Beste,
Voor mijn eindwerk vastgoedmakelaar dien ik een casestudy te maken, hierbij sterft in mijn geval de vader. Om een lang verhaal kort te maken hadden vader en zoon samen een appartement gekocht te Gent (gelijke aandelen). Het diende in de eerste plaats voor de zoon die er ging studeren.
Volgens mij kan nu het volgende gebeuren, wanneer geweten is dat de vader 2 zonen had:
De twee kinderen hebben tezamen recht op een reservatair deel: 1/3 in volle eigendom voorzien, alsook 1/3 in naakte (blote) eigendom. Er is nog een beschikbaar deel, waar de vader eventueel testamentair iemand anders had mee kunnen bedelen: 1/6 in volle eigendom en 1/6 in blote eigendom. De langst levende echtgenote krijgt in dit geval 1/2 van het vruchtgebruik.
Maar klopt dit wel?
- Het gaat hier niet over de gezinswoning? (Ik veronderstel dat vader en langstlevende echtgenote (LLE) gehuwd waren onder het wettelijk stelsel.
- Is er iets mogelijk om dat vruchtgebruik af te nemen van de LLE om zo de zoon zeker te stellen dat hij het appartement in volle eigendom zal kunnen verwerven (mits overkopen van het deel van zijn broer, de vader heeft niets van het beschikbaar gedeelte gebruikt), is het trouwens mogelijk om onder het wettelijk stelsel nog iets te kopen dat niet automatisch tot de gemeenschappelijke eigendom zal worden toegevoegd? (Bijvoorbeeld wanneer vader het goed koopt door de opbrengst van een verkoop van een stuk grond dat hij voor het huwelijk al had??)
Alvast bedankt!
Koen