Schenking en doorverkoop

JanDG
Topic Starter

Schenking en doorverkoop

#1 , 25 jul 2014 13:56

Beste,
Mijn echtgenote en ikzelf willen een huis van haar vader overkopen, natuurlijk met zo weinig mogelijk kosten en een zo laag mogelijk bedrag. Wij hebben een 10tal jaar in het huis gewoond en veel verbeteringen aangebracht. Nu is het volgende overeengekomen, mijn echtgenote met haar vader en haar broer.
Vader schenkt het huis aan zijn 2 kinderen - mijn echtgenote en haar broer maar houd het vruchtgebruik. Door middel van dezelfde akte verkoopt de broer direct zijn deel door aan mijn echtgenote. Gezien de situatie wensen we de officiële prijs natuurlijk zo laag mogelijk te houden. Gezien wij in het verleden al veel verbeteringen aan het huis hebben gedaan op eigen kosten is tevens besloten dat de broer zijn helft voor slechts 40% verkoopt. Eenvoudig sommetje - huis geschat door notaris op € 170.000 - schenking zal geschreven worden op 170.00 alle kosten in. Broer verkoopt zijn 1/2 door voor € 60.000.
ziet hier iemand een addertje onder het gras waarvoor wij ons dienen te behoeden?
Eventueel te lage schatting, te lage doorverkoop, bepaalde vermeldingen in overeenkomst?
met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 jul 2014 14:42

Aangezien vader vruchtgebruik behoudt kan broer later bij erfenis een vergoeding eisen van de helft van de huurwaarde tijdens de jaren van vruchtgebruik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JanDG
Topic Starter

#3 , 07 aug 2014 13:45

Roharro, dit is niet echt duidelijk waarom!
Gezien de inkomsten van het vruchtgebruik, huurinkomsten, op rekening van de vader zullen komen zullen die bij erfenis toch gewoon verdeeld worden? Broer & zus elk 50% als er nog geld is.
Waarom kan de broer dan extra 50% van de huurwaarde opvragen, de andere die wel eigenaar is maar geen inkomsten van heeft, heeft er toch ook niets van gekregen.
Concreet zou dit willen zeggen : Overlijden vader over 10jaar - huur € 500 / maand als er bij overlijden € 200.000 op vader zijn rekening staat, zal elk € 100.000 ontvangen en kan de broer extra 10 x 12 x 500 = 60.000 / 2 = € 30.000 opeisen.
Gezien dochter ook geen enkel inkomsten heeft van het huis tot bij overlijden vader en ze het huis gekocht heeft van haar broer, heeft die mijn inzien toch geen recht op extra?
Of is het erfrecht dan toch zo ingewikkeld?
met dank

Reclame

wanton

#4 , 08 aug 2014 11:23

Ik zie hier geen problemen in. Indien in de schenkingsakte de reële waarde wordt vermeld - en daar de rechten worden op betaald- lijkt alles ok. Dat broer zijn helft van de blote eigendom verkoopt voor 60.000 € is een normaal bedrag.
Vader int eventuele huren als vruchtgebruiker. Bij diens overlijden erven de twee kinderen elk evenveel van hun vader.
Aan Jan toch nog dit : uw echtgenote krijgt geschonken en koopt het huis. Jijzelf bent geen eigenaar , tenzij bij huwelijkscontract 'algemene gemeenschap'. Houd daar rekening mee. Dit is zeker een probleem als jullie geen kinderen hebben. Ik veronderstel namelijk dat het huis aan broer betaald wordt met gemeenschappelijk geld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JanDG
Topic Starter

#5 , 08 aug 2014 11:38

Wanton,
Bedankt voor info. wij hebben kinderen.
Effectief met gemeenschappelijk geld gekocht, maar zal zo geschreven worden dat ik vruchtgebruik krijg mocht mijn echtgenote overlijden en kinderen naakte eigendom.

wanton

#6 , 08 aug 2014 17:02

maar zal zo geschreven worden dat ik vruchtgebruik krijg mocht mijn echtgenote overlijden en kinderen naakte eigendom.
Dat is dan niets meer dan de wettelijke bepaling. U krijgt pas het vruchtgebruik nadat uw beide schoonouders zijn overleden!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”