er nooit bij betrokken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2014 19:23

Als u die betaald hebt dan zal u de rekeninguittreksels moeten nazien vanaf ofwel datum overlijden ofwel ( indien info verzekering) vanaf datum ontvangen bedrag tot 4 maanden NA overlijden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 08 jan 2014 19:36

Ik vrees dat ze u nog net te pakken hebben vlak voor het einde van de tienjarige verjaringstermijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#7 , 08 jan 2014 22:08

De lokale bank zal je die afschriften niet bezorgen. Ik vrees ervoor dat je die via de zetel moet opvragen.
Rep je met het opvragen van de bankhistoriek. Hopelijk weet je nog bij welke bank dat je toen cliënt was.
Ik hoop dat je deze nalatenschap zorgvuldig en foutloos hebt afgeleverd aan de Registratie, alsook de successierechten hebt betaald.
Indien dit niet zo is, dan betaal je torenhoge boetes en intresten, die dan nog eens gekapitaliseerd worden.
Vanaf morgenvroeg kan je nog tot 9 januari 2004 teruggaan in de historiek. Dus je kruipt in de tijd naar augustus 2004. Al wat meer dan 1 jaar geleden is, kan je niet meer opvragen voor wat betreft de bankhistorieken.
Biijf dus niet stilzitten en stap morgen eens binnen op het registratiekantoor (plaats gebonden aan overledene) en vraag een kopie van de aangifte.

succes-sie

#8 , 09 jan 2014 08:56

Ik zou toch ook eens informeren bij de werkgever : was dit een groepsverzekering met "verplichte" aansluiting, dan is deze vrijgesteld van successierechten (op voorwaarde dat U op datum van overlijden -21 jaar was) (art. 8, lid 6, 3° Wetboek Successierechten).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”