Erfenis Kinder en partnerloze Zus

claesbranders
Topic Starter

Erfenis Kinder en partnerloze Zus

#1 , 02 apr 2015 20:08

hallo ik heb even de volgende vraag.

Mijn welgestelde alleenstaande kinderloze zus is overleden en er was blijkbaar een geregistreerd testament ik had de notaris waar ze het testament had laten opmaken gecontacteerd.
Deze maakte een afspraak met me op een datum en uur op haar kantoor betreft het testament van mijn zus.Op de dag zelf van de afspraak een uur ervoor belt deze
notaris me op om te zeggen dat ik niet hoef te komen daar ik niet in het testament vermeld sta.Ik heb nadien gevraagd om een kopie van het testament te willen
ontvangen voor inzage via mijn advocaat maar de notaris weigert hierop in te gaan.
Daar ik duidelijkheid wil over wat er precies allemaal verdeeld is ( zus had namelijk in het verleden veel ontroerende goederen alsook veel juwelen en obligaties en kasbons alsook geld)
en of ook al haar bezittingen die ze had ook effectief vermeld staan in het testament ( ik denk aan oa inbeeld enz) en of deze correct is gebeurd.
Welke stappen kan ik hiervoor ondernemen? en mocht niet alles wat ze in haar bezit had vermeld staan in haar testament hoe gaat deze verdeeldheid verder?

Graag even informatie hierover.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 02 apr 2015 20:12

U kan geen stappen ondernemen want u bent geen erfgenaam.
Broers en zussen zijn geen reservataire erfgenamen. daardoor kunnen ze zonder meer onterfd worden via testament.
Daar is geen verantwoording voor nodig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

WP002

#3 , 03 apr 2015 09:52

Uw zus mag het allemaal schenken aan de clochard met het bekertje van de MacDonalds (zie De Ideale Wereld), hebt u geen zaken mee.

Reclame

Creatief

#4 , 04 apr 2015 21:34

Idem, uw zus had het recht om u te onterven. Er zijn slechts 2 personen, die ze niet kon onterven. Dat zijn haar vader en moeder indien deze nog zouden leven. Elke ouder heeft recht op 1/4de van de nalatenschap.
De overige helft kon ze vrij wegschenken aan derden, ...

Jammer, dat je naast de "prijzenmand "bent gevallen. Hier zal je je moeten bij neerleggen. Je hebt zelfs geen recht om het testament in te kijken.

In principe belt de notaris de erfgenamen op, die in het testament werden vermeld. Persoonlijk zou ik het zelfs niet eens durven om de notaris hierover te contacteren. En indien je vermeld werd in het testament, dan zou je enkel het stukje tekst te zien krijgen wat van jou zou worden. Wat anderen zouden krijgen, krijg je meestal niet te zien.

wolf2

#5 , 04 apr 2015 22:28

Als ze nog onroerende goederen had op datum van haar overlijden, kan je op het hypotheekkantoor vragen of je de laatste akte mag lezen die over zo een goed gaat. Het goed moet dan wel verkocht zijn na haar overlijden door de legataris(sen). Daarin staat de titel van eigendom (historiek hoe de verkoper aan het goed is gekomen). Kost niet meer dan 15 euro en is openbaar zonder motivatie.

en mocht niet alles wat ze in haar bezit had vermeld staan in haar testament hoe gaat deze verdeeldheid verder?
In dat geval zouden die goederen de wettelijke erfopvolging ondergaan (ouders, broers en zussen, ...).
Maar meestal zet men de begunstigde er in als "algemeen legataris": die krijgt dan alles.

claesbranders
Topic Starter

#6 , 06 apr 2015 10:44

Idem, uw zus had het recht om u te onterven. Er zijn slechts 2 personen, die ze niet kon onterven. Dat zijn haar vader en moeder indien deze nog zouden leven. Elke ouder heeft recht op 1/4de van de nalatenschap.
De overige helft kon ze vrij wegschenken aan derden, ...

Jammer, dat je naast de "prijzenmand "bent gevallen. Hier zal je je moeten bij neerleggen. Je hebt zelfs geen recht om het testament in te kijken.

In principe belt de notaris de erfgenamen op, die in het testament werden vermeld. Persoonlijk zou ik het zelfs niet eens durven om de notaris hierover te contacteren. En indien je vermeld werd in het testament, dan zou je enkel het stukje tekst te zien krijgen wat van jou zou worden. Wat anderen zouden krijgen, krijg je meestal niet te zien.

mijn vraag gaat ook erover om het testament te zien of alles wat ze in haar bezit had daadwerkelijk er ook in vermeld staat vermits de notaris zo raar reageerde en ook omdat het een jonge notaris is.
Een kennis van me die raadsman is zei dat je normaal wel een kopie van het testament kan krijgen ter inzage.

roharro

#7 , 06 apr 2015 11:37

Een testament is geen inventaris.
Als derde partij kunt u gaan inzage eisen van het testament.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#8 , 06 apr 2015 21:22

Een testament is geen inventaris.
Als derde partij kunt u gaan inzage eisen van het testament.
Idem, als derde partij krijg je geen kopietje van het testament. Van onze overleden broer kregen we slechts een heel klein stukje te zien van het testament, enkel het deeltje dat ons (eertijds ons moeder) toekwam.

De notaris zal raar gereageerd hebben omdat een niet reservataire erfgenaam hem opbelde. Dat is echter de gewoonte niet en heb ik reeds eerder aangehaald.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”