Mijn vraag is ongeveer dezelfde als die van ludo369 op 12-1-2009.
De grootmoeder van mijn man M. is ong. 1 jaar geleden overleden.
Mijn man M. (vermits zijn pa reeds overleden was, en hij enig kind en daardoor rechtstreeks erfgenaam is) en zijn oom zijn de 2 enige erfgenamen.
Bij het overlijden moesten we spijtiggenoeg vaststellen dat een groot deel van grootmoeders rekening was verdwenen. De oom had gedurende jaren de volmacht daarvan. We horen, nu na het overlijden, van verschillende mensen die grootmoeder kenden dat zij het heel erg vond dat ze zelf niets meer over haar geld te zeggen had en dat ze zelfs niet eens meer mocht weten wat er allemaal met haar centen gebeurde of hoeveel centen ze had.
We hebben navraag gedaan bij de banken en blijkbaar zijn er inderdaad heel regelmatig gedurende een heel aantal jaren grote sommen geld afgehaald.
Mijn vraag nu ook (zoals ludo369): Houdt men enkel rekening met rechtstreeks bewezen overdrachten zoals een overschrijving tussen bankrekeningen, of gaat men verder en legt men de link tussen een cash betaalde aankoop zoals een auto en een geldopname van grootmoeders rekening aan het loket voor datzelfde bedrag en in diezelfde periode? (waarbij het dus voor de hand ligt dat grootmoeders geld besteed werd aan die auto)
Wie heeft ervaring?
En wie heeft ervaring met een onderzoeksrechter in dit soort zaken? Gaat men de rekening van de 'bewuste' oom controleren?
De bewuste oom heeft dezelfde frauduleuze praktijk reeds toegepast bij de kant van zijn vrouw (een soortgelijk geval met een weeskind, waar de vader is weggevallen wegens sterfte). Ook daar de grootmoeders rekening geplunderd zodat het weeskind bijna niks meer had van haar vaders deel. Misschien een extra reden om zijn rekening binnenstebuiten te draaien?
Kan iemand de weg wijzen???