bruikleen van een woning

jovi
Topic Starter

bruikleen van een woning

#1 , 25 okt 2006 16:19

mijn vader is in 1990 overleden, mijn ouders hadden een contract voor langslevenden. ik werd dus naakte eigenaar mijn moeder had vruchtgebruik. enkele jaren later heeft mijn moeder een deel van de woning nl de benedenverdieping in bruikleen gegeven aan haar vriend via notariele akte. vorig jaar is mijn moeder echter overleden en werd ik bijgevolg volle eigenaar van de woonst. haar vriend echter is nog in leven en is momenteel 70j. in overleg werd er beslist de woning te verkopen en voor haar vriend een ander appartement te zoeken, ik zou dit dan op mijn naam huren zodat hij nog altijd gratis woonst heeft.
nu enkele vraagjes, kon mijn moeder bruikleen verschaffen zonder mijn medeweten? nu er concreet een koper is voor het huis wil haar vriend niet meer weg. kan ik juridische stappen ondernemen om hem te verplichten een ander aanbod aan te nemen hetzij hem uitkopen hetzij een ander appartement aan te nemen? Een openbare verkoop met bruikleen behoort volgens de notaris ook nog tot de mogenlijkheden maar zal heel waarschijnlijk niet veel opbrengen. graag uw advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2006 18:34

Erft de "vriend" van uw moeder? Is er een testament of waren ze gehuwd?

scorpioen

jovi
Topic Starter

#3 , 25 okt 2006 19:32

ze waren niet gehuwd en de vriend erft niets

Reclame

koen999

#4 , 25 okt 2006 19:42

zo u de naakte eigenaar bent en uw moeder het vruchtgebruik had, gaat het vruchtgebruik toch terug naar u bij haar overlijden?

wat zegt uw notaris hiervan?

Mi kan uw moeder een deel van het vruchtgebruik in bruikleen geven, maar slechts tot haar overlijden, niet langer.
tenzij u meegetekend zou hebben voor de bruikleen , is dat zo?

jovi
Topic Starter

#5 , 25 okt 2006 20:12

ik ben momenteel volle eigenaar van het volledige huis en mag dus verkopen maar het bruikleen blijft blijkbaar bestaan. voor het bruikleen heb ik niets getekend.

scorpioen

#6 , 25 okt 2006 22:39

U spreekt van bruikleen. Zeker dat het geen huur is?
Voor welke termijn werd de bruikleen toegestaan.

Burgerlijk Wetboek
Art. 595
Verhuring door de vruchtgebruiker alleen voor langer dan negen jaren is, ingeval het vruchtgebruik ophoudt, ten aanzien van de blote eigenaar slechts verbindend voor de tijd die nog overblijft hetzij van de eerste periode van negen jaren, indien partijen zich nog daarin bevinden, hetzij van de tweede periode, en zo verder, op zulke wijze dat de huurder enkel recht heeft op het genot gedurende de gehele periode van negen jaren, waarin hij zich bevindt.

De naakte eigenaar moet de door de vruchtgebruiker toegestane huur eerbiedigen, maar slechts tot beloop van de periode van 9 jaar waarin men zich bevindt.

Als het gaat om een bruikleen, dus geen betaling van huur betwijfel ik of de vruchtgebruiker de bevoegdheid heeft de woning in bruikleen te geven voor een langere periode dan het vruchtgebruik.

scorpioen

jovi
Topic Starter

#7 , 26 okt 2006 09:15

ER wordt geen huur betaald, het bruikleen werd toegestaan tot het overlijden van de vriend

scorpioen

#8 , 26 okt 2006 13:41

Dit lijkt mij de bevoegdheid van de vruchtgebruiker te buiten te gaan. De nietigheid van deze overeenkomst kan door de rechtbank uitgesproken worden. Maar dan moet u een procedure voeren ...

scorpioen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”