schenking met vruchtgebruik en meer

Jan Solders
Topic Starter

schenking met vruchtgebruik en meer

#1 , 16 nov 2014 12:59

Ik heb twee termijnrekeningen die nog 5 jaar lopen. Ik wens die te schenken aan mijn twee zonen met 3% schenkingsrechten ten einde later hogere successierechten te vermijden.
- De interesten wens ik jaarlijks te behouden, dus ik wens het vruchtgebruik te behouden en schenk dus eigenlijk de blote eigendom aan de kinderen. Kan dit ook aan 3% en moeten zij later geen successie hierop betalen?
- Tweede vraag: Zal de bank – na de schenking – de termijnrekeningen op naam van de kinderen zetten en blijven de intrestvoeten ongewijzigd?
- Derde vraag: is het mogelijk de schenking zo te laten beschrijven dat wanner de termijnrekeningen na 5 jaar vervallen ik toch nog gedurende mijn leven dezelfde som zou kunnen verkrijgen als daarvoor. Voorbeeld : Als ik nu 1000 euro intresten krijg, zal dat binnen 5 jaar misschien maar 200 euro zijn ( gezien de forse daling van de interesten). Kan dat dan zo beschreven worden dat een klein gedeelte van het kapitaal terug moet vloeien naar de gever om zijn inkomsten te verzekeren. Of is dat niet mogelijk en is gegeven is gegeven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan Solders
Topic Starter

#2 , 26 nov 2014 14:06

niemand soms een idee?

wanton

#3 , 26 nov 2014 15:26

U kan een voorwaarde - via notariële akte - stellen bij de schenking. In plaats van intrest dient u jaarlijks/maandelijks een bepaald bedrag te krijgen. Bepaal dit in afspraak en op realistische wijze , vb. 4 %.
Op deze manier is het geld beschikbaar voor hen, want als u enkel de blote eigendom schenkt kunnen uw zonen niets doen met dat geld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 nov 2014 17:08

De hogere intresten uit het verleden opleggen aan naakte eigenaars voor de toekomst lijkt me uitermate betwistbaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 26 nov 2014 18:02

De hogere intresten uit het verleden opleggen aan naakte eigenaars voor de toekomst lijkt me uitermate betwistbaar.
Dacht ik ook. Daarom vaste vergoeding bepalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan Solders
Topic Starter

#6 , 29 nov 2014 10:20

Bedankt, gewoon een vaste redelijke vergoeding, daar had ik niet over nagedacht. Dit is een goed idee, zowel voor mij als de kinderen , die dan eigenlijk direct (na vervallen van de termijnrekeningen natuurlijk) over het geld kunnen beschikken, wat ze niet kunnen bij een blote eigendom.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”