Schenking woning jaren voor overlijden vader.

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schenking woning jaren voor overlijden vader.

#1 , 12 mar 2018 17:08

Vraag voor een kennis van mij: zij heeft een broer (dus ze waren met twee kinderen thuis, beiden zijn al lang meerderjarig en niet meer thuis wonend). Moeder is al jaren geleden gestorven, vader is onlangs gestorven. Vader had naast het ouderlijke huis, ook het huis van zijn zijn ouders geërfd. Nu blijkt dat hij deze woning een 10-tal jaar geleden aan zijn zoon geschonken heeft (enkel de naakte eigendom, de vader zelf behield het vruchtgebruik). De zus was hier niet van op de hoogte, aangezien niemand haar iets gezegd had, en de vader gewoon bleef verhuren als voordien.

Nu de vader gestorven is, moet de erfenis verdeeld worden tussen broer en zus. Moet de schenking van die woning mee in rekening gebracht worden wat het reservataire deel betreft? Ik vermoed van wel. Er is geen testament opgemaakt, dus ik veronderstel dat in dat geval alles in 2 moet gedeeld worden? Of wordt de schenking van de tweede woning aanzien als "gedeeltelijke onterving" van de zus, en kan zij haar deel van die woning niet meer opeisen, indien ze van de overblijvende fictieve massa nog aan haar 1/3e reservataire deel komt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2018 17:43

Eerst moet worden nagegaan of die woning niet buiten erfdeel werd geschonken.

Indien dat het geval is dan moet er verder worden nagegaan of die schenking buiten erfdeel
het reservatair erfdeel van het andere kind niet aantast.

Indien dat niet het geval is dan behoudt de begiftigde het huis en wordt de rest in twee
gelijke delen verdeeld.

In het andere geval wordt het huis terug ingebracht en de totale som in twee gedeeld.

Het huis moet in beide gevallen worden geherwaardeerd op de dag van het overlijden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton

#3 , 12 mar 2018 20:01

Dat huis wordt alleszins aan zijn huidige waarde meegeteld in de totaliteit van de erfenis, de zgn. fictieve massa. Dan wordt gezien of er in de schenkingsakte vermeld staat of de schenking 'buiten erfdeel' gebeurd is. Zo neen, erft ieder de helft, waarbij zus eerst de waarde van dat huis krijgt toebedeeld voor er een gelijke verdeling gedaan wordt. Wel schenking buiten erfdeel : is het minder dan 1/3 van het totaal, volgt een gelijke verdeling van de rest. Wel meer dan 1/3 : vergoeding aan zus van het teveel voor verdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”