Vraag voor een kennis van mij: zij heeft een broer (dus ze waren met twee kinderen thuis, beiden zijn al lang meerderjarig en niet meer thuis wonend). Moeder is al jaren geleden gestorven, vader is onlangs gestorven. Vader had naast het ouderlijke huis, ook het huis van zijn zijn ouders geërfd. Nu blijkt dat hij deze woning een 10-tal jaar geleden aan zijn zoon geschonken heeft (enkel de naakte eigendom, de vader zelf behield het vruchtgebruik). De zus was hier niet van op de hoogte, aangezien niemand haar iets gezegd had, en de vader gewoon bleef verhuren als voordien.
Nu de vader gestorven is, moet de erfenis verdeeld worden tussen broer en zus. Moet de schenking van die woning mee in rekening gebracht worden wat het reservataire deel betreft? Ik vermoed van wel. Er is geen testament opgemaakt, dus ik veronderstel dat in dat geval alles in 2 moet gedeeld worden? Of wordt de schenking van de tweede woning aanzien als "gedeeltelijke onterving" van de zus, en kan zij haar deel van die woning niet meer opeisen, indien ze van de overblijvende fictieve massa nog aan haar 1/3e reservataire deel komt?