mijn vader is in 1990 overleden, mijn ouders hadden een contract voor langslevenden. ik werd dus naakte eigenaar mijn moeder had vruchtgebruik. enkele jaren later heeft mijn moeder een deel van de woning nl de benedenverdieping in bruikleen gegeven aan haar vriend via notariele akte. vorig jaar is mijn moeder echter overleden en werd ik bijgevolg volle eigenaar van de woonst. haar vriend echter is nog in leven en is momenteel 70j. in overleg werd er beslist de woning te verkopen en voor haar vriend een ander appartement te zoeken, ik zou dit dan op mijn naam huren zodat hij nog altijd gratis woonst heeft.
nu enkele vraagjes, kon mijn moeder bruikleen verschaffen zonder mijn medeweten? nu er concreet een koper is voor het huis wil haar vriend niet meer weg. kan ik juridische stappen ondernemen om hem te verplichten een ander aanbod aan te nemen hetzij hem uitkopen hetzij een ander appartement aan te nemen? Een openbare verkoop met bruikleen behoort volgens de notaris ook nog tot de mogenlijkheden maar zal heel waarschijnlijk niet veel opbrengen. graag uw advies