Heb ondertussen enkele telefoontjes gedaan naar registratiekantoor Antwerpen en daar konden ze me niet verder helpen, enkel konden ze me daar zeggen als mijn zuster die papieren heeft aangevraagd er een erfenis is.
Maar dat ik beter contact opnam met Vlabel, dus naar Vlabel getelefoneerd.
Daar uitgelegd dat ik geen weet heb van wat er te erven valt konden ze me zeggen als de aangifte verkeerd of te laat zou ingediend worden er 7% boete opstaat.
Gaven me de raad dit via een notaris te laten opvragen wat de erfenis in feite omvat.
Dus volgende telefoontje voor meer info naar een notaris in de buurt en meteen gevraagd wat het me gaat kosten.
Voor het opzoekwerk wat de erfenis omvat iets van minder dan 190€
Aangifte zelf doen of door de notaris niet gevraagd.
Kosten bij erfenis zou 1% op het bedrag zijn.
Notaris zei me aan het rusthuis de eventuele openstaande schulden op te vragen.
Zelf ondertussen gevonden, forfetair bedrag voor schulden 1500€ en 6000€ voor de begrafenis, die mijn zuster op mij kan verhalen, de werkelijke kosten dus.
Heb aan die notaris vergeten te vragen of bij de erfenis ook de bedragen dienen verrefend te worden als schulden van de maandelijkse opleg, tekort van pensioen - verblijf rusthuis.
Ik moest die niet betalen wegens vervanginsinkomen invaliditeit.
Met andere woorden kan het rusthuis-ocmw al die achterstallen nu vorderen van de erfenis van al die jaren?