Ik heb twee termijnrekeningen die nog 5 jaar lopen. Ik wens die te schenken aan mijn twee zonen met 3% schenkingsrechten ten einde later hogere successierechten te vermijden.
- De interesten wens ik jaarlijks te behouden, dus ik wens het vruchtgebruik te behouden en schenk dus eigenlijk de blote eigendom aan de kinderen. Kan dit ook aan 3% en moeten zij later geen successie hierop betalen?
- Tweede vraag: Zal de bank – na de schenking – de termijnrekeningen op naam van de kinderen zetten en blijven de intrestvoeten ongewijzigd?
- Derde vraag: is het mogelijk de schenking zo te laten beschrijven dat wanner de termijnrekeningen na 5 jaar vervallen ik toch nog gedurende mijn leven dezelfde som zou kunnen verkrijgen als daarvoor. Voorbeeld : Als ik nu 1000 euro intresten krijg, zal dat binnen 5 jaar misschien maar 200 euro zijn ( gezien de forse daling van de interesten). Kan dat dan zo beschreven worden dat een klein gedeelte van het kapitaal terug moet vloeien naar de gever om zijn inkomsten te verzekeren. Of is dat niet mogelijk en is gegeven is gegeven.